اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اتلاف وقت مردم زنجان در مطب پزشکان متخصص

پزشکان متخصص در حال حاضر به سیستم نوبت‌دهی مجهز نیستند و مردم گاهی تا 3 ماه برای ویزیت منتظر می‌مانند.

اتلاف وقت مردم زنجان در مطب پزشکان متخصص

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، سیستم نوبت‌دهی پزشکان امروز معضلی برای مردم زنجان است و مشکلات عدیده‌ای را به مردم این استان تحمیل می‌کند.

مردم زنجان برای ویزیت در مطب پزشکان متخصص با معضلی به نام وقت گرفتن مواجه هستند به طوری که برای رفتن به مطب پزشکان متخصص و معالجه باید از ماه‌ها قبل وقت گرفته و منتظر باشند، سری که به مطب پزشکان متخصص می‌زنی، منشی‌ها وقت‌های 2 ماه یا سه ماه دارند و گاهی هم از وقت گرفتن ناامیدت می‌کنند که دکتر تا پایان سال هیچ وقتی ندارد.

مطب پزشکان متخصص همواره مملو از مردمی است که با وجود اینکه از سه ماه قبل وقت برای معاینه گرفته‌اند اما باید چند ساعتی منتظر ویزیت شوند.

به نظر می‌رسد هیچ‌کس در این زمینه خود را مقصر نمی‌داند و هدر رفتن وقت مردم برای کسی ارزشی ندارد، پزشکان متخصص معمولاً از ساعت چهار بعدازظهر به بعد بیماران خود را معاینه می‌کنند، اما بیمار باید هر قدر هم که ناتوان باشد از 2 ساعت قبل در مطب حضور داشته باشد، گاهی این اوضاع به دعوا بین همراهان بیمار و منشی کشیده می‌شود و گاهی هم البته در بسیاری از موارد، مردم مجبور تحمل چنین وضعیتی هستند.

مطب پزشکان بدترین جا برای انتظار است چراکه باید در کنار انتظار، دردهای مردم را هم شنید.

باید گفت نوبت‌دهی در مطب پزشکان تاسف‌بار است، در دنیای امروز که فناوری و ارتباطات حرف نخست را می‌زند متاسفانه وضعیت نوبت‌دهی بیماران در اکثر مطب‌ها نابسامان و به قولی زجرآور است.

باید برای رفتن به مطب پزشکان چندین ساعت معطل شوی، در صورتی که بیمار مجبور باشد هر ماه یا هر 2 هفته یکبار به مطب پزشکان مراجعه کند، این درد را چندین بار تحمل می‌کند، هر مطبی هم که وارد می‌شوی، محترمانه بر روی برگه‌ای نوشته شده است، ساعت انتظار تقریبی است، اگر حوصله ندارید، به جای دیگر مراجعه کنید و تو مجبوری هر چند ساعتی که منشی دستور داده بنشینی و دم نزنی.

منصوره مرادی یکی از شهروندان زنجان گفت: برای وقت گرفتن در مطب پزشکان متخصصان باید از ساعت 14 مراجعه حضوری داشته باشید در حالی ‌که دکتر از ساعت 16 به بعد بیماران را ویزیت می‌کند.

وی با بیان اینکه برای وقت گرفتن از متخصصان باید هم هزینه زیادی را متحمل شوی و هم دم نزنی خاطرنشان کرد: گاهی بیماران از روستاهای اطراف به مطب پزشکان می‌آیند و بارها شاهد بوده‌ام که چقدر سختی متحمل شده‌اند.

یک شهروند دیگر نیز با گلایه از وضعیت نوبت‌دهی مطب پزشکان خاطرنشان کرد: چند ماه پیش وقت برای معاینه گرفته‌ام، امروز هم از ساعت 14 به مطب آمده‌ام، منشی گفته است ساعت 6 بعدازظهر ویزیت می‌شوم.

محمد بابایی با بیان اینکه اصلاً از چنین وضعیتی راضی نیستم، گفت: بسیاری از پزشکان متخصص برای بیمار خرج‌تراشی می‌کنند و هیچ‌گاه حرف‌هایشان یکی نیست، مدارک پزشکیت را که نشان بدهی هر کدام نظر متفاوتی می‌دهند و بین دو راهی قرار می‌گیری که چه بکنی.

اتاق‌های انتظار نامطبوع معضل دیگری است که بیماران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مکان‌های کوچک و نامطبوعی که به عنوان اتاق انتظار از آن‌ها استفاده می‌شود، اغلب مورد نارضایتی مردم است.

مینا باقری یکی دیگر از شهروندان زنجانی با بیان اینکه سالن انتظار پزشکان استاندارد و قابل استفاده نیست، خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم سرپا منتظر می‌شوند تا نوبتشان برسد و گاهی تا سه ساعت سرپا می‌مانند.

وی افزود: برخوردهای نامناسب و تحقیرآمیز منشی‌های پزشکان از دیگر معضلاتی است که مردم تحمل می‌کنند.

این شهروند خاطرنشان کرد: رفتار تند و زننده‌ برخی منشی‌ها با بیماران باید اصلاح شود.

به نظر می‌رسد نبود نظارت از سوی مسئولان موجب شده تا مردم با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم کرده و نتوانند به حقوق خود برسند.

به نظر می‌رسد، ضعف فرهنگی، عدم یکپارچگی سیستم نوبت‌دهی، ناآگاهی مردم و مشکلات دسترسی از مهم‌ترین مشکلات نوبت‌دهی در مطب‌های خصوصی زنجان باشد. عدم حضور به موقع پزشک در مطب و باورهای غلط مردم از دیگر مشکلات شناسایی شده هستند، بهترین روش نوبت‌دهی در شهر زنجان استفاده همزمان از 2 شیوه اینترنتی و تلفن گویا است.

با بررسی شیوه‌های مختلف نوبت‌دهی رایج در مطب‌ها، به نظر می‌رسد که با ابداع یک شیوه نوبت‌دهی مناسب و کارا و آموزش و آگاه‌سازی مردم و همچنین ملزم شدن همه مطب‌ها به استفاده از این سیستم، می‌توان بسیاری از مشکلات نوبت‌دهی را مرتفع کرد.

فارس امیدوار است این گزارش تلنگری برای سازمان‌های مربوطه برای رسیدگی به مشکلات مطب پزشکان در زنجان باشد.

انتهای پیام/73003/م30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول