اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه قزوین خبر داد

کسب رتبه نخست کشوری قزوین در سنددار کردن موقوفات

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با بیان اینکه تاکنون برای 330 موقوفه این استان سند رسمی تنظیم شده است، گفت: اداره کل اوقاف استان قزوین در سنددار کردن موقوفات این استان توانست در سال جاری رتبه نخست کشوری را کسب کند.

کسب رتبه نخست کشوری قزوین در سنددار کردن موقوفات

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجت‌الاسلام مصطفی نوروزی در نشست هم‌اندیشی توسعه و ترویج فرهنگ وقف که ظهر امروز با حضور اساتید، پزشکان، فرهنگیان، حقوقدانان و اصناف در سالن کنفرانس اداره اوقاف و امور خیریه قزوین برگزار شد، اظهار کرد: اگر قشرهای مختلف مردم با مسئله وقف و کارکردهای مختلف آن بیشتر آشنا شوند، قطع یقین با رغبت بیشتری به سمت وقف گرایش پیدا می‌کنند.

وی افزود: گذشتگان توجه ویژه‌ای به مسئله وقف که بسیاری از نیازهای مردم و جامعه را برطرف می‌کند، داشتند که این موضوع موجب می‌شد تا وقف‌های بیشتری به ثبت برسد.

*ثبت قدیمی‌ترین وقف کشور در قزوین

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با بیان اینکه قدیمی‌ترین وقف کشور در این استان به ثبت رسیده است، اضافه کرد: بستر گسترش و ترویج فرهنگ وقف در استان قزوین به خوبی فراهم شده و باید از این ظرفیت عظیم به خوبی استفاده کنیم.

نوروزی ادامه داد: وقف این ظرفیت را دارد که نیازهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه را به خوبی تأمین کند و امروز نیز اگر موقوفات به درستی مورد بهره‌برداری قرار گیرد می‌تواند حتی در شرایط بد اقتصادی و تحریم‌ها راه‌گشای مسائل اقتصادی بوده و با مرتفع کردن نیازها، در بین مردم اعتمادسازی کند.

وی عنوان کرد: از سوی دیگر اگر از موقوفات به درستی استفاده شود و مردم شاهد آثار مثبت و برکات فراوان وقف در جامعه باشند، قطع یقین رغبت بیشتری برای ایجاد موقوفات جدید در آنان ایجاد می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با بیان اینکه یکی از اموری که اهل بیت(ع) توجه ویژه‌ای به آن داشتند، مسئله وقف بود، تصریح کرد: در مکتب خاندان وحی وقف جایگاه ویژه‌ای داشت تا آن جا که حضرت علی (ع) خود را به سختی واداشته و در تابستان‌های گرم حجاز چاه حفر می‌کرد و درست در همان لحظه که تلاشش ثمر می‌داد، آن را وقف می‌کرد.

نوروزی بیان کرد: در آیات و روایات نیز توصیه‌های اکیدی نسبت به پایدار کردن اموال شده که یکی از راه‌های پایداری و حفظ اموال تبدیل آن به باقیات الصالحات است.

وی افزود: با توجه به اینکه وقف می‌تواند فانی را باقی کند، هر مال و ثروت دنیوی که در این قالب ظاهر شود، قطع یقین ماندگار می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین اضافه کرد: گذشتگان با وقف اموال خود بر درست بودن این ادعا مهر صحت زدند و خیرات اموال وقفی آنان تا دنیا پابرجاست به آنان می‌رسد.

نوروزی ضمن تأکید بر استفاده صحیح از موقوفات ابراز کرد: اگر از فرهنگ وقف به درستی استفاده نکنیم، قطع یقین ظرفیت‌های این بخش مغفول مانده و جامعه از فواید آن بی‌بهره می‌ماند که پسندیده نیست.

وی با بیان اینکه سازمان اوقاف در کنار برگزاری برنامه‌های فرهنگی با راه‌اندازی معاونت امور اقتصادی در این زمینه نیز فعالیت دارد، گفت: یکی از علل ورود سازمان اوقاف به عرصه فعالیت‌های اقتصادی این است که موقوفات زیادی در سراسر کشور وجود دارد که نیازمند سرمایه‌گذاری است و پروژه‌های اقتصادی باید در آنها اجرا شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین اظهار کرد: پروژه‌های عمرانی سازمان اوقاف در قالب پروژه‌های تجاری، مسکونی و درمانی از سال گذشته آغاز شد و در سال جاری 6 طرح بزرگ در استان قزوین در این قالب قرار گرفت.

نوروزی افزود: ساخت درمانگاه خیریه از محل عواید موقوفات قازان ابن ارغوان در شهر بیدستان است که بیش از یک هزار متر مربع مساحت دارد و در دو طبقه ساخته می‌شود.

وی اضافه کرد: پروژه مجتمع تجاری فرهنگی در موقوفه مسجد جامع شهر محمدیه با زیربنای 13 هزار متر مربع  است که یکی از پروژه‌های بزرگ اداره کل اوقاف به شمار می‌رود و حدود 24 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین ادامه داد: این پروژه به عنوان الماس شهر یکی از پروژه‌های عظیم استان قزوین به شمار می‌رود.

*ثبت 133 وقف جدید در قزوین

نوروزی عنوان کرد: از سال گذشته تاکنون 133 وقف جدید در استان قزوین ثبت شده و با نیت‌های جدید واقفان اخیراً برای تأمین هزینه دانشجویان رشته هسته‌ای وقفی صورت گرفته که پاسخگویی به نیازهای روز جامعه تلقی می‌شود.

وی با اشاره به سنددار کردن موقوفات استان قزوین تصریح کرد: تاکنون برای 330 موقوفه این استان سند رسمی تنظیم شده و تا پایان سال هم برای سنددار کردن سایر موقوفات برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته است.

انتهای پیام/77010/ط40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول