اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

سروش: کسانی که در انتقاد سبقت می‌گیرند در خدمت هم همکاری کنند!

دکتر عبدالکریم سروش سخنگوی شورای انقلاب فرهنگی از اساتید منتقد خواست در قبال انتقاداتی که دارند ادای دین هم بکنند و در قبال این که در زمینه انتقاد از یکدیگر سبقت می‌گیرند در زمینه خدمت هم سعی و همکاری کنند.

سروش: کسانی که در انتقاد سبقت می‌گیرند در خدمت هم همکاری کنند!

رخدادهای 26 اردیبهشت 1360

چکیده

  • ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور در نامه ای به نمایندگان مجلس در مورد شرایط آزادی گروگان ها و بیانیه الجزایر و سایر اسناد مربوط به آن این توافق ها را منطبق با مصوبات مجلس ندانست .
  • طی حکمی از سوی امام خمینی رهبر انقلاب غلامحسین کرباسچی به ریاست اداره سیاسی ایدئولوژیک ژاندارمری جمهوری اسلامی منصوب شد .
  •   روزنامه میزان متعلق به نهضت آزادی مدعی شد مامور ترور مهندس بازرگان خود را به این روزنامه معرفی و اظهار ندامت کرده است !
  • لایحه ملی کردن تجارت خارجی برای تقدیم به مجلس شورای اسلامی آماده شد و پیشنهاد تمدید مهلت تسلیم لایحه دولتی کردن تجارت خارجی به مجلس از سوی هیئت دولت رد شد .
  • خبرگزاری فرانسه از پاریس گزارش داد در چهار سال گذشته با تشدید بحران اقتصادی در فرانسه درصد خودکشی در این کشور به شدت افزایش یافته است .
  • مامورین دادگاه مبارزه با منکرات پس از بازدید از هتل هما (شرایتون سابق) این هتل را محل فساد و فحشا تشخیص داده و تا اطلاع ثانوی آن را تعطیل کردند.
  • یک ژنرال ارتش آمریکا معتقد است آمریکا در صورت لزوم به خلیج فارس حمله خواهد کرد و این حمله زمانی صورت خواهد گرفته که صدور نفت در منطقه قطع گردد زیرا قطع نفت از نظر آمریکا غیرقابل تحمل است .
  • دادگاه بین المللی لاهه دعاوی حقوقی را که پس از به گروگان گرفته شدن آمریکایی ها توسط دولت آمریکا علیه ایران اقامه شده بود لغو کرده است .
  • دکتر عبدالکریم سروش عضو  و سخنگوی شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به منتقدین این شورا گفت : کسانی که در انتقاد سبقت می گیرند در خدمت هم سعی و همکاری کنند.
  • معاون بانک مرکزی : در حال حاضر سهم عمده افزایش قیمت ها و افزایش نرخ تورم متوجه داخل کشور است و درصد افزایش قیمت کالاهای وارداتی که از خارج به ما تحمیل می شود بسیار کمتر است .

بنی صدر : توافق الجزایر منطبق با مصوبه مجلس نبود

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور و فرمانده کل قوا در نامه ای به نمایندگان مجلس ضمن مقایسه مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد شرایط آزادی گروگان ها و بیانیه الجزایر و سایر اسناد مربوط به آن این توافق ها را منطبق با مصوبات مجلس ندانست .

رئیس جمهور همچنین در نامه خود به لزوم خارج بودن رئیس کل بانک مرکزی از زیر سلطه اداری دولت اشاره کرد و خاطر نشان ساخت که به دلیل اهمیت نقش بانک مرکزی در سیاست پولی و بانکی کشور رئیس کل این بانک حکم انتصاب خود را باید توسط شخصی غیر از نخست وزیر یعنی از رئیس جمهور یا مقام مشابه وی دریافت کند. رئیس جمهور همچنین لایحه حذف فرمان همایونی و تبصره های آن را ظاهر فریب خواند.(1)

امام خمینی رئیس اداره سیاسی ایدئولوژیک ژاندارمری را تعیین کردند

طی حکمی از سوی امام خمینی رهبر انقلاب غلامحسین کرباسچی به ریاست اداره سیاسی ایدئولوژیک ژاندارمری جمهوری اسلامی منصوب شد . (2)

ادعای روزنامه نهضت آزادی ؛ مامور ترور بازرگان خود را به ما معرفی کرد !

روزنامه میزان متعلق به نهضت آزادی مدعی شد مامور ترور مهندس بازرگان خود را به این روزنامه معرفی و اظهار ندامت کرده است ! بنا به گزارش روزنامه میزان مرد جوانی که خیال ترور مهندس بازرگان را داشت ساعت 2 بامداد روز پنجشنبه گذشته خود را به خبرنگار روزنامه میزان معرفی و اظهار ندامت کرد. این روزنامه فردی که می خواست بازرگان را ترور کند کرم جلالی معرفی کرده و نوشت : وی دستگیر شده و آقای احمد زاده بازپرس شعبه اول تحقیقات خود را از متهم آغاز کرده است . (3)

لایحه دولتی کردن تجارت خارجی به مجلس رفت

لایحه ملی کردن تجارت خارجی برای تقدیم به مجلس شورای اسلامی آماده شد و پیشنهاد تمدید مهلت تسلیم لایحه دولتی کردن تجارت خارجی به مجلس از سوی هیئت دولت رد شد . (4)

 

خبرگزاری فرانسه از پاریس گزارش داد در چهار سال گذشته با تشدید بحران اقتصادی در فرانسه درصد خودکشی در این کشور به شدت افزایش یافته است و در سال 1980 بیش از 10 هزار نفر در فرانسه خودکشی کرده اند یعنی از هر صد هزار نفر 20 نفر دست به خود کشی زده اند.

به خاطر اوضاع بد اقتصادی ؛ 10 هزار نفر در فرانسه اقدام به خودکشی کردند

خبرگزاری فرانسه از پاریس گزارش داد در چهار سال گذشته با تشدید بحران اقتصادی در فرانسه درصد خودکشی در این کشور به شدت افزایش یافته است .  بنا به گزارش سازمان ملی مطالعات درصد خودکشی بین جوانان و زنان بیشتر است و در سال 1980 بیش از 10 هزار نفر در فرانسه خودکشی کرده اند یعنی از هر صد هزار نفر 20 نفر دست به خود کشی زده اند. بنا به مطالعه مزبور علت رشد فزاینده خودکشی اوضاع بد اقتصادی فرانسه است . (5).

جامعه ایران متاسفانه سالم نیست

آیت الله موسوی اردبیلی: متاسفانه این حقیقت تلخ در جامعه واقعیت دارد که جامعه سالم به آن معنی نیست که وقتی مسئله ای از نظر قضایی مطرح می شود با دید سیاسی به آن نگریسته نشده و بهره برداری سیاسی از آن نشود ولی فعلا این طور نیست و با طرح یک جریان روزنامه ها از آن جریان تازه ای می سازند و قبل از آن که تعمق شود آیا حق داریم در هر موقعیتی هر نوع معضلی را به هر شکلی که نفع ما اقتضا کرد به قضاوت بگذاریم و جامعه را در پیچ و خم های غیرقابل تفکیک قرار دهیم .

دادستان کل کشور در مورد لایحه قصاص نیز گفت : این لایحه بر اساس مبانی اسلامی تنظیم شده و از نظر ماهیت و ماده نویسی هیچ مشکلی ندارد و مورد تائید است و اشکالاتی هم که در بعضی موارد رسیده است قابل بررسی بوده و هر یک جواب خاص خودش را دارد .  وی ادامه داد : موجب تاسف است که به هر مسئله ای از دید بهره جویی سیاسی نگریسته شود و امکان مطرح کردن سالم آن از دست برود. (6)

عراق 5/19 میلیون دلار کمک به پاکستان می دهد!

سرکنسول عراق در کراچی روز گذشته اظهار داشت کشور متبوع وی مبلغ 5 /19 میلیون دلار را به به عنوان کمک به پاکستان اختصاص داده است و پاکستان از این کمک جهت پرداخت مابه التفاوت قیمت های نفت استفاده می کند. سرکنسول عراق با اشاره به روابط قوی و حسنه پاکستان با دولت بغداد گفت : با وجود جنگ تعداد 1500 پاکستانی جهت کار هر ماهه به عراق سفر می کنند.(7)

تعطیلی هتل شرایتون به علت فساد و فحشا

مامورین دادگاه مبارزه با منکرات پس از بازدید از هتل هما (شرایتون سابق) این هتل را محل فساد و فحشا تشخیص داده و تا اطلاع ثانوی آن را تعطیل کردند.(8)

تحصیل دانش آموزان در مدارس اتباع خارجی ممنوع است

وزارت آموزش و پرورش با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد فرزندان اتباع ایرانی مجاز به ثبت نام در مدارس اتباع خارجی نخواهند بود .  در ارتباط با انتشار آگهی تاسیس مدرسه عربی وابسته به دفتر مردمی لیبی در تهران این اطلاعیه از سوی وزارت آموزش و پرورش صادر شد . (9)

اولین اطلاعیه ستاد تبلیغات جنگ منتشر شد

ستاد تبلیغات جنگ که به دنبال پایان کار ستاد تبلیغات شورای عالی دفاع تشکیل شده است امروز با انتشار اطلاعیه ای کار خود را آغاز کرد .  در بخشی از این اطلاعیه آمده است : با توجه به منع قانونی ادامه کار ستاد تبلیغات شورای عالی دفاع تحت نام سابق خود و اهمیت و لزوم ادامه هماهنگی تبلیغات و خبر رسانی مربوط به جنگ در جلسه 25 اردیبهشت شورای عالی دفاع مسئله طرح و مقرر گردید که ستاد تبلیغات این شورا از این پس تحت عنوان ستاد تبلیغات جنگ با همان وظایف و مسئولیت های سابق در ارتباط با دفتر فرماندهی کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران کار خود را ادامه دهد. (10)

در صورت لزوم ؛ آمریکا به خلیج فارس حمله نظامی می کند

یک ژنرال ارتش آمریکا که فرماندهی آمادگی این کشور را نیز به عهده دارد معتقد است آمریکا در صورت لزوم به خلیج فارس حمله خواهد کرد و این حمله زمانی صورت خواهد گرفته که صدور نفت در منطقه قطع گردد زیرا قطع نفت از نظر آمریکا غیرقابل تحمل است .

این ژنرال افزود : سیاست آمریکا در سال گذشته این بود که ویتنامی دیگر ایجاد نشود ولی امروز این سیاست به کناری گذاشته شده است . ما درک کرده ایم که در دنیا مناطق مهمی وجود دارند که ما به آن ها وابستگی داریم و خاورمیانه و ذخایر عظیم نفتی آن یکی از این مناطق می باشد.(11)

 

یک ژنرال ارتش آمریکا که فرماندهی آمادگی این کشور را نیز به عهده دارد معتقد است  سیاست آمریکا در سال گذشته این بود که ویتنامی دیگر ایجاد نشود ولی امروز این سیاست به کناری گذاشته شده است . ما درک کرده ایم که در دنیا مناطق مهمی وجود دارند که ما به آن ها وابستگی داریم .

آمریکا ناوگان دریایی خود را در مدیترانه تقویت کرد

با گسترش بحران خاورمیانه قدرت ناوگان دریایی آمریکا در مدیترانه افزایش یافت . ناو هواپیمابر مستقل 76 هزار تنی آمریکا که توسط رزم ناو حامل موشک های هدایت شونده و یک ناو شکن از طریق اقیانوس هند و کانال سوئز عازم شرق مدیترانه شده است به این ترتیب قدرت دریایی آمریکا در مدیترانه موقتا به حدود 32 کشتی افزایش یافت که ممکن است با تداوم بحران این کشتی ها در منطقه بمانند.(12)

دادگاه لاهه دعاوی حقوقی آمریکا علیه ایران را لغو کرد

دادگاه بین المللی لاهه دعاوی حقوقی را که پس از به گروگان گرفته شدن آمریکایی ها توسط دولت آمریکا علیه ایران اقامه شده بود لغو کرده است .  رئیس دادگاه لاهه گفت که دولت آمریکا پس از حصول توافق با ایران خواهان لغو این دعاوی شده است .  به موجب این توافق نامه تمامی دعاوی مالی می باید توسط یک دادگاه آمریکایی و ایرانی با مرجع حکمیت انجام گیرد. اما به گفته آمریکا این کشور حق دارد در صورتی که این دعاوی مورد حل و فصل قرار نگیرد بار دیگر آن ها را علیه ایران اقامه نماید.(13)

گزارش موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در مورد جنگ ایران و عراق

موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک هر ساله گزارشی منتشر می کند و طی آن مهمترین مسائل سیاسی سال را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می دهد. در گزارش دو ساله 1980 و 81 ، موسسه مزبور با اشاره به جنگ ایران و عراق تاکید کرده است :  عامل اولیه بروز جنگ عراق بوده است اما پس از آن ریشه های این درگیری را باید بیش از همه در انقلاب ایران و آمادگی درگیر شدن آن و همچنین هوس و آرزوی صدام برای رهبری منطقه جست و جو کرد.(14)

عبدالکریم سروش : کسانی که در انتقاد سبقت می گیرند در خدمت هم سبقت بگیرند!

دکتر عبدالکریم سروش عضو  و سخنگوی شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به منتقدین این شورا گفت : کسانی که در انتقاد سبقت می گیرند در خدمت هم سعی و همکاری کنند.

وی اظهار داشت : از زمان تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی که 11 ماه از کار آن می گذرد فعالیت هایی توسط عده ای از اساتید انجام گرفته و جهاد دانشگاهی در ادامه این فعالیت ها برنامه ریزی هایی کرده است اما متاسفانه به علت این که یک عده ای با اصل حرکت انقلاب فرهنگی آن هم به دلایل سیاسی از ابتدا موافق نبوده اند تمام تلاش خود را بر این قرار داده اند که این حرکت و دست آوردهای ستاد انقلاب فرهنگی را تخطئه کنند و به وسیله بعضی روزنامه ها و در انظار چنین وانمود سازند که این ستاد در کار خودش موفق نبوده است .

سروش از اساتید منتقد خواست در قبال انتقاداتی که دارند ادای دین هم بکنند و در قبال این که در زمینه انتقاد از یکدیگر سبقت می گیرند در زمینه خدمت هم سعی و همکاری کنند و این پیام ما نه تنها به دانشگاهیان بلکه به عموم مردم و گروه ها و سازمان ها می باشد . (15)

راه های جلوگیری از تورم از سوی بانک مرکزی اعلام شد

راه های جلوگیری از تورم ، گسترش بی رویه شبکه توزیع و ... در مصاحبه معاون بانک مرکزی تشریح شد.

دکتر آذر مهد معاون بانک مرکزی گفت : راه های کلاسیک برای مهار تورم از جمله اعمال سیاست های مالی و پول وجود دارد ولی در حال حاضر به علت شرایط غیرعادی امکان استفاده از سیاست های مالی و پولی کم است و باید به افزایش ظرفیت های تولیدی و تقویت شبکه های توزیع توجه بیشتری شود.

وی افزود : می دانیم که پس از انقلاب متاسفانه تولید مکث پیدا کرده و شبکه توزیع به طور غیراصولی و نامنظم تر گسترش یافته و باعث افزایش قیمت ها شده است .

دکتر آذر مهد تاکید کرد : در حال حاضر سهم عمده افزایش قیمت ها و افزایش نرخ تورم متوجه داخل کشور است و درصد افزایش قیمت کالاهای وارداتی که از خارج به ما تحمیل می شود بسیار کمتر است و این افزایش داخلی هم تا حدود زیادی به علت غیراصولی بودن شبکه توزیع و کاهش تولید و در نهایت کاهش عرضه است(16)

پی نوشت:

1- کیهان ، 26 اردیبهشت 1360 ، صفحه 2

2- کیهان ، 26 اردیبهشت 1360 ، صفحه 2

3- کیهان ، 26 اردیبهشت 1360 ، صفحه 2

4- کیهان ، 26 اردیبهشت 1360 ، صفحه 3

5- کیهان ، 26 اردیبهشت 1360 ، صفحه 2

6- کیهان ، 26 اردیبهشت 1360 ، صفحه 1 و 2

7- کیهان ، 26 اردیبهشت 1360 ، صفحه 12 ، علی رغم ارتباطات گسترده دولت پاکستان با رزیم صدام در جنگ تحمیلی ایران و عراق مردم پاکستان همواره و در همه حال پشتیبان انقلاب اسلامی بوده و هستند . "سهیل کریمی" مستند ساز انقلابی که مدتی پیش به پاراچنار پاکستان رفته بود در بازگشت از این منطقه شیعه نشین پاکستان می نویسد : خیلی از بچه‌هایی که در پاراچنار شهید شدند، کسانی بودند که در دفاع مقدس ما حضور داشتند. نکته حساس و بسیار جالب اینکه در سال 61 به اینها خبر می‌رسد که عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر طولانی شده است. آن موقع شهید عارف‌الحسینی هنوز نماینده حضرت امام و زعیم مردم پاکستان نشده بود. مدرس مدرسه جعفریه پاراچنار بود. ایشان می‌گوید چنین اتفاقی افتاده و ایران عملیات کرده، منتهی عملیات آزادی خرمشهر طولانی شده است. به طلاب مدرسه جعفریه می‌گوید، بیائید یک روز روزه نذر کنیم تا ان‌شاءالله خداوند نذر ما را قبول کند و خرمشهر آزاد شود.

اتفاقاً آنها روز سوم خرداد سال 61 روزه گرفتند و بعد از ظهر آن روز خبر دادند خرمشهر آزاد شد. طبیعتاً آنها بسیار خوشحال شدند، اما جالب اینجاست که در این قضیه فقط طلاب نقش نداشتند، بلکه زمزمه قضیه روزه به مردم پاراچنار و روستاهای اطراف هم رسیده بود و تقریباً همه مردم آن را نه به عنوان یک واجب کفائی که به عنوان شرعی گرفتند که غروب همان روز اعلام شد که خرمشهر آزاد شده است و مردم شادمانی کردند.

فردای آن روز اعلام شد که می‌خواهیم در حسینیه مرکزی شهر پاراچنار جشن بزرگی بگیریم، همه جمع شوند و به آنجا بیایند. رئیس‌جمهور وقت پاکستان آقای ضیاءالحق کودتاچی بود که هم‌پیمان صدام هم بود و در مقاطع مختلف از سلفی‌ها حمایت زیادی هم می‌کرد. او وقتی متوجه شد چنین اتفاقی افتاده و چنین حمایتی بوده است و حالا در ادامه این ماجرا قرار است جشنی برگزار شود-چون مردم اعتقاد داشتند شاید بخشی از پیروزی به ‌دلیل نذر و روزه گرفتن آنها بوده است - به سلفی‌ها چراغ سبز نشان داد و در روز برپائی جشن، سلفی‌ها در سه روستای جنوب پاراچنار تمام شیعیان را کشتند. با شروع جشن وقتی خبر رسید که چنین اتفاقی افتاده، جشن تبدیل به عزاداری شد، با وجود همه اینها مردم پاراچنار هیچ‌گاه از اعتقادی که به جمهوری اسلامی داشتند و ارادت نسبت به انقلاب، دست نکشیدند، بلکه ارادتشان چندین برابر هم شد. رک شهدای پاکستان در فتح خرمشهر ، پایگاه خبری تحلیلی نما ، 22 اردیبهشت 1393

8- کیهان ، 26 اردیبهشت 1360 ، صفحه 1

9- کیهان ، 26 اردیبهشت 1360 ، صفحه 2

10- کیهان ، 26 اردیبهشت 1360 ، صفحه 1

11- کیهان ، 26 اردیبهشت 1360 ، صفحه 12

12- کیهان ، 26 اردیبهشت 1360 ، صفحه 12

13- کیهان ، 26 اردیبهشت 1360 ، صفحه 12

14- کیهان ، 26 اردیبهشت 1360 ، صفحه 12

15- کیهان ، 26 اردیبهشت 1360 ، صفحه 11

16- کیهان ، 26 اردیبهشت 1360 ، صفحه 11

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول