اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

مهاجرانی: نمی‏توان توطئه علیه نظام را تحمل کرد

عطاء الله مهاجرانی نماینده شیراز گفت که نمی‌توان گروه و حزبی را که قانون اساسی را قبول نداشته و علیه جمهوری اسلامی توطئه کرده و به فکر براندازی است را تحمل کرد.

مهاجرانی: نمی‏توان توطئه علیه نظام را تحمل کرد

رخدادهای 27 اردیبهشت 1360

چکیده

  • با گذشت یک روز از ادعای روزنامه میزان مرتبط با نهضت آزادی در رابطه با دستگیری فردی که قصد داشت بازرگان را ترور کند تحقیقات از متهم نشان داد که او معتاد بوده و قصد ترور بازرگان را نیز نداشت !
  • مجله الکفاح العربی در شماره اخیر خود نوشت هدف از تماس کشورهای مختلف خلیج فارس تشکیل کنفرانس کشورهای منطقه جهت جلوگیری از شورش مردم که احتمال افزایش آن می رود می باشد .
  • پیش از ظهر دیروز ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل نیروهای مسلح به حضور امام خمینی رهبر انقلاب رسیده و با ایشان گفت و گو کرد .
  • ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور بعد از دیدار امام گفت: اگر شرایطی که ماگفته ایم تحقق پیدا کند نمی توانیم بهانه بیاوریم و بگوئیم حرف تازه ای داریم.
  • عطاء الله مهاجرانی نماینده شیراز :  نمی توان گروه و حزبی را که قانون اساسی را قبول نداشته و علیه جمهوری اسلامی توطئه کرده و به فکر براندازی است را تحمل کرد.
  • در یک درگیری چند ساعته دو روستای سرچین و طاع در محور سنندج – کامیاران از عناصر مسلح ضد انقلاب پاکسازی شد .
  • محمد جواد حجتی کرمانی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی : در جامعه اسلامی حدود باید اجرا شود ولی چون جامعه ما عملا اسلامی نشده است بنابراین اجرای این حدود به تعویق افتد !
  • آیت الله بهشتی: اساس مالیات های اسلامی مالیات مستقیم می باشد و مالیات های غیرمستقیم با خط کلی اندیشه اسلامی مطابقت ندارد مگر این که در مواردی مخصوص از سوی دولت اسلامی وضع گردد.

مدعی ترور بازرگان : معتاد بودم و همسرم مرا تحویل نمی گرفت !

با گذشت یک روز از ادعای روزنامه میزان مرتبط با نهضت آزادی در رابطه با دستگیری فردی که قصد داشت بازرگان را ترور کند تحقیقات از متهم نشان داد که او معتاد بوده و قصد ترور بازرگان را نیز نداشت ! این شخص ساعت 3 بامداد روز پنج شنبه گذشته به دنبال چند تلفن مشکوک به روزنامه میزان و در ارتباط با ترور مهندس بازرگان توسط 2 نفر از ماموران کلانتری 5 مستقر در دفتر روزنامه میزان دستگیر و تحت بازجویی قرار گرفت .

صبح همان روز از منزل شخص نام برده یک قبضه نارنجک جنگی با قدرت تخریبی زیاد به دست آمد که بنا به اقرار متهم این نارنجک را از منطقه جنگی با خود به همراه آورده بود.  متهم در اعترافات خود با اعلام این که قصد ترور بازرگان عاری از حقیقت بوده و چون معتاد هستم و به هنگام بازگشت به تهران همسرم به من اهمیت نمی دهد تصمیم داشتم با این سناریو زندانی شوم تا زندان ترک اعتیاد کنم وگر نه اگر قصد ترور بازرگان را داشتم دلیلی نداشت خود را با اصرار به ماموران و یا خبرنگاران روزنامه آیندگان معرفی کنم.(1)

عملیات هماهنگ کشورهای مرتجع خلیج فارس برای جلوگیری از شورش مردم

مجله الکفاح العربی در شماره اخیر خود نوشت در حال حاضر تماس های محرمانه ای میان کشورهای مختلف خلیج فارس در جریان است و هدف از این تماس ها تشکیل کنفرانس کشورهای منطقه جهت جلوگیری از شورش مردم که احتمال افزایش آن می رود می باشد . محل این کنفرانس در شهرمنامه پایتخت بحرین خواهد بود. این مجله همچنین می افزاید : این تصمیم برای پیشگیری از بروز حوادثی که در سال 1977 در مکه اتفاق افتاد و حوادث مشابه آن در کویت و امارات متحده عربی و بحرین می باشد . (2)

 

با گذشت یک روز از ادعای روزنامه میزان مرتبط با نهضت آزادی در رابطه با دستگیری فردی که قصد داشت بازرگان را ترور کند تحقیقات از متهم نشان داد که او معتاد بوده و قصد ترور بازرگان را نیز نداشت !

بنی صدر : برای برقراری صلح کمتر از آن چه که گفته ایم نمی پذیریم

پیش از ظهر دیروز ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل نیروهای مسلح به حضور امام خمینی رهبر انقلاب رسیده و با ایشان گفت و گو کرد .  رئیس جمهور در پایان این دیدار گفت : درباره چند مسئله از جمله جنگ با امام مذاکره شد و مسائل پشت جبهه نیز در حضور امام مطرح گردید و قرار شد کارها به خوبی و خوشی انجام گیرد.

بنی صدر در پاسخ به این سوال که مردم همه جا شعار می دهند نه سازش نه صلح ؛ نظر شما چیست گفت : اگر شرایطی که ماگفته ایم تحقق پیدا کند نمی توانیم بهانه بیاوریم و بگوئیم حرف تازه ای داریم و اگر با تحقق آن شروط ما پیروز شدیم و به هدف های خود رسیدیم ما هم روی همان حرف ها که مورد اتفاق همه بوده و گفته ایم ایستاده ایم و کمتر از آن را هم البته نخواهیم پذیرفت و فکر کنم بیشتر از آن چه هم گفته این به دست بیاوریم .

بنی صدر در پاسخ به سوالی در زمینه مناظره پیرامون بودجه گفت : این موضوع را بهزاد نبوی مطرح کرد و در اصل مناظره میان رئیس جمهور و وزیر دولت بی معنی است ولی اگر ما سوای از مسئولیتی که داریم در مناظره شرکت کنیم مانعی نیست و من با این شکل دوم موافقت کرده ام و البته در مجلس بحث خواهد شد و دیگر احتیاج به این جور چیزها نیست . (3)

نظرات مسئولان و صاحب نظرات درباره اظهارات اخیر امام

در پی سخنان هفته اخیر امام خمینی در رابطه با سازمان مجاهدین خلق [منافقین] تنی چند از شخصیت ها و مقامات سیاسی کشور نظر خود را پیرامون این سخنان امام اعلام کردند. ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور گفت : به نظر من این یک زبانی است که مشکلات را حل می کند و اگر کسانی منتظر بودند که زبان تفاهم را بشنوند این انتظارشان برآورده شد و باید این فرصت را مغتنم بشمارند.

مهندس بهزاد نبوی وزیر مشاور در امور اجرایی نیز گفت : بهترین نظر همانی بود که امام اعلام کرد و من روی حرف ایشان حرفی ندارم .

احمد سلامتیان نماینده اصفهان نیز با بیان این که در جمهوری اسلامی نمی توان فردی را به عضویت یا خروج از حزبی مجبور ساخت و احزاب نیز باید در چارچوب قانون اساسی عمل کرده و التزام خود را نیز به صراحت بیان کنند گفت : من فکر می کنم بر عهده کلیه گروه های سیاسی که لااقل خود را ملتزم به قانون اساسی می دانند است که این التزام را به روشنی و وضوح بیان دارند و نسبت به آن وفادار بمانند و همان طور که امام نیز گفته اند اگر هر گروه و یا دسته ای مسلح هستند اعم از این که از اکثریت هستند یا اقلیت موافق نظام هستند یا مخالف اسلحه های خود را به مقامات قانونی تحویل دهند.

عطاء الله مهاجرانی نماینده شیراز نیز با بیان این که نمی توان گروه و حزبی را که قانون اساسی را قبول نداشته و علیه جمهوری اسلامی توطئه کرده و به فکر براندازی است را تحمل کرد گفت : مجاهدین خلق توطئه علیه جمهوری اسلامی ، براندازی و مبارزه مسلحانه را تنها راه حیات خود می دانند و عجیب آن که سال ها پیش زمانی که بسیاری از مسئولان کنونی جمهوری اسلامی ماهیت مجاهدین خلق را نمی شناختند امام کاملا ماهیت و وضعیت آن ها را شناسایی و پیش بینی کرده بودند.(4)

 

محمد جواد حجتی کرمانی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی خواستار به تعویق افتادن لایحه قصاص اسلامی شد . وی گفت : در جامعه اسلامی حدود باید اجرا شود ولی چون جامعه ما عملا اسلامی نشده است بنابراین اجرای این حدود به تعویق افتد.

در یک درگیری چند ساعته ؛ 2 روستا در محور سنندج – کامیاران از عناصر مسلح پاکسازی شد

در یک درگیری چند ساعته دو روستای سرچین و طاع در محور سنندج – کامیاران از عناصر مسلح ضد انقلاب پاکسازی شد .  در این پاکسازی 2 تن از افراد مسلح غیرقانونی کشته و چند نفر مجروح و متواری شدند . در پاکسازی روستاهای مذکور مقادیری اسلحه ، مهمات ، یک خودرو و مقداری وسایل خانه و مواد غذایی از عناصر ضد انقلاب به دست نیروهای انقلاب افتاد.(5)

حجتی کرمانی خواستار به تعویق انداختن قصاص اسلامی شد !

محمد جواد حجتی کرمانی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی خواستار به تعویق افتادن لایحه قصاص اسلامی شد . وی گفت : در مجلس نباید رساله عملیه تصویب شود قصاص خود تصویب شده است در جامعه اسلامی حدود باید اجرا شود ولی چون جامعه ما عملا اسلامی نشده است بنابراین اجرای این حدود به تعویق افتد !(6)

آیت الله بهشتی : مالیات های غیرمستقیم با اندیشه اسلامی مطابقت ندارد

جلسات گردهم آیی مدیران و مسئولان وزارت امور اقتصادی و دارایی با حضور آیت الله بهشتی رئیس دیوان عالی کشور و با شرکت عده ای از صاحب نظران مسائل اقتصادی اسلام در محل ساختمان هلال احمر وزارت امور اقتصاد ودارایی تشکیل شد . در این سمینار آیت الله بهشتی اظهار داشت : اساس مالیات های اسلامی مالیات مستقیم می باشد و مالیات های غیرمستقیم با خط کلی اندیشه اسلامی مطابقت ندارد مگر این که در مواردی مخصوص از سوی دولت اسلامی وضع گردد.(7)

پی نوشت :

1- کیهان ، 27 اردیبهشت 1360 ، صفحه 3

2- کیهان ، 27 اردیبهشت 1360 ، صقحه 4

3- کیهان ، 27 اردیبهشت 1360 ، صفحه 11

4- کیهان ، 27 اردیبهشت 1360 ، صفحه 11

5- کیهان ، 27 اردیبهشت 1360 ، صفحه 1

6- کیهان ، 27 اردیبهشت 1360 ، صفحه 2

7- کیهان ، 27 اردیبهشت 1360 ، صفحه 2

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول