اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر شورای ملی زعفران اعلام کرد

صادرات 139 تن زعفران به ارزش 410 میلیون دلار در سال 91

دبیر شورای ملی زعفران ضمن تاکید بر اهمیت و ضرورت حفظ جایگاه ایران در تولید زعفران در دنیا میزان صادرات سال 91 را 139 تن به ارزش بیش از 410 میلیون دلار اعلام کرد.

صادرات 139 تن زعفران به ارزش 410 میلیون دلار در سال 91

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی مشهد، فرشید منوچهری در خصوص راهکارهایی که می‌توان مانع کاهش میزان تولید زعفران و سود بیشتر آن شد، گفت: یک روش این است که برداشت در هکتار یا راندمان در هکتار را افزایش دهیم.

به گفته منوچهری، در حال حاضر سه و نیم کیلوگرم متوسط برداشت زعفران ما است که این به راحتی به 8 تا 10 هکتار قابل افزایش است؛ اگر در زمین ثابت و با هزینه‌های ثابت به جای سه و نیم کیلوگرم هشت کیلوگرم برداشت نماییم، در حقیقت هزینه را به جای عدد سه بر عدد هشت سرشکن کرده پس اگر زعفران را حتی به یک و نیم میلیون تومان ارزان‌تر بفروشیم باز هم برای کشاورز سود بالایی دارد.

وی ادامه داد: مزیت دیگر این راهکار این است که کشت زعفران را در بسیاری از کشورها غیر اقتصادی خواهد کرد.

دبیر شورا خاطرنشان کرد: دلیل موفقیت کشور اسپانیا علی‌رغم این که کمتر از 700 کیلو تولید دارد و الباقی نیاز به زعفرانش را وارد می‌کند این است که در طول سال‌های گذشته که متوجه شده قیمت زعفرانی که از ایران وارد می‌کند پایین‌تر از زعفران تولیدی آن کشور است، دیگر به کشت آن روی نیاورده است.

وی در بخش دیگر از سخنانش گفت: روش دیگر این است که مصارف و کاربردهای زعفران را گسترش دهیم؛ امروز زعفران به عنوان چاشنی و ادویه غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد و این در حالی است که زعفران دارای خواص دارویی و بهداشتی متعددی است.

وی افزود: زعفران دارای خواص آرام بخش، نشاط آور، ضد سرطان و ده‌ها خواص دیگر است و اثربخشی آن حتی در مورد درمان پارکینسون و آلزایمر نیز به اثبات رسیده است.

دبیر شورای ملی زعفران ادامه داد: همچنین باید اشاره کرد که امروزه بهترین کرم‌های ضد آفتاب با استفاده از زعفران تولید می‌شود.

وی میزان صادرات سال 91 را 139 تن به ارزش بیش از 410 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این میزان صادرات به بیش از 37 کشور جهان صورت گرفته است.

انتهای پیام/2202/ق/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول