اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌و‌گو با دانشجوی دکترای تاریخ و تمدن ملل اسلامی مطرح شد

پیوست فرهنگی ضرورتی برای ارتقای فرهنگ خراسان جنوبی

دانشجوی دکترای تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: پیوست فرهنگی ضرورتی برای ارتقای فرهنگ خراسان جنوبی است.

پیوست فرهنگی ضرورتی برای ارتقای فرهنگ خراسان جنوبی

امیر کوچی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: در کتب و سایر نشر مکتوب تعاریف گوناگونی از فرهنگ ارائه شده و نیز بارها توسط اشخاص و افراد نظرات متفاوتی در این ارتباط ارائه شده است که این خود نشانه اهمیت موضوع، فراگیر و عام بودن این مقوله محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت داشتن نگاهی علمی و تخصصی به این مسئله حیاتی ادامه داد: از آنجا که حوزه‌های مختلفی از جمله فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی، قضایی، بهداشتی و درمانی و علمی در تحولات فرهنگی جامعه تاثیرگذار است و حال اگر این فعالیت‌ها به صورت ناآگاهانه تحت تاثیر الگوپذیری از سایر جوامع قرار گیرد تاثیرات سوء و نامطلوبی بر جامعه و فرهنگ عمومی خواهد گذاشت.

پیوست فرهنگی، ساماندهی بین مدیریت راهبردی و مدیریت اجرایی کشور در حوزه فرهنگ است

دانشجوی دکترای تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد تصریح کرد: بنابر آنچه گفته شد و با توجه به فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری، ضرورت وجود پیوست فرهنگی امری اجتناب‌ناپذیر است و مستلزم شناختی جامع از مفهوم فرهنگ و همه کارکردهای آن در تحولات سیاسی‌، اقتصادی‌، اجتماعی جامعه است.

کوچی گفت: پیوست فرهنگی یک ابزار است که بدون حضور نقشه و سیاست‌های بالادستی کارآمدی چندانی ندارد و کار آن ساماندهی بین مدیریت راهبردی و مدیریت اجرایی کشور در حوزه فرهنگ است.

تدوین نقشه فرهنگی هدفمند از جمله دستاوردهای قابل پیش‌بینی پیوست فرهنگی است

دانشجوی دکترای تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد افزود: تاثیرگذاری محیط‌های زیست بیگانه بر فرهنگ خودی، تلاش سازندگان فرهنگ غربی و سکولار برای تغییر محیط‌های زیست فرهنگی دین‌محور و لزوم صیانت و حفاظت از فضای جامعه اسلامی، ضرورت وجود پیوست فرهنگی و برنامه‌ریزی در این راستا توسط مسئولان امر را تبیین می‌کند.

کوچی، خروج از روزمرگی در برنامه‌های فرهنگی، تدوین نقشه فرهنگی هدفمند، باز گرداندن هویت فرهنگی برخواسته از فرهنگ دینی، ارتقای بخش فرهنگ به منظور متوازن شدن آن با سایر بخش‌های سیاسی و اقتصادی و ضمانت اجرایی برای تحقق مهندسی فرهنگی را از جمله دستاوردهای قابل پیش‌بینی دانست که اجرای طرح پیوست فرهنگی برای ما به ارمغان خواهد آورد.

وی ادامه داد: تحقق این امر نیاز به بومی‌سازی الگوهای کلان موجود در کشور در عرصه فرهنگی به صورت منطقی با تکیه بر آموزه‌های فرهنگ دینی، اصلاح کارکردهای فرهنگی، توجه ویژه به امر پژوهش و تحقیقات کاربردی، حذف موازی‌کاری و اتخاذ یک رویه متحد توسط دستگاه‌های فرهنگی، تشکیل کارگروه نخبگان فرهنگی با تکیه بر پتانسیل‌های موجود درحوزه و دانشگاه و نیز نگاهی علمی و تخصصی در استان خراسان جنوبی دارد.

استفاده صحیح از بسترهای فرهنگی ایجاد شده در خراسان جنوبی نیازمند نگاه علمی‌تر است

دانشجوی دکترای تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اظهار داشت: منحصر و محدود کردن این عرصه عظیم صرفاً به تولید آثار و محصولات فرهنگی، برنامه‌های روتین همیشگی، عدم توجه به فرهنگ عمومی و عدم برنامه‌ریزی زیرساختی، برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های فاقد هدف‌گذاری ما را از تلاش در زمینه تحقق منویات مقام معظم رهبری و اجرای این امر خطیر باز خواهد داشت.

کوچی خاطرنشان کرد: لذا امید است با رویکردی علمی‌تر، نگاهی تخصصی‌تر و با توجه به ظرفیت جدید ایجاد شده در خراسان جنوبی گامی موثر در زمینه پیشرفت فرهنگی این استان برداریم. 

انتهای پیام/69003/م40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول