اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر شورای پژوهشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم خبر داد

7 درصد نوجوانان معتاد به فضای مجازی/ 42 درصد در معرض اعتیاد

دبیر شورای پژوهشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت: یافته‌های یک تحقیق نشان می‌دهد 51 درصد نوجوانان و جوانان اصلاً معتاد به دنیای مجازی نیستند، اما 42 درصد از آنان در معرض اعتیاد و 7 درصد از آنان معتاد هستند.

7 درصد نوجوانان معتاد به فضای مجازی/  42 درصد در معرض اعتیاد

مسیح علی‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اعلام این خبر اظهار داشت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم پنج طرح پژوهشی انجام‌شده خود در موضوعات مختلف را در نمایشگاه پژوهش، اشتغال و توسعه کار‌آفرینی معرفی کرده است.

وی شناسایی نیازهای فرهنگی زایران اماکن مقدسه قم را یکی از این طرح‌ها دانست و توضیح داد: این طرح پژوهشی با هدف شناسایی نیازهای فرهنگی زایران این اماکن و اولویت‌بندی آنها، با حمایت و نظارت واحد پژوهش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، توسط احمد نیکزاد انجام گرفته است که این طرح با اولویت‌بندی نیازها برحسب میزان فاصله بین وضعیت موجود و مطلوب و شناخت رابطه بین اولویت‌بندی نیازهای فرهنگی با ویژگی‌های جمعیتی ایران(جنسیت، گروه سنی، وضعیت تأهل، اشتغال، میزان تحصیلات و محل سکونت) به اتمام رسیده است.

علی‌پور در خصوص احکام جشن و شادمانی در اسلام که دیگر طرح پژوهشی این اداره کل است، گفت: در این پژوهش عنوان شده که قدمت جشن و شادمانی به قدمت حضور بشر در کره خاکی است و در شرایط خاصی بر انسان عارض می‌شود که موجب شادی او می‌شود که اسلام نیز به این نیاز فطری بشر توجه کرده است، به همین منظور در این نوشتار سعی شده ضمن معرفی جشن و شادمانی و معرفی جایگاه آن در دین مبین اسلام  به مشروعیت آن از منظر آیات قرآن و احادیث ائمه معصومین (ع) پرداخته شود.

بررسی توسعه فرهنگی زنان قم، سومین طرح پژوهشی است که این پژوهشگر در توضیح آن گفت: جامعه آماری این تحقیق را زنان شهری 18 تا 65 ساله ساکن در چهار شهر قم، قنوات، کهک و جعفریه در استان قم تشکیل داده‌اند که بر اساس نتایج، مهمترین عوامل موثر بر توسعه فرهنگی زنان در این استان به ترتیب اهمیت، پایگاه اقتصادی و اجتماعی زنان، نوگرایی، سرمایه اجتماعی، متغیرهای الگویی و همچنین باورهای جنسیتی سنتی مشخص شد.

دبیر شورای پژوهشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم بررسی میزان و نوع اعتیاد مجازی (اینترنت و گیم نت) در بین نوجوانان و جوانان قم را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: امروزه اینترنت و بازی‌های کامپیوتری در اقصی نقاط دنیا نفوذ کرده‌اند، به همین منظور با رواج هر تکنولوژی پیامد مثبت و منفی آن نیز در جامعه رواج پیدا می‌کند. پدیده اعتیاد مجازی به عنوان پیامد منفی استفاده از اینترنت و گیم نت حدود چند سالی است که در برخی از کلانشهرهای کشور رواج داشته و از این رو توسعه روزافزون آنها مشکلاتی برای فرد، خانواده و جامعه به همراه داشته است.

وی اضافه کرد: در این راستا هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان اعتیاد مجازی (اینترنت و گیم نت) در بین نوجوانان و جوانان نواحی شهری استان قم و عوامل موثر بر آن به عنوان یک موضوع و یا حتی یک مسئله فرهنگی و اجتماعی بود که یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد 51 درصد نوجوانان و جوانان اصلاً معتاد به دنیای مجازی نیستند اما 42 درصد از آنان در معرض اعتیاد و 7 درصد از آنان معتاد هستند.

علی‌پور در خصوص زمینه‌ها و پیامدهای اجرای مراسم چهارشنبه‌سوری به عنوان پنجمین طرح پژوهشی انجام شده توسط این اداره کل اظهار داشت: در سال‌های اخیر «چهارشنبه‌سوری» به موضوعی جنجال‌برانگیز و با تبعات مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی تبدیل شده و توجه بسیاری از پژوهشگران و کارشناسان را به خود جلب کرده است و در این میان وجود دیدگاه‌های متفاوت و گاه متعارض در مورد اصل چهار‌شنبه‌سوری و چگونگی پرداختن نهادها و سازمان‌های مختلف دولتی و غیردولتی به این موضوع و همچنین نبود تحلیل‌های دقیق و علمی درباره زمینه‌ها و عوامل احیای دوباره مراسم چهارشنبه‌سوری در کشور، مانع اتخاذ سیاستی جامع و همه‌جانبه در زمینه این پدیده اجتماعی شده است، به همین منظور این اداره کل به سفارش شورای فرهنگ عمومی و با حمایت استانداری قم از اواخر سال 1386 انجام پژوهشی گسترده را درباره زمینه‌های شکل‌گیری و پیامدهای چهارشنبه‌سوری با دو گرایش پژوهش نظری و میدانی در دستور کار خود قرار داد.

این پژوهشگر در ادامه به پژوهش‌های در دست انجام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم اشاره کرد و اظهار داشت: در طرح بررسی مسائل و مشکلات اجتماعی قم قرار است نقش عوامل فردی، محیطی و همچنین عوامل اجتماعی در بروز آسیب‌های اجتماعی در قم مورد توجه قرار گیرد.

علی‌پور در خصوص بررسی گذران وقت و اوقات فراغت در قم به عنوان دیگر طرح پژوهشی در دست انجام، اظهار داشت: این پژوهش برای استفاده بهینه از اوقات فراغت و ریشه‌یابی علل عدم استفاده صحیح از اوقات فراغت در کودکان، نوجوانان و جوانان صورت می‌گیرد.

وی همچنین در توضیح طرح بررسی میزان مطالعه مردم قم عنوان کرد: در این پژوهش تلاش می‌شود افزون بر برآوردی از سرانه مطالعه در شهر قم که هدف اصلی آن است به موارد دیگری از جمله دلایل پایین بودن میزان مطالعه در بین افراد کم مطالعه، منابع و موضوع‌های مورد مطالعه، راهکارهای افزایش مطالعه و... نیز پرداخته شود.

دبیر شورای پژوهشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم بررسی و ارزیابی بسترهای برگزاری هفته فرهنگی قم در سایر کشورها را دیگر طرح پژوهشی در دست اقدام دانست و افزود: محوری‌ترین مبنای این تحقیق بررسی بسترها و ظرفیت‌های استان قم برای برگزاری هفته فرهنگی در کشورهای دیگر بوده و در این اقدام، تفاوت‌های فرهنگی، نیازها و سلایق و علایق کشور هدف، بازخوردها، توالی و تبعات دیپلماتیک و فرهنگی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی در توضیح یکی دیگر از پژوهش‌های در دست انجام این اداره کل با عنوان بررسی میزان و علل گرایش به برنامه‌های خبری و تلویزیونی بیگانه گفت: این تحقیق در پی بررسی این مسئله است که میزان گرایش به برنامه‌های خبری و تلویزیونی بیگانه در میان شهروندان قمی چیست و علل این گرایشات کدامند؟

انتهای پیام/2258/خ40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول