اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر زنجان:

عوامل روانی و اجتماعی مهم‌ترین دلیل آغاز اعتیاد در زنان است

دبیر کمیته توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان زنجان عوامل روانی و اجتماعی را مهم‌ترین دلیل آغاز اعتیاد در زنان دانست.

عوامل روانی و اجتماعی مهم‌ترین دلیل آغاز اعتیاد در زنان است

فاطمه رضایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با بیان اینکه آمار اعتیاد در مردان بیشتر از زنان است، اظهار داشت: تقریبا هیچ مطالعه‌ای در مورد اعتیاد بانوان انجام نشده است.

وی با متفاوت توصیف کردن دلایل گرایش بانوان به مواد مخدر تصریح کرد: زنان معمولا مشکلات اجتماعی خود از جمله اعتیاد را پنهان می‌کنند که همین موضوع حواشی و معضلات جدیدی را برای آنها به وجود می‌آورد.

دبیر کمیته توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان زنجان اعتیاد را نهایت مشکلات بانوان اعلام و اضافه کرد: اعتیاد انتهای معضلات در بانوان و در مردان تقریبا آغاز محسوب می‌شود.

این مسئول عوامل روانی و اجتماعی را مهم‌ترین دلیل آغاز اعتیاد در زنان دانست و ادامه داد: رویدادهای روی داده در زندگی مشترک، خشونت، احساس ضعف و فقدان حمایت‌های اجتماعی از مهم‌ترین دلایل گرایش بانوان به اعتیاد است.

رضایی با بیان اینکه تقریبا هیچ‌گونه حمایت اجتماعی از بانوان معتاد انجام نمی‌شود، ابراز داشت: ارائه آموزش‌های کیفیت روابط خانوادگی در شبکه اجتماعی منطبق با فرهنگ بومی البته قبل از اعتیاد از راهکارهای موجود برای کمک و حمایت از زنان در جامعه است.

وی تاکید کرد: سابقه تعارض‌های زناشویی و بیماری افسردگی رابطه مستقیم با اعتیاد زنان دارد.

دبیر کمیته توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان زنجان با اشاره به تفاوت‌های رفتاری بین زنان و مردان از جمله تنوع‌طلبی در بین بانوان گفت: همین خصوصیات منجر به تفاوت‌هایی در اعتیاد زنان هم شده است که اعتیاد به چند مواد مخدر از بارزترین آنها است.

این مسئول اعتیاد چندگانه را به دلیل آسیب‌هایی که متوجه معتاد می‌‌کند از موارد خطرناک عنوان کرد و گفت: شیوع افسردگی و انزوا در بین زنان از دیگر تفاوت‌های موجود بین آنها و مردان معتاد است.

رضایی به شیوع خود درمانی در بین زنان معتاد اشاره و تصریح کرد: این مسئله از خطرات پیش روی زنان معتاد نسبت به مردان است چراکه زنان تمایلی برای علنی کردن مشکلات به دلیل پرهیز از عوارض بعدی آن از جمله خشونت ندارند.

وی کم‌خونی، شیوع بیماری‌های مقاربتی و دیگر معضلات را از آسیب‌های ناشی از اعتیاد بانوان دانست و ادامه داد: بیش از نیمی از زنان معتاد بیماری ایدز دارند.

دبیر کمیته توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان زنجان با تاکید بر تمایل زنان به منابع غیر رسمی درمان اضافه کرد: توجه به راهکارهای درون اجتماعی از راهکارهای کمک به زنان معتاد در جامعه محسوب می‌شود.

این مسئول با تاکید بر اینکه زنان اغلب به دلیل فقر به اعتیاد کشیده می‌شوند، خاطرنشان کرد: توجه به تامین حداقل معیشت از جمله مداخلاتی است که می‌توان برای کمک به این افراد انجام داد.

رضایی تاکید کرد: درمان اعتیاد بانوان زمانی موفق خواهد بود که مداخلات منطبق با همکاری بهداشت‌کاران بومی و لحاظ کردن موانع اجتماعی و فرهنگی منطبق با گویش محلی انجام شود.

وی ارتباط صمیمی و محرمانه بودن فرآیند درمان در زنان معتاد را از ضروریات دانست و گفت: تلفیق برنامه‌های درمانی زنان معتاد با گرایش‌های دینی و مذهبی در مقایسه با مردان موفق‌تر بوده است.

دبیر کمیته توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان زنجان تحقیق در مورد آسیب‌های اجتماعی متوجه زنان را از اولویت‌ها اعلام کرد و افزود: مسئولان باید در راستای کاهش این آسیب‌ها از جمله خودکفایی جامعه هدف برنامه‌ریزی کنند.

انتهای پیام/73004/س40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول