اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

معاون اداره‌کل فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

دوران طلایی آموزش و پرورش در راه است/ امور تربیتی بار دیگر احیا شد

معاون اداره‌کل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش گفت: وران طلایی آموزش و پرورش در راه است.

دوران طلایی آموزش و پرورش در راه است/ امور تربیتی بار دیگر احیا شد

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، علی عراقی شامگاه شنبه در همایش کارشناسان فرهنگی و هنری و مدیران کانون‎ها و اردوگاه‎های استان کرمان در این شهرستان با تبریک گرامیداشت سالروز امور تربیتی اظهار داشت: شما در سنگر تعلیم و تربیت نقش ویژه‎ای را ایفا می‎کنید و وظیفه سنگینی بر عهده دارید.

وی با بیان اینکه چنین نشست‎هایی سال‎ها در آموزش و پرورش مغفول مانده بود، ابراز داشت: دوران طلایی در این وزارتخانه پیش رو داریم که اگر طبق برنامه پیش رود، شرایط برای یک خیزش عظیم فراهم می‎شود، بنابراین مجریان باید زمینه این حضور را که دست یافتنی است، فراهم کنند.

عراقی با اشاره به اینکه در سال 82 ایران در رشته IT از بین 148 کشور رتبه 142 را دارا بود، تصریح کرد: اما امروز با تلاش تمام کسانی که در دولت‎های مختلف در گردش علمی کشور دخیل بودند، توانستیم، قله‎های علمی را در عرصه‎های مختلف فتح کنیم.

وی تعلیم را بخشی از تربیت دانست و افزود: دانشمندان ما دانش‎آموزانی هستند که سوخت آبی را برای هواپیما تعبیه و در کشور روسیه مقام کسب می‎کنند و تمام این‎ها نتیجه تلاش آموزش و پرورش است.

تربیت و تعلیم وظیفه خطیر معاونت فرهنگی

عراقی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش دو نقش آموزشی و پرورشی وجود دارد، عنوان کرد: بخش تعلیم را به طور قراردادی به معاونت آموزشی و نقش تربیت و تعلیم به معاونت فرهنگی محول شده است که مسئولیتی سنگین بوده و نیاز به تخصص زیاد دارد.

معاون اداره کل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر دانش‎آموزان از نظر علمی با مشکل مواجه شوند، می‎توان با استفاده از کلاس‎های فوق‎العاده آن را جبران کرد، اما از نظر تربیتی امکانپذیر نیست.

عراقی با بیان اینکه از نظر تربیتی وظیفه خانواده‎ها بسیار سنگین است، خاطرنشان کرد: اما آن‎ها به دلایل مختلفی از جمله عدم تخصص، آشنایی با شیوه‎های تربیتی و فرصت کافی و وجود حجاب بین والدین و فرزندان قادر به انجام تربیت صحیح آنان نیستند.

کانون‎های فرهنگی و اردوگاه‎های دانش‎آموزی ابزار کار تربیت

وی این وظیفه را ویژه مدیران فرهنگی دانست و اذعان داشت: کانون‎های فرهنگی هنری و اردوگاه‎های دانش‎آموزی ابزار کار تربیت هستند که باید با به‎کارگیری آن‎ها در این راستا گام برداشت.

عراقی نقش تربیتی مدرسه را بیش از تعلیم دانست و بیان داشت: اما با ابراز تأسف اکثر بودجه و امکانات در بخش آموزشی هزینه می‎شود در صورتی که باید برای مربیان پرورشی ایجاد انگیزه کرد تا بتوانند در راستای انجام وظیفه خود به خوبی عمل کنند.

مسابقات هشتگانه ابزاری برای انتقال فرهنگ به نسل آینده

وی یکی از وظایف خطیر مسئولان فرهنگی را انتقال فرهنگ و تمدن به نسل‎های آینده خواند و اظهار داشت: مسابقات هشتگانه بهانه و ابزاری برای انتقال فرهنگ و هنرهایی است که رو به فراموشی می‎رفت.

عراقی امور تربیتی را داراترین معاونت در میان حوزه‎های آموزش و پرورش ذکر و تصریح کرد: حدود 300 اردوگاه دانش‎آموزی، یک هزار و 200 کانون فرهنگی تربیتی، دارالقرآن، سالن‎های فرهنگی، بخشی از سالن‎های سینمایی، نمازخانه‎های مدرسه‎ها با 12 میلیون نفر دانش‎آموز داشته‎های ما هستند که با ابراز تأسف به صورت بهینه مورد استفاده قرار نمی‎گیرند.

وی با تأکید بر اینکه باید زمینه اجرای استعدادها را فراهم کنیم، افزود: در سرود، تئاتر، فیلم، موسیقی و ... استعدادهای فراوانی وجود دارد که حتی والدین نیز از آن‎ها بی‎اطلاع هستند.

قیمت اردوگاه باهنر تهران معادل یک سوم بودجه کل کشور

عراقی عنوان کرد: هر متر مربع اردوگاه باهنر تهران با 175 هکتار به طور متوسط 20 میلیون تومان قیمت دارد و به همین اندازه ساختمان، امکانات و تجهیزات در آن وجود دارد، اما نکته قابل تأمل این است که در نهایت خوش‎بینی تنها 150 هزار نفر دانش‎آموز از آن استفاده می‎کنند.

معاون اداره کل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه با فروش اردوگاه باهنر حدود یک سوم بودجه کل کشور تأمین می‎شود، گفت: اردوگاه نیشابور نیز دارای یک هزار و 150 هکتار است که فقط زمین آن حدود 10 برابر اردوگاه باهنر است.

عراقی بیان داشت: کانون‎ها و کارشناسان فرهنگی هنری باید با یکدیگر همفکری و تعامل داشته باشند و برنامه‎های مختلفی برای اولیا، فرهنگیان و سایر اقشار مختلف مردم اجرا کرده و از تمام ظرفیت‎های موجود نهایت استفاده را ببرند.

تشکیل کارگروه بررسی تعطیلی پنجشنبه‎ها

وی در زمینه تعطیلی پنجشنبه‎ها اذعان داشت: ساعاتی برای مقاطع مختلف دبستان، راهنمایی و متوسطه تعریف شده است و مازاد آن باید کار هنری صورت گیرد بر همین اساس یک کارگروه برای برنامه‎ریزی در زمینه مازاد آن تشکیل شده است.

عراقی خاطرنشان کرد: باید در این برنامه‎ریزی سهم آموزشی در قالب فوق برنامه و سهم فرهنگی نیز احصا شود، البته تمام این‎ها باید به صورت عملی انجام گیرد تا تأثیرپذیری بیشتری داشته باشد.

عدم تناسب تعداد کانون‎ها با مدارس جیرفت

وی با اشاره به اینکه در شهرستان جیرفت حدود 420 مدرسه وجود دارد در صورتی که تعداد کانون‎ها اصلاً با آن تناسبی ندارد، اظهار داشت: باید معاونت پرورشی برای تعطیلی پنجشنبه‎ها آمادگی کامل داشته باشد و تمام زیرساخت‎ها را فراهم کند.

وجود 100 ساعت برنامه فراغتی برای پنجشنبه‎ها

عراقی با بیان اینکه در صورت تعطیلی این روز باید برای 100 ساعت برنامه فراغتی دانش‎آموزان برنامه‎ریزی صورت گیرد، تصریح کرد: باید وحدت رویه، همفکری و انسجام میان اردوگاه‎ها، کانون‎ها و کارشناسی فرهنگی هنری ایجاد شود.

وی افزود: کودکان و نوجوانان ما به موسیقی علاقمند هستند، بنابراین اگر ما بستر لازم برای شکوفایی استعداد آن‎ها را فراهم نکنیم به دیگران پناه می‎برند بر همین اساس باید با استفاده از استادان متعهد، فرهنگ و موسیقی اصیل و سنتی ایران زمین را به آن‎ها آموزش دهیم.

عراقی با انتقاد از محتوای برخی از کتاب‎های آموزش زبان انگلیسی آموزشگاه‎ها عنوان کرد: حتی ما هنوز نتوانستیم، تصاویر آنان را اصلاح کنیم که همین غفلت‎ها موجب گرایش فرزندان ما به فرهنگ غربی می‎شود.

ایجاد سایت و شبکه ویژه اردوگاه‎ها و کانون‎ها

وی ابراز داشت: در اردوگاه‎ها و کانون‎ها یک شبکه تعریف شده است که در آن تمام رؤسای آن‎ها بر کل اردوگاه‎ها و کانون‎های کشور نظارت دارند و می‎توانند برای آن برنامه‎ریزی انجام دهند، عملکرد آن‎ها را ارزیابی کرده و ایده و نظر بدهند.

معاون اداره کل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش گفت: همچنین در حال طراحی یک سایت هستیم که در آن رؤسای کانون‎ها و اردوگاه‎ها از طریق پیامک با یکدیگر به طور مستقیم ارتباط دارند تا برنامه‎ها به نحو چشمگیری پیش بروند.

احیا مجدد امور تربیتی/ پیگیری حق مدیریت کانون‎ها

عراقی با تأکید بر اینکه احیا نخست امور تربیتی کاری از پیش نبرد و ما هم‎اکنون بار دیگر آن را احیا کردیم، بیان داشت: امور تربیتی ابتدا در شهرستان سپس منطقه، استان و کشور باید همکاری لازم را با مسئولان فرهنگی انجام دهد.

وی با اعلام خبر پیگیری حق مدیریت‎ کانون‎ها اذعان داشت: کار تربیتی زمان‎بر است به همین دلیل به عشق و علاقه در این عرصه نیازمند است، ما نیز تمام تلاش خود را در راستای فرام کردن بستر لازم انجام می‎دهیم.

انتهای پیام/80001/ذ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول