اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

جمعه بازار زنجان در تسخیر فروشندگان لباس‌های تاناکورا

جمعه بازار زنجان، محل مناسبی برای فروشندگان لباس‌های خارجی شده است و همه جمعه ده‌ها فروشنده در این مکان اقدام به فروش لباس‌های تاناکورا می‌کنند.

جمعه بازار زنجان در تسخیر فروشندگان لباس‌های تاناکورا

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، جمعه بازار منطقه امجدیه زنجان محلی برای فروش لباس‌های دست دوم خارجی یا نام آشنای تاناکورا است که توسط فروشندگان کرد در این منطقه به فروش می‌رسد.

باید سری به این جمعه بازار بزنی تا بی‌کیفیت‌ترین کالاهای خارجی را پیدا کنی که هیچکدام به درد نمی‌خورند اما مردم به دلیل قیمت پایین این کالاها به ویژه لباس، کیف و کفش به این بازار مراجعه می‌کنند.

فروشندگان که اکثرا از مناطق کرد نشین کشور هستند، این بازار را تسخیر کرده‌اند و با فروش لباس‌های خارجی پول خوبی به جیب می‌زنند،اگر چه بارها دانشگاه علوم پزشکی زنجان در خصوص استفاده از این نوع لباس‌ها به همشهریان هشدار داده است اما حضور چشمگیر مردم در این بازار نشان از بی‌توجهی این افراد به سلامت خود و خانواده دارد.

روزهای جمعه اگر سری به جمعه بازار زنجان بزنی، با لباس فروشی‌های خارجی به ویژه تاناکورا مواجه می‌شوی که مردم فوج فوج به دلیل قیمت پایین آن می‌خرند، مثلا چکمه‌ای که در بازار می‌‌توانی به قیمت 200 هزار تومان خرید کنی می‌توانی در این بازار با 30 تا 40 هزار تومان تهیه کنی.

*قیمت پایین لباس‌های تاناکورا

یکی از شهروندان که در این بازار مشغول خرید پالتو است معتقد است، قیمت پایین و کیفیت کالاهای تاناکورا موجب می‌شود تا مردم از این بازار استقبال کنند.

مینا خدایی با نشان دادن قیمت پالتو می‌گوید، پالتویی را که می‌توانم با 40 هزار تومان بخرم، چرا باید 200 هزار تومان پول پرداخت کنم، اگر در بازار می‌توانم با پولم یک پالتو بخرم در اینجا پنج تا پالتو با رنگ‌ها و مدل‌های مختلف می‌توانم خریداری می‌کنم.

یک فروشنده نیز استقبال مردم را خوب دانست و افزود: مردم زنجان درآمد پایینی دارند این موضوع باعث می‌شود اقتصادی فکر کنند، بیشتر این لباس‌ها خارجی است، اما مردم به خاطر قدرت خرید کمتر از این بازار خرید می‌کنند.

وی با بیان اینکه از همه جای شهر برای خرید به این محل می‌آیند، گفت: این کالاها با مجوز وارد می‌شود.

*تنوع کالاهای خارجی

یک خریدار دیگر نیز تنوع کالاهای خارجی را از دلایل گرایشش به این بازار عنوان کرد و گفت: من در جمع فامیل به خوش پوشی معروفم و این معروفیت را مدیون لباس‌های خارجی هستم.

کریمی با بیان اینکه هیچ کس فکر نمی‌کند از تاناکورا خرید کرده باشم، افزود: خرید از این بازار به صرفه است.

وی با اشاره به اینکه برخی لباس‌های نزدیک به نو نیز در این بازار عرضه می‌شود، افزود: بیشتر لباس‌های خود را از اینجا می‌خرم.

یک فروشنده کرد نیز با بیان اینکه لباس‌های خارجی فروش خوبی دارد، افزود: قبلا در مهاباد مغازه داشتم اما خرید مردم در زنجان خوب است و تصمیم گرفتم به این بازار بیایم.

وی با اشاره به اینکه لباس را به قیمت بسیار پایین خریداری می‌شود، گفت: پیراهنی که اینجا 4 هزار تومان فروش می‌رود برای فروشنده نهایت یک هزار تومان خریداری شده است.

البته مردم علت‌های مختلفی را برای خرید از این بازار دارند، اما باید دید این گونه نگاه اقتصادی به مقوله لباس‌های تاناکورا می‌تواند ضامن سلامت افراد جامعه باشد و مسئول رسیدگی به چنین اموری کدام سازمان و نهاد است و تا کنون این سازمان‌ها به چه میزان در این مقوله ورود کرده‌اند و تا چه میزان توانسته‌اند کاری از پیش ببرند.

*بهداشتی نبودن لباس‌های تاناکورا

با توجه به توصیه‌های بهداشتی در خصوص بهداشتی نبودن این نوع لباس‌ها آگاهی سازی به شهروند وظیفه کدام نهاد است و آیا جایگزینی با توجه به درآمد مردم زنجان می‌توان پیش‌بینی کرد.

دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان پیش از این یکی از مشکلات جدی لباس‌های دست دوم خارجی را نداشتن شرایط نامطلوب جمع‌آوری، انتقال، انبارداری و توزیع این لباس‌ها عنوان کرده بود که می‌تواند یکسری آلودگی‌های جدی را به همراه داشته باشد.

مشکلات پوستی از دیگر مشکلات این نوع لباس‌ها از دیدگاه مسئولان علوم پزشکی محسوب می‌شود که بارها در این خصوص تذکراتی به دستگاه‌های اجرایی داده شده است.

*مسئولان از ورود لباس‌های خارجی جلوگیری کنند

رئیس اتحادیه خیاطان شهرستان زنجان نیز پیش از این از مسئولان خواسته بود از ورود لباس‌های خارجی به بازار جلوگیری کرده و مانع از بیکاری خیاطان شوند.

افشاری با بیان اینکه با وجود اینکه لباس‌های خارجی از کیفیت قابل قبولی برخوردار نیست،افزود: به دلیل قیمت پایین خریداران زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه خیاطان این شهرستان در تامین هزینه‌های زندگی خود با مشکل مواجه شده‌اند، خاطرنشان کرد: باید حمایت‌های لازم از این قشر صورت گیرد.در حال حاضر در این شهرستان بیش از 200 کارگاه خیاطی فعال است که اکثر این خیاطان بدون کارگر مشغول فعالیت هستند.

تعزیر قاچاقچیان لباس‌های خارجی  نیز به نظر می‌رسد نتوانسته کاری از پیش ببرد و فعالیت این افراد در جمعه بازار زنجان به شدت ادامه دارد.

فارس امیدوار است این گزارش بتواند به مردم آنچه که در خصوص لباس تاناکورا نمی‌دانند، آگاهی داده باشد، به امید آن روز.

---------------

ملکناز نجفی

----------------

انتهای پیام/73003/خ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول