اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر مرکز مدیریت شبکه دانشگاه علوم پزشکی قزوین خبر داد

فعالیت 2500 رابط سلامت در استان قزوین

مدیر مرکز مدیریت شبکه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین از فعالیت دو هزار و 500 رابط سلامت در استان خبر داد.

فعالیت 2500 رابط سلامت در استان قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، هاشم علیجانی ظهر امروز در همایش بزرگداشت روز جهانی داوطلبان سلامت که در سالن اجتماعات فرهنگسرای بانو حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر دو هزار و 500 رابط سلامت در استان قزوین وجود دارد.

وی با بیان اینکه این استان به تعداد هر یک از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی قزوین رابط سلامت دارد، افزود: این دانشگاه، شهرداری و دیگر نهادها برای ارتقای سطح سلامت تلاش می‌کنند و هرچند دانشگاه متولی اصلی سلامت محسوب می‌شود؛ اما به تنهایی قادر به انجام این کار نیست.

مدیر مرکز مدیریت شبکه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: باید از تمام ابزارهای موجود برای داشتن شهری سالم و بهره‌مند از رفاه کامل روحی، روانی و اجتماعی شهروندان بر مبنای تعریف سازمان جهانی بهداشت (WHO) استفاده بهینه کرد.

علیجانی با اشاره به برگزاری 939 کلاس آموزشی برای رابطان سلامت از ابتدای سال جاری تاکنون تصریح کرد: این کلاس‌ها با در نظر گرفتن نیازهای جدید جامعه با رویکردهای جدید ادامه می‌یابد.

این مسئول خاطرنشان کرد: 24 آذرماه نیز جلسه ویژه‌ای برای مربیان بهداشت برنامه‌ریزی شده است که در آن شیوه تعامل با مردم در خصوص انتقال مسائل بهداشتی آموزش داده می‌شود.

مدیر مرکز مدیریت شبکه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین بیان کرد: سه دهه پیش شاخص‌های بهداشتی در زمینه‌های مختلف نظیر تنظیم خانواده، مرگ و میر و موارد مشابه تا حدی اسفناک بود که با وجود مشکلات ناشی از جنگ در کشور سیاستمداران را بر آن داشت تا نسبت به یافتن راه‌حلی مناسب برای بهبود این شاخص‌ها بیایند.

وی با بیان اینکه در هفت جای قانون اساسی، سلامت حق مردم تلقی شده است، عنوان کرد: از آنجا که در آن دوران بیشتر این مرگ و میرها و شاخص‌های نامطلوب مربوط به حوزه‌های روستایی بود، باید برنامه‌ریزان برای مهار مرگ و میرها باید اشکال کار را در مناطق روستایی جستجو می‌کردند.

این مسئول یادآور شد: به همین دلیل سال 63 تصمیم بر آن شد که از خود مردم روستاها افرادی انتخاب و پس از گذراندن یک دوره کوتاه آموزشی به عنوان بهورز برای انتقال اطلاعات کسب شده و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در حد محدود مشغول فعالیت شوند.

مدیر مرکز مدیریت شبکه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: پس از گذشت 10 سال از آغاز اجرای این طرح شاخص‌های بهداشتی روستاها تا جایی ارتقا یافت که صحت گزارش‌ها و آمار ارائه شده از این شاخص‌ها از سوی ایران، برای سازمان جهانی بهداشت باورپذیر نبود.

علیجانی با بیان اینکه با انجام این اقدامات آمار مرگ و میر مادران در روستاها به کمتر از یک درصد رسید، عنوان کرد: با وجود این در حال حاضر وضعیت شاخص‌های سلامت شهرها اصلاً با شاخص‌های بسیار مطلوب روستاها قابل قیاس نیست که این مشکل به طور عمده در حاشیه شهرها به چشم می‌خورد.

در این مراسم سیدسعید صدقی اسکویی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین و رئیس مرکز بهداشت استان، محمدرضا مدبر رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین، سعید وزیری‌نژاد مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، سیدکاظم مجابی رئیس کمیسیون سلامت و حسین صلح‌جوی منفرد رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قزوین و تعداد زیادی از رابطان سلامت استان نیز حضور داشتند.

در این برنامه همچنین تعدادی از رابطان سلامت فعال در استان با دریافت هدایایی مورد تقدیر قرار گرفتند.

انتهای پیام/77011/خ30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول