اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان زنجان:

علت 50 درصد عقب ماندگی‌ها به علت اختلالات ژنتیکی است

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان زنجان گفت: 50 درصد عقب ماندگی‌ها به علت اختلالات ژنتیکی اتفاق می‌افتد.

علت 50 درصد عقب ماندگی‌ها به علت اختلالات ژنتیکی است

گل نساء آقامحمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل بروز بیماری‌های ژنتیکی و معلولیت‌ها عدم آگاهی مردم درباره نحوه پیشگیری از بیماری‌ها و ناتوانی‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: علل نیمی از نابینایی، ناشنوایی و عقب ماندگی ذهنی شدید اختلالات ژنتیکی است.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان زنجان ادامه داد: مشاوره ژنتیک با بررسی احتمال ایجاد بیماری ژنتیکی در خانواده‌ها و ارائه اطلاعات لازم از طرف فرد مشاور به خانواده گامی بسیار موثر در راستای ارتقای سطح آگاهی عموم مردم برای نیل به هدف متعالی یعنی ارتقای سلامت فرد و جامعه است .

وی، مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج را اولین گام برشمرد و یادآور شد: مشاوره ژنتیک قبل از بارداری، حین بارداری و مشاوره ژنتیک در فرزند دوم در خانواده‌های دارای فرزند معلول مراحلی است که در کاهش معلولیت‌ها در جامعه به عموم کمک می‌رساند.

این مسئول، اساسی‌ترین هدف مشاوره ژنتیک را تشخیص دقیق بیماری عنوان کرد و بیان داشت: تشخیص درست یک بیماری ارثی، تخمین خطر ابتلا برای سایر افراد خانواده را مقدور می‌سازد و می‌توان بر اساس آن روش‌های درمانی و پیشگیری مناسبی را در پیش گرفت.

آقامحمدی تصریح کرد: در ایران مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج چه خویشاوندی و چه غیر خویشاوندی ضروری است، چرا که افراد یک منطقه ممکن است در نسل‌های قبل با هم فامیل بوده باشند.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان زنجان متذکر شد: خطر اصلی ازدواج‌های هم خون در واقع در مشابهت‌های وراثتی زوجین است که از طریق به ارث رسیدن ژن‌های مشترک از پدر و مادر به فرزندان بروز کند.

وی در پایان بیان داشت: ازدواج‌های فامیلی، حاملگی در سن 35 سالگی و بالاتر، وجود نقایص مادرزادی، عقب ماندگی ذهنی یا تاخیر در رشد و نمو، کوتاهی بیش از حد قد و سایر اختلالات رشدی، نازایی یا سقط‌های مکرر در زنان و عقیمی در مردان را از مهم‌ترین موارد مراجعه به مشاوره ژنتیک است.

انتهای پیام/73005/ذ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول