اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

رد پای سودجویان در آشفتگی بازار قلعه‌گنج

در آشفتگی بازار قلعه‌گنج، عده‌ای به دنبال سودجویی هستند و مواد غذایی غیر بهداشتی را به ویژه در مناطق روستایی با حیله و ترفند خاص به فروش می‌رسانند.

رد پای سودجویان در آشفتگی بازار قلعه‌گنج

به گزارش خبرگزاری فارس از قلعه‌گنج، بازار این شهرستان با جمعیت حدود 80 هزار نفر این روزها حال خوشی ندارد و مردم صبور قلعه‌گنج را آزرده خاطر کرده است، قیمت‌ها با کیفیت اجناس منافات دارد و در این میان سوءاستفاده‌کنندگان از این التهاب با فروش موادغذایی تاریخ مصرف گذشته بار گرانی را بر این مردم وارد می‌کنند.

نبود ادارات بازرگانی و تعزیرات حکومتی نیز دلیل قانع کننده‌ای بر نظارت بر این بازار آشفته است از طرف دیگر مردم نیز با عدم گزارش گران‌فروشی و مواد غذایی فاسد راه را برای این سودجویان هموارتر کرده‌اند.

تلاش زیادی هم از جانب مسئولان صورت گرفته تا با تشکیل اتحادیه‌ها و مجمع صنفی بتوانند این نابسامانی را کنترل کنند، اما به دلایل نامعلومی این کار در مرحله ثبت‌نام باقی ماند و فشار قیمت‌ها و بازاریان بر مردم بیشتر می‌شود.

این موارد سبب شده است تا بازار قلعه‌گنج به یک چوب دو سر سیاه تبدیل شود که سود آن به چشم بازاریان و متخلفان می‌رود و مردم شهر این وسط مورد ظلم و ستم واقع می‌شوند.

در این میان مرکز بهداشت اقدام به اجرای طرح ضربتی بهداشت محیط کرد که امید است این طرح ادامه یابد تا مردم هم بتوانند در سایه این حرکت با آگاهی از قیمت‌ها و گزارشات عرصه را بر سودجویان تنگ کنند.

سودجویی برخی افراد در آشفتگی بازار

مدیر شبکه بهداشت قلعه‌گنج به خبرنگار فارس گفت: در آشفتگی بازار عده‌ای به دنبال سودجویی هستند و در مناطق کمتر توسعه اقدام به شیادی می‌کنند، تاکنون بیش از یک‌هزار و 400 کیلوگرم مواد غذایی غیر بهداشتی از این افراد کشف شده است که در مناطق روستایی با حیله و ترفند خاص به فروش می‌رسد.

اسدالله احمدی تصریح کرد: مواد غذایی که تاریخ مصرف ندارند و برنج‌های خارجی که با مارک‌های متنوع به فروش می‌رسانند گاهی دارای عنصر ارسنیک و کادمیوم است که سرطان‌زا هستند.

وی افزود: نوشابه‌ها عامل بسیاری از بیماری‌های جدید است و آمار مصرف در مناطق کمتر توسعه یافته بسیار بالاتر از رقم ایران و جهانی است که باید با آموزش به خانواده‌ها جلوی این سوءاستفاده‌ها را گرفت.

اجرای طرح ضربتی واحد بهداشت محیط در قلعه‌گنج

کارشناس بهداشت محیط قلعه‌گنج نیز اظهار داشت: در شهر قلعه‌گنج، 375 مورد فروشگاه مواد غذایی وجود دارد که در شش ماهه اول امسال 2 هزار و 259 کیلوگرم مواد غذایی فاسد از آن کشف و معدوم شده است.

مجتبی کریمی افزود: طرح ضربتی واحد بهداشت محیط برای بالابردن سطح آگاهی مردم و اعتماد مردم نسبت به نظارت بر مواد غذایی، ایجاد هماهنگی بیشتر بین ارگان‌های نظارتی را متوجه بازار می‌کند.

وی تصریح کرد: 10 تیم نظارتی با 30 نیروی آموزش دیده در بازدید از فروشگاه‌های مواد غذایی کنترل و نظارت بر تاریخ مصرف و پروانه بهداشتی مراکز عرضه و توزیع مواد غذایی را بر عهده گرفتند.

کریمی عنوان کرد: در این طرح تاکنون 135 مرکز توزیع مواد غذایی که 100 واحد فروشنده مواد غذایی، 20 واحد نانوایی، 10 مورد ساندویچی و پنج واحد میوه و تره‌بار بودند، بازدید و بالغ بر 675 کیلوگرم مواد غذایی فاسد کشف و ضبط شده است.

وی گفت: پرونده سازی برای متخلفان انجام و به مراجع قضایی ارجاع و این طرح به صورت ماهانه در شهرستان قلعه‌گنج انجام می‌شود.

در حین اجرای این طرح مسئولان شهرستان از نزدیک بر کار تیم‌های بازدیدکننده نظارت داشتند.

رسوخ سودجویان در قالب کسبه به بازار قلعه‌گنج

امام جمعه قلعه‌گنج گفت: اجرای طرح ضربتی واحد بهداشت محیط در شهرستان بسیار ضروری به نظر می‌رسید که با اهتمام مسئولان سلامت شهرستان، اجرایی شد.

حجت‌الاسلام احمد نجنو در گفت‌و‌گو با فارس بیان داشت: تا شخصی از نعمت سلامتی برخوردار است قدر این نعمت الهی را نمی‌داند و با از دست دادن آن گلایه‌مند می‌شود و سلامت فرد در نهایت به سلامت یک جامعه مربوط است.

وی تصریح کرد: مشکلات فراوانی در بازار قلعه‌گنج یافت می‌شود که همه به فقر فرهنگی در بعضی از نقاط مرتبط می‌شود و تلاش در این راستا و ارتقای شاخص‌های سلامت و فرهنگ‌سازی بهداشت و سلامت بسیار کارآمد و نوآورانه است که همت همه را می‌طلبد.

امام جمعه قلعه‌گنج گفت: بسیاری از سودجویان در قالب کسبه به بازار قلعه‌گنج رسوخ کرده‌اند که از سطح سواد پایین و عدم آگاهی مردم سوءاستفاده می‌کنند و باید بر اساس قانون با آنها به شدت برخورد شود.

وی ضمن تقدیر از دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: کمک دستگاه قضا در این طرح جدی است و امید است با شدت به این طرح ادامه دهند تا در بین مردم نیز شاهد واکنش باشیم.

حساسیت دستگاه قضا در حوزه سلامت مردم

دادستان قلعه‌گنج بیان داشت: اجرای طرح ضربتی واحد بهداشت محیط برای شهرستان قلعه‌گنج واجب بود و باید با سرعت بیشتری اجرا شود و از همین نقطه آغاز نیز کار خوبی انجام شد که می‌طلبد، مردم نیز یاریگر مسئولان بهداشت باشند.

مسلم سالاری به خبرنگار فارس گفت: افراد این تیم‌ها باید از آگاهی کامل قوانین و روابط عمومی بالایی برخوردار باشند و در زمان مقابله با متخلف از شگردهای خاص استفاده کنند تا دچار شبهات قانونی نشوند.

وی تصریح کرد: مستندسازی این بازدیدها می‌تواند در اجرای قانون بسیار مثمرثمر باشد، حساسیت دستگاه قضا در حوزه محیط زیست و تمدن و ابنیه تاریخی و سلامت مردم بسیار بالا است و از همه مجموعه همکاران دولتی در این حوزه‌ها حمایت می‌کنیم.

بازاریان قلعه‌گنج باید به فکر تشکیل اصناف باشند

فرماندار قلعه‌گنج نیز گفت: بازاریان قلعه‌گنج باید به فکر تشکیل اصناف باشند تا هم برای مردم قلعه‌گنج خوشایند باشد و هم دست سوداگران کوتاه شود.

ایوب فلاحی خاطرنشان کرد: این طرح برای ایجاد یک بازار آرام و خوب ادامه می‌یابد و تلاش می‌کنیم تا با آموزش‌های مناسب به مردم عرصه را بر فروشندگان مواد غذایی متخلف تنگ کنیم.

وی افزود: قیمت پایین یک جنس با کیفیت، عرضه بدون مهر و تاریخ فرآورده‌های گوشتی و فروش مواد غذایی فاسد شدنی به صورت فله‌ای حتما با مشکل بهداشتی همراه است و مردم باید به این نکات توجه کنند، زیرا غفلت از این موارد سلامت یک خانواده و جامعه را تهدید می‌کند.

-------------------------

گزارش از علی اکبرزاده

-------------------------

انتهای پیام/80004/ر40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول