اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس بررسی می‌کند

مشکل آب‌های زیرسطحی زنجان در سایه ضعف کارشناسی دستگاه‌های اجرایی

طی سال‌های گذشته یک مشکل خاص در سطح شهر زنجان برای برخی ساکنین کوی فرهنگ و صدر جهان و برخی دیگر از ساکنین محل‌های دیگر پدید آمده است که آن بالا آمدن آب‌های زیرسطحی است.

مشکل آب‌های زیرسطحی زنجان در سایه ضعف کارشناسی دستگاه‌های اجرایی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، وارد شدن کشور به مرحله سوم خشکسالی زنگ خطری برای مسئولان کشور به صدا درآورده است و کمبود آب و تامین آب شرب سالم در روزها و سال‌های آینده به یک دغدغه مهم برای مردم تبدیل می‌شود.

بحران آب در حالی بر کشور سایه افکنده است که برخی مناطق شهری زنجان در دل زمین آب زیادی آورده و آن را به سطح زمین پس می‌دهند! مشکل بالا آمدن آب‌های زیر سطحی در برخی مناطق شهری زنجان قصه جدیدی نیست چراکه طی سال‌های گذشته این مشکل وجود داشته و طی این سال‌ها مسئولان در حال بررسی ابعاد مختلف کارشناسی آن بوده‌اند اما ظاهراً هنوز به نتیجه‌ای که منجر به انجام عملیاتی اجرایی برای کاهش مشکلات شود، نشده‌اند.

پاس کاری توپ مشکلات برای انداختن به زمین متولی دیگر به یک درام تکراری و کسل‌کننده در شهر زنجان شده است و مردم نیز دیگر برای پیدا کردن متولی مشکلاتشان دست به دامن تقدیر و قضا و قدر شده‌اند! مشکل بالا آمدن آب‌های زیر سطحی در زنجان نیز همچنان در پیچ و خم متولی است تا آستین‌های خود را برای کار کارشناسی بالا زده و از توان فنی و کارشناسی خود برای انجام مطالعات و اجرایی عملیاتی برای کاهش مشکلات استفاده کند.

جلسات مدیریت بحران شهرستان زنجان در سال‌جاری همواره یک دستور جلسه منظم با عنوان مشکلات آب‌های زیرسطحی در زنجان داشته است و آب منطقه‌ای زنجان به عنوان متولی حل مشکلات شناخته شده و مقرر شده نسبت به انجام مطالعات جامع در این خصوص اقدام کند، در این زمینه نیز این دستگاه اجرایی نسبت به انتخاب مشاور اقدام کرد و مقرر شد مبلغی معادل 500 میلیون تومان برای انجام مطالعات به مشاور تخصیص داشته شود.

استاندار سابق زنجان با غیرمنطقی خواندن این مبلغ نسبت به بررسی بیشتر و ارائه مبلغی منطقی برای انجام مطالعات جامع تاکید کرد، بعد از آن دیگر خبری از انجام و ارائه مطالعات در این حوزه نشده است.

در آخرین جلسه مدیریت بحران شهرستان زنجان نیز مسئولان بر انجام مطالعات جامع در این خصوص تاکید کردند و آب منطقه‌ای زنجان نیز بر انجام این مطالعات موظف شده است اما چرا با گذشت چندین سال از بروز این مشکل و اعتراض شهروندان زنجانی این موضوع هنوز حتی کار مطالعاتی نشده است؟

*ظرفیت کارشناسی دستگاه‌های متولی پاسخ‌گوی مشکلات موجود نیست

متاسفانه یکی از مشکلات مهم و اساسی دستگاه‌های خدماتی و اجرایی در شهر زنجان ضعف در بدنه کارشناسی و فنی این دستگاه‌ها است با وجود اینکه مدیران دستگاه‌ها بر توان اجرایی و کارشناسی خود تاکید دارند اما در میدان عمل با بروز مشکلی در سطح شهر عملا این دستگاه‌ها از حل آن عاجز هستند.

مشکلات آب‌های زیر سطحی زنجان نیز موضوعی است که در مرحله نخست باید نسبت به منشأ ایجاد آن کار مطالعاتی صورت گیرد این در حالی است که با فرصت‌سوزی بسیار زیاد حتی توان ارائه گزینه‌های احتمالی نیز وجود نداشته است و صرفاً به ارائه برخی نظرات شخصی در جلسات بسنده شده است.

دستگاه‌های متولی در این موضوع افرادی در زمینه کارهای کارشناسی دارند اما به نظر می‌رسد ظرفیت‌های فنی این کارشناسان برای حل مشکلات در حد این دستگاه‌ها نیست! همین موضوع موجب می‌شود این دستگاه‌ها با تکیه بر اعتبارات محدود موجود نسبت به تهیه مطالعات از طریق مشاورین اقدام کنند و هزینه‌های جدیدی را برای مردم تحمیل کنند.

*قنات‌های قدیمی گزینه محتمل در بروز مشکلات جاری

برخی گزینه‌ها در خصوص بالا آمدن آب‌های زیرسطحی در برخی مناطق شهر زنجان مطرح شده است که می‌توان به برخی سدهای اطراف شهر و وجود قنات‌های قدیمی در سطح شهر زنجان اشاره کرد.

در آخرین جلساتی که مسئولان آب منطقه‌ای در ستاد مدیریت بحران شهرستان عنوان کرده‌اند احتمال بالا آمدن آب از طریق قنات‌های قوت بیشتری دارد، هر چند این موضوع نیز به صورت علمی و کارشناسی مورد تایید قرار نگرفته و تا زمان انجام مطالعات جامع در این خصوص همه احتمالات روی میز خواهد بود! حال چه زمانی انجام مطالعات برای برطرف شدن مشکلات مردم آغاز می شود سوالی است که مردم و اصحاب رسانه بعد از سال‌ها انتظار منتظر شنیدن آن هستند.

*نبود بانک اطلاعاتی ضعف همیشگی در دستگاه‌های اجرایی زنجان

یکی دیگر از مشکلات موجود در شهر زنجان نبود بانک اطلاعاتی از حوزه کاری دستگاه‌ها است به گونه‌ای که با فرض وجود مشکل از قنات‌های قدیمی شهر هیچ اطلاعات دقیق و اثرگذاری برای برنامه‌ریزی وجود ندارد، این در حالی است که در برخی شهرهای کشور همچون تهران بانک جامع اطلاعاتی در زمینه قنات‌های قدیمی شهر تهران با همه مشخصات و اطلاعات در اختیار مسئولان است و در زمان بروز هر اتفاق و حادثه‌ای این اطلاعات به کمک مسئولان خواهد آمد. متاسفانه این ضعف در دستگاه‌های اجرایی شهر زنجان به شدت وجود دارد و تلاشی نیز در راستای بهبود وضعیت موجود دیده نمی‌شود.

طی سال‌های اخیر شهرداری زنجان نیز نسبت به زهکشی برخی مناطق شهری برای کاهش نفوذ آب به منازل تلاش کرده است اما در حال حاضر متولی و مجری مشخص است و تنها انجام مطالعات پیش شرط آغاز اقدامات مورد نیاز برای کاهش مشکلات شهروندان است که باید دید آیا مسئولین و متولیان اهتمام لازم برای انجام مطالعات جامع در این زمینه را دارند.

.................................

گزارش از: احمد اسدی

................................

انتهای پیام/73007/ح30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول