اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

گزارش کذب منافقین در مورد انقلابیون ایرلند

ارتش جمهوری خواه ایرلند اعلام کرد، تمام بیانیه هایی که تاکنون هر یک از شاخه های سیاسی ارتش جمهوری خواه ایرلند در رابطه با ملت مسلمان و یا انقلاب ملت مسلمان ایران منتشر کرده است متضمن حمایت از ملت و دولت انقلابی و انقلاب اسلامی ایران بوده است.

گزارش کذب منافقین در مورد انقلابیون ایرلند

رخدادهای 30 اردیبهشت 1360

چکیده

  • هیئت حل اختلاف از رئیس جمهور و نخست وزیر خواست به طور جداگانه در جلسات هیئت شرکت کنند.
  • همزمان با میلاد حضرت علی علیه السلام تعداد کثیری ازانجمن اسلامی دانشجویان در آمریکا و کانادا طی یک راهپیمایی باشکوه در واشنگتن علیه سیاست های استعمارگرانه آمریکا دست به تظاهرات زدند.
  • محمد علی رجایی نخست وزیر : اگر ما بخواهیم به بودجه انتقاد کنیم باید این انتقاد اصولی را داشته باشیم که چرا بودجه از نظر شکل و محتوی تغییر نکرده است و به یک بودجه اسلامی تبدیل نشده است .
  • به گزارش مقامات نظامی سوریه یک هواپیمای گشتی رژیم صهیونیستی در ساحل غربی سوریه مورد اصابت قرار گرفته و سقوط کرد .
  • بر اساس اسناد به دست آمده از سارقین اسناد وزارت امور خارجه، همکاری فردی به نام کاظم رجوی با ساواک منحله رژِم سابق محرز است و وزارت خارجه طی احضاریه ای که برای وی فرستاده نامبرده را به ایران فراخوانده است .
  • حزب شین فین جناح سیاسی ارتش جمهوری خواه ایرلند به دنبال انتشار مطلبی در روزنامه مجاهد ارگان رسمی سازمان مجاهدین خلق مبنی بر این که مبارزان ایرلندی مسئله زندانیان سیاسی در ایران را محکوم کرده اند اطلاعیه ای منتشرکرد .

هیئت حل اختلاف در مورد سخنرانی های تفرقه انگیز هشدار داد

هیئت سه نفری حل اختلاف بعد از ظهر دیروز در محل وزارت کشور تشکیل جلسه داد . در پایان این جلسه آیت الله محمد یزدی سخنگوی هیئت در مصاحبه ای پیرامون مسائل مطرح شده در جلسه اظهار داشت : اولین مسئله ای که مطرح شد گزارش ملاقات های آیت الله اشراقی نماینده رئیس جمهور در هیئت با نخست وزیر و اینجانب با رئیس جمهور بود . در این مورد مطالبی که هر دوی آقایان داشتند از ابعاد مختلف بررسی و تجزیه و تحلیل شد و هیئت تصمیم گرفت ملاقات های بعدی به صورت جمعی باشد به این معنی که آقایان رئیس جمهور و نخست وزیر به طور جداگانه در جلسات هیئت شرکت کنند و مسائلی که می توانند مورد اختلاف نظر باشند و قابلیت حل شدن را داشته باشند از نزدیک بررسی شوند.

وی ادامه داد : زیرا از نظر هیئت بررسی برای رفع ریشه ای اختلافات اولین قدم دقیق تر شناخته شدن نقاط اصلی مورد اختلاف است و سپس کوشش در نزدیک کردن نظرها در این نقاط.

آیت الله یزدی در ادامه با اشاره به سه سخنرانی صورت گرفته در مشهد ، شیراز و بازار تهران گفت :با توجه به دستور امام نسبت به سخنرانی هایی که منشا تشتت و تفرقه می شوند از این گونه سخنرانی ها باید خودداری شود . تذکر داده می شود که از طرح این قبیل بحث ها و مسائلی که موجب اختلاف و تفرقه است و افکار عمومی را از مسئله اصلی کشور یعنی جنگ منصرف می کند خودداری فرمایند.

سخنگوی هیئت در ادامه گفت : در جلسه دیروز 4 فقره شکایت از روزنامه انقلاب اسلامی ، یک فقره از روزنامه میزان و یک شکایت هم از روزنامه جمهوری اسلامی در دستور کار قرار گرفت.(1)

تظاهرات گسترده دانشجویان مسلمان مقابل کاخ سفید

پیش از ظهر دیروز همزمان با میلاد حضرت علی علیه السلام تعداد کثیری از اعضا و هواداران انجمن اسلامی دانشجویان در آمریکا و کانادا طی یک راهپیمایی باشکوه در واشنگتن علیه سیاست های استعمارگرانه آمریکا و جنایات روز افزون قدرتهای جهانی دست به تظاهرات زدند. تظاهر کنندگان در حالی که عکس هایی از امام خمینی را با خود حمل می کردند در مقابل کاخ سفید واشنگتن گردآمدند و با دادن شعارهایی مبنی بر حمایت از مستضعفان جهان به ویژه مردم مبارز و قهرمان فلسطین ، ایرلند و السالوادور نسبت به طرح توطئه های شیطانی آمریکا اعتراض کردند.(2)

نخست وزیر احزاب را به چهار دسته برادر ، پشتیبان ، مخالف سیاسی و مخالف نظامی تقسیم کرده و گفت : ما با احزاب برادر که در اداره کشور نقش دارند حرف و بحثی نداریم ، احزاب دیگری هم هستند که مخالف ما نیستند ولی هماهنگ هم نیستند با این ها هم مسئله ای نداریم.

رجایی : نظر اسلام را درباره سرمایه دارها و فئودال ها پیاده می کنیم

محمد علی رجایی نخست وزیر در مصاحبه ای اعلام کرد نظر اسلام را درباره سرمایه دارها و فئودال ها پیاده می کنیم . وی درباره برنامه های دولت برای به کار گرفتن نیروهای کم کار یا بیکار گفت : در این زمینه مهم ترین کاری که می توانم مطرح کنم مسئله مراکز خدماتی روستایی است که تقریبا بخش عمده وزارت کشاورزی ما را در بر می گیرد از جمله کارهایی است که ما برای تبدیل نیروهای معطل در وزارت کشاورزی به نیروی فعال در روستا در نظر گرفتیم که فکر می کنیم نقطه شروع تحول در سیستم اداری ما باشد.

نخست وزیر نظر دولت درباره احزاب و گروه ها را نیز چنین توضیح داد : یکی از موفقیت های ما از ابتدا هماهنگی با سایر ارگان های کشور بود و من شخصا خیلی روی این اصرار دارم و داشتم و عدم موفقیت دولت موقت و شورای انقلاب را هم در این می دیدم که از هماهنگی لازم برخوردار نبود.

در زمینه احزاب با همه نهادهای انقلابی هماهنگ هستیم

رجایی افزود : ما در مجموع روی مسئله برخورد با احزاب تقریبا با همه نهادهای انقلابی هماهنگ عمل می کنیم و آن چه که به عنوان اطلاعیه ده ماده ای دادستان از آن یاد می کنید چیزی است که ما دقیقا به آن معتقدیم و بر اساس آن هم عمل می کنیم و دنبال آن را هم می گیریم .

نخست وزیر احزاب را به چهار دسته برادر ، پشتیبان ، مخالف سیاسی و مخالف نظامی تقسیم کرده و گفت : ما با احزاب برادر که در اداره کشور نقش دارند حرف و بحثی نداریم ، احزاب دیگری هم هستند که مخالف ما نیستند ولی هماهنگ هم نیستند با این ها هم مسئله ای نداریم جز این که آن ها فعالیتشان را می کنند و از ما هم انتقاد می کنند و ما هم انتقادشان را گوش می کنیم و آن جاهایی که به کار گرفتنی است به کار می گیریم .

نخست وزیر در ادامه احزاب مخالف سیاسی را نیز به دو دسته مذهبی و غیر مذهبی تقسیم کرده و گفت : این احزاب سیاسی مخالف غیر مذهبی قطعا جمهوری اسلامی را قبول ندارند و ما ماهیت آن ها را می شناسیم ولی تا زمانی که با ما مبارزه سیاسی می کنند ما هم به مبارزه سیاسی اکتفا می کنیم وبا آن ها در چارچوب قانون اساسی برخورد می کنیم ولی همیشه اعلام کردیم و اعلام خواهیم کرد که این ها از جمله گروه هایی هستند که اصولی با ما اختلاف دارند و ما هرگز نباید فریب این شعارهایی که آن ها می دهند بخوریم و آن ها برای ما کاملا شناخته شده هستند. با گروه های مخالف نظامی هم برخورد نظامی خواهیم کرد که قدرت آن را هم داریم.

ما دولت اسلامی هستیم و احکام اسلامی را پیاده می کنیم

رجایی در باره سرمایه داری و فئودالیسم نیز گفت : من فکر می کنم که باید یک خط اصولی را در دولت دید و آن این که دولت تلاش می کند اسلام را پیاده کند و در این رابطه است که ما سعی می کنیم با مراجع تقلید و فقها پیوند محکم تری داشته باشیم و نظر اسلام را در رابطه با سرمایه داری و فئودالیسم پیاده کنیم و به این جهت من توصیه می کنم که بحثی به عنوان فئودالیسم یا کاپیتالیسم را مطرح نکنیم ما اصولا یک دولت اسلامی هستیم و احکام اسلام را پیاده می کنیم و چون اسلام ذاتا کیفیت سرمایه داری و فئودالیسم را نفی می کند بنابراین می توانیم به این صورت بگوئیم که تلاش می کنیم در پیاده کردن اسلام و یقین داریم در این که اسلام آن حکومتی است که نفی این روابط ظالمانه موجود در زمینه داد و ستد یعنی سرمایه داری و زمینه مالکیت زمین یعنی فئودالیسم خواهد بود.

انتقاد اصولی رئیس دولت از بودجه ؛ شکل این بودجه طاغوتی است

رجایی در ادامه انتقاد اصولی خود از بودجه را مطرح کرده و گفت : بودجه یکی از کارهایی است که برای اولین بار در جمهوری اسلامی مطرح می شود پس یکی از مشکلاتش همین است که بودجه در جمهوری اسلامی باید به چه کیفیتی باید باشد من به عنوان نخست وزیر مشکلی که داشتم این بود که هیچ فرمولی یا هیچ شیوه ای در رابطه با یک بوجه با شکل و محتوای اسلامی هنوز به آن نرسیده بود. بلکه سازمان برنامه ما هم فرصت این که بتواند یک بودجه با شکل و محتوای اسلامی تقدیم مجلس کند نتوانسته بود به این مطلب برسد .

نخست وزیر اضافه کرد : من یک انتقاد اصولی بر بودجه وارد می دانم و آن این است که مشکل بودجه از نظر فصل و ماده و این چیزها و موافقت نامه ها این ها همان چیزهایی است که در دوران رژیم طاغوت هم وجود داشت اگر ما بخواهیم به بودجه انتقاد کنیم باید این انتقاد اصولی را داشته باشیم که چرا بودجه از نظر شکل و محتوی تغییر نکرده است و به یک بودجه اسلامی تبدیل نشده است .

وی ادامه داد : پس من به عنوان نخست وزیر انتقادم از بودجه این است که فرم این بودجه طاغوتی است یعنی اگر انقلاب نشده بود همین بودجه می رفت منتها فروش نفت زیاد تر می شد خرید اسلحه زیادتر می شد و از این مباحث .(3)

 

به گزارش مقامات نظامی سوریه یک هواپیمای گشتی رژیم صهیونیستی در ساحل غربی سوریه مورد اصابت قرار گرفته و سقوط کرد . این اولین باری است که یکی از هواپیماهای رژیم صهیونیستی بر فراز آسمان لبنان مورد اصابت قرار گرفته و ساقط می شود.

اعلام بسیج عمومی در لبنان برای جنگ با اسرائیل

با ادامه مبادله آتش توپخانه و پرواز هواپیماهای ارتش اسرائیل اوضاع جنوب لبنان همچنان بحرانی است . پیش از ظهر دیروز آرامش نسبی که از شب پیش بر بیروت حکمفرما بود با صدای تیراندازی ها و آژیر آمبولانس ها به هم خورد .  به گزارش مقامات نظامی سوریه یک هواپیمای گشتی رژیم صهیونیستی در ساحل غربی سوریه مورد اصابت قرار گرفته و سقوط کرد . این اولین باری است که یکی از هواپیماهای رژیم صهیونیستی بر فراز آسمان لبنان مورد اصابت قرار گرفته و ساقط می شود.

از سوی دیگر جنبش ملی لبنان متشکل از اجزاب جناح چپ و جنبش امل هر یک طی اطلاعیه هایی در منطقه بقاع در شرق و نیز در جنوب لبنان و منطقه شمال فرمان بسیج عمومی دادند و از مردم خواستند به منظور دفاع از لبنان در برابر دشمنان داخلی و خارجی و جنگیدن در کنار نیروهای بازدارند عرب به اردوگاه ها و آموزشگاه های نظامی بپیوندند.(4)

نکات تازه ای از سرقت اسناد وزارت خارجه افشا شد

در رابطه با خبر دستگیری مرتضی فضلی نژاد و اسماعیل ناطقی که متهم به سرقت اسناد کاملا محرمانه وزارت خارجه هستند جواد منصوری معاون فرهنگی این وزارت خانه توضیحاتی داد. وی در پاسخ به این سوال که دفتر رئیس جمهور طی اطلاعیه ای تاکید کرده است که «دستگیر شدگان از سوی این دفتر اجازه داشته اند به اسناد وزارت خارجه رسیدگی کنند» (5) گفت : سارقین اسناد قبل و بعد از دستگیری به هیچ یک از مسئولین وزارت خارجه حکمی مبنی بر اجازه رسیدگی به اسناد نشان نداده اند.

معاونت فرهنگی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا خبر یکی از روزنامه های صبح مبنی بر همکاری فردی به نام کاظم رجوی را با ساواک از طریق اسناد مکشوفه تائید می کنید یا خیر گفت : بر اساس اسناد به دست آمده از سارقین همکاری این فرد با ساواک منحله رژِم سابق محرز است و وزارت خارجه طی احضاریه ای که برای وی فرستاده نامبرده را به ایران فراخوانده است . منصوری گفت : بر اساس اطلاعات ما این شخص هم اکنون در سنگال به سر می برد .

وی در پاسخ به این سوال که چه دلیلی دارید که تا کنون چندین بار اسناد وزارت خارجه به سرقت رفته است گفت : مدیرکل سابق آقای اسماعیل ناطقی که در حال حاضر دربازداشت به سر می برد خود به این حقیقت اعتراف کرده و صراحتا گفته است که تاکنون چندین بار اسنادی را از وزارت خارجه ربوده اند. گفتنی است اسماعیل ناطقی مدیرکل کنسولی سابق وزارت خارجه ، در زمان تصدی قطب زاده در صدا و سیما در این نهاد مشغول بود و همراه با قطب زاده به وزارت خارجه رفته و در این وزارت خانه مشغول به کار شد .(6)

ارتش جمهوری خواه ایرلند گزارش روزنامه مجاهد را تکذیب کرد

حزب شین فین جناح سیاسط ارتش جمهوری خواه ایرلند به دنبال انتشار مطلبی در روزنامه مجاهد ارگان رسمی سازمان مجاهدین خلق مبنی بر این که مبارزان ایرلندی مسئله زندانیان سیاسی در ایران را محکوم کرده اند اطلاعیه ای منتشرکرد .

در اطلاعیه کمیته روابط خارجی شین فین آمده است : پیرامون ادعایی که از قول ما یا دیگر احزاب سیاسی ایرلند شمالی در رابطه با انقلاب اسلامی ایران انتشار یافته است اعلام می داریم که تمام بیانیه هایی که تاکنون هر یک از شاخه های سیاسی ارتش جمهوری خواه ایرلند در رابطه با ملت مسلمان ، دولت و یا انقلاب ملت مسلمان ایران منتشر کرده است متضمن حمایت از ملت و دولت انقلابی و انقلاب اسلامی ایران بوده است .

کمیته روابط خارجی شین فین بدین وسیله اعلام می دارد که این حزب تاکنون هیچ اعلامیه ای و بیانیه ای که به طریقی محکوم کننده یکی از جنبه های انقلاب اسلامی ایران باشد منتشر نکرده است . (7)

پی نوشت :

1- کیهان ، 30 اردیبهشت 1360 ، صفحه 12

2- کیهان ، 30 اردیبهشت 1360 ، صفحه 2

3- کیهان ، 30 اردیبهشت 1360 ، صفحه 9پ

4- کیهان ، 30 اردیبهشت 1360 ، صقحه 12

5- جمهوری اسلامی ، 30 اردیبهشت 1360 ، صفحه 8

6- کیهان ، 30 اردیبهشت 1360 ، صفحه 2

7- جمهوری اسلامی ، 30 اردیبهشت 1360 ، صفحه 8

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول