اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهاد کشاورزی شمال کرمان:

زعفران ظرفیت جایگزینی پسته کرمان را دارد

معاون برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان گفت: زعفران با توجه به اینکه از نیاز آبی پایینی برخوردار است، می‌تواند جایگزین پسته کرمان باشد و درآمد خوبی هم دارد.

زعفران ظرفیت جایگزینی پسته کرمان را دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، علی جاویدی پیش از ظهر امروز در نشست همکاری‌های اقتصادی کرمان و عراق اظهار داشت: شمال استان کرمان در زمینه سطح زیرکشت و تولید محصولات کشاورزی رتبه‌های نخست تا پنجم را در پسته، گردو، گل محمدی، خرما، مرکبات و بادام به خود اختصاص داده است.

وی از تولید سالانه 542 هزار تن محصولات زراعی در شمال استان کرمان خبر داد و ابراز داشت: پسته مهمترین محصول زراعی شمال استان کرمان است و 296 هزار هکتار سطح زیر کشت پسته در این منطقه داریم.

معاون برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان تصریح کرد: برای اجرای برنامه توسعه استان کرمان طی پنج سال آینده ریز‌پروژه‌هایی را داریم و آبیاری تحت‌فشار مورد تاکید است و اصلاح باغات پسته درجه دو در دستور کار قرار دارد.

جاویدی عنوان کرد: 34 هزار هکتار سطح زیر کشت خرما در شمال استان کرمان داریم و در برنامه توسعه پنج ساله، 500 هکتار توسعه در هر سال پیش‌بینی شده است.

وی ابراز داشت:  19 هزار هکتار زمین در شمال استان کرمان زیرکشت گردو است و در برنامه پنج ساله 225 هکتار هر سال منظور شده است.

جاویدی با اشاره به اینکه استان کرمان دارای بحران کم‌آبی است، تصریح کرد: باید محصولات با نیاز آبی کمتر جایگزین برخی از محصولات شود و گل محمدی، زعفران و کشت گلخانه‌ای گزینه‌های مطلوبی هستند.

وی اظهار کرد: برنامه توسعه‌ای برای گل محمدی هر سال 2 هزار هکتار تا پنج سال آینده در نظر گرفته‌ایم و زعفران با توجه به اینکه از نیاز آبی پایینی برخوردار است، می‌تواند جایگزین پسته کرمان باشد و درآمد خوبی هم دارد.

این مسئول افزود: 110 هکتار سطح زیر کشت گلخانه‌ای در شمال استان کرمان داریم که سالانه 200 هکتار افزایش طی برنامه پنج ساله پیش‌بینی شده است.

جاویدی طرفیت استان کرمان در زمینه تولیدات دامی، پرورش ماکیان و همچنین صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی را مطلوب ارزیابی کرد و بیان داشت: 30 درصد تولیدات کشاورزی از بین می رود و نیاز مبرم داریم که صنایع تبدیلی و تکمیلی در کنار واحدهای تولیدی ایجاد شود تا از ضایع شدن این محصولات پیشگیری به عمل آید.

وی ابراز داشت: زمینه سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی در حوزه کشاورزی استان کرمان وجود دارد و لیست‌ها برای انجام سرمایه‌گذاری آماده است.

انتهای پیام/80019/ی30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول