اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر شورای ملی زعفران خبر داد

افزایش تولید زعفران در سال زراعی جاری

دبیر شورای ملی زعفران گفت: در حال حاضر قیمت سرگل زعفران بسته به نوع آن تا حدود 4 میلیون و 100 هزار تومان به فروش می‌رسد که یک میلیون تومان نسبت به زمان قبل از برداشت این محصول کاهش یافته است.

افزایش تولید زعفران در سال زراعی جاری

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، فرشید منوچهری اظهار کرد: علت اصلی کاهش قیمت زعفران پس از برداشت محصول امسال نسبت به محصول سال گذشته افزایش 20 درصدی برداشت این محصول در سال زراعی جاری است.

وی ادامه داد: با بازاریابی‌هایی که صورت گرفت و افزایش روند صادرات، کاهش تولید در سال زراعی گذشته بر روی قیمت‌ها تأثیر گذاشت و قیمت‌ها به صورت کاذب بالا رفت؛ اگر متوسط  قیمت‌های قبل از برداشت سال 91 را مورد بررسی قرار دهیم، این متوسط قیمت حدود 2.5 میلیون تومان بوده که در محصول سال 91 تا حدود 5 میلیون تومان افزایش داشته است.

دبیر شورای ملی زعفران خاطرنشان کرد: امروز این کاهش یک میلیون تومانی زعفران به این دلیل است که محصول وضعیت بهتری دارد و قیمت‌ها از قیمت کاذب که در اثر کمبود محصول ایجاد شده بود در حال خارج شدن است.

منوچهری افزود: افزایش و کاهش قیمت زعفران تا پایان سال جاری بستگی به میزان عرضه و تقاضا دارد؛ اگر بازار با همین روند رو به جلو برود و صادرکنندگان تلاش و همت خود را مضاعف کنند، می‌توانیم درصد قابل توجهی در میزان صادرات رشد داشته باشیم.

به گفته وی، هر چقدر تقاضا بالا برود قیمت‌ها هم افزایش پیدا می‌کند زیرا میزان تولید ما به دلیل این‌که محصولی کشاورزی بوده، ثابت است و هر چه تقاضا بالا برود به خودی خود بر روی قیمت‌های تمام شده بازار تأثیر می‌گذارد و آن را افزایش می‌دهد.

وی در ادامه ایجاد بانک کالایی زعفران یا صندوق توسعه ملی زعفران را یکی از راهکارهای اصلی برون‌رفت از نوسانات شدید قیمت‌ها، کاهش حضور واسطه‌ها و دلالان در امر خرید و فروش زعفران و ایجاد ارتباط مستقیم بین کشاورزان تولیدکننده و صادرکنندگان برشمرد.

انتهای پیام/2202/ز/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول