اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

2/ ‌‌بازدید خبرنگاران از بخش‌های مختلف بیمارستان ‌‌گناوه

‌تشریح بیماری‌های مشترک بین انسان و دام توسط یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: بیماری تب مالت یا بروسلوز یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام است.

‌تشریح بیماری‌های مشترک بین انسان و دام توسط یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، فرهاد عباسی عصر امروز در حاشیه نشست بررسی وضعیت بیماری‌های مشترک انسان و حیوان در جمع خبرنگاران افزود: نوعی باکتری به نام بروسلا، عامل ایجاد این بیماری است که طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می‌سازد.

وی اضافه کرد: بیماری تب مالت به علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا و همچنین به علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بُعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

عباسی با بیان اینکه تب مالت از گاو، خوک، گوسفند و یا بز آلوده به انسان منتقل می‌شود، خاطرنشان کرد: این بیماری از انسان به انسان منتقل نمی‌شود ولی در صورت ابتلای فرد، روی اعضاء خون‌ساز بدن مثل مغز استخوان، گره‌های لنفاوی، کبد و طحال تاثیر می‌گذارد.

وی راههای انتقال این بیماری به انسان را، مصرف شیر خام و فرآورده‌های لبنی آلوده خصوصاً پنیر تازه، سرشیر و بستنی خامه‌دار و آغوز بیان کرد و افزود: عامل این بیماری می‌تواند از راه دستگاه گوارش، تنفس و از راه جلدی به بدن انسان وارد شود.

عباسی همچنین با اشاره به احتمال انتقال بیماری از طریق خون، پیوند مغز استخوان و حشرات آلوده، اضافه کرد: آلوده بودن ظروف مورد استفاده در حین شیردوشی، تنفس گرد و غبار موجود در هوای طویله، اصطبل دام‌ها و آزمایشگاه‌ها، تماس مستقیم با بافت‌های آلوده دامی مثل کمک در زایمان دام و یا تماس با پوست و مواد دفعی دام مبتلا، از دیگر راه‌های سرایت بیماری است.

این پزشک متخصص ثابت‌ترین علامت این بیماری را، تبِ بین 37.5 تا 40 درجه عنوان کرد و افزود: احساس سرما یا لرزش تکان‌دهنده، دردهای منتشر بدن، سردرد، تعریق شدید به ویژه در شبها، ضعف و خستگی، بی‌اشتهایی، لاغری و افسردگی و بزرگ شدن کبد و طحال از دیگر علایم تب مالت است.

وی گفت: در نوع مزمن این بیماری علایمی مثل خستگی، درد عضلانی، کمردرد، یبوست، کاهش وزن، افسردگی و ناتوانی جنسی تدریجاً ظاهر می‌شود.

متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به مشترک بودن این بیماری بین انسان و دام، اظهار داشت: کشاورزان، قصابان، دامپزشکان، دامداران و زنان دامداری که شیر می‌دوشند، به دلیل سروکار داشتن با دام، بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند.

عباسی واکسینه شدن دام ‌علیه تب مالت را از جمله اقدامات پیشگیری از ابتلا به این بیماری عنوان کرد و افزود: جوشاندن شیر به مدت 20 دقیقه قبل از مصرف در صورت عدم دسترسی به شیر پاستوریزه، عدم مصرف خامه و بستنی غیر پاستوریزه، شستشوی کامل ظروف مخصوص شیر قبل از استفاده و قرار دادن پنیر تازه و بی‌نمک در آب نمک به مدت 2 ماه قبل از مصرف، از دیگر راه‌های پیشگیری از این بیماری است.

انتهای پیام/66006/ش30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول