اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌و‌گوی فارس با دانشجوی دکترای تاریخ و تمدن ملل مطرح شد

جایگاه ‌خراسان جنوبی در سند ‌چشم‌انداز / وجود ظرفیت‌هایی برای جهانی شدن

دانشجوی دکترای تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه آزاد مشهد اجرای صحیح سند توسعه 20 ساله را وابسته به تعاملات فرهنگی دانست و گفت: فرهنگ باید در اولویت باشد زیرا فرهنگ زبان گویای انقلاب اسلامی و هنر زبان گویای مردمان خراسان است.

جایگاه ‌خراسان جنوبی در سند ‌چشم‌انداز / وجود ظرفیت‌هایی برای جهانی شدن

امیر کوچی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند با اشاره به جایگاه فرهنگ و هنر خراسان جنوبی در سند توسعه چشم‌انداز 20 ساله اظهار کرد: وجود دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی متعدد با قدمت طولانی به عنوان مراکز تولید علم و تربیت نیروی انسانی متخصص در راستای اقتصاد دانایی‌محوری، محیط غنی فرهنگی با قدمت زیاد به عنوان زمینه مشارکت مردم در استان، وجود مزیت‌های نسبی برخی تولیدات کشاورزی به ویژه زرشک و زعفران و ذخایر غنی ژنتیکی دامی از اساسی‌ترین قابلیت‌های توسعه این استان است.

وی ادامه داد: برخوداری از ظرفیت‌های تاریخی، مذهبی، فرهنگی، طبیعی در توسعه صنعت گردشگری، پیشینه منطقه در صنایع دستی به ویژه صنعت فرش و نیز سایر بافته‌ها در کانون جمعیت، امکان بهره‌گیری غنی از انرژی‌های تجدید شده خورشیدی و بادی، وجود مرز نسبتا طولانی با کشور افغانستان و امکان توسعه فعالیت‌های اقتصادی، بازرگانی و مناسبات دو کشور از دیگر ظرفیت‌های توسعه خراسان جنوبی به شمار می‌رود.

دانشجوی دکترای تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه آزاد مشهد با بیان اینکه یک استان برای اینکه بتواند به یک الگوی مناسب برای سایر مناطق تبدیل شود باید فرهنگ پویایی داشته باشد، تصریح کرد: جامعه‌ای که در آن امنیت اقتصادی، روانی و شغلی وجود داشته باشد فرهنگ پویایی نیز خواهد داشت.

کوچی اجرای صحیح سند توسعه چشم‌انداز بیست ساله را وابسته به تعاملات فرهنگی منطقه دانست و افزود: در واقع فرهنگ باید در اولویت نخست باشد زیرا فرهنگ زبان گویای انقلاب اسلامی و هنر زبان گویای مردمان خراسان است.

وی اضافه کرد: فرهنگ و هنر ایرانی مرزی نمی‌شناسد و هم‌اکنون که دنیای شرق و غرب در حوزه فرهنگ و هنر گرفتار تاریکی شده ،فرصتی مناسب برای عرضه فرهنگ و هنر اسلامی فراهم آمده است.

دانشجوی دکترای تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه آزاد مشهد اظهار داشت: لذا اگر بپذیریم که فرهنگ به طور عام و تعاملات اجتماعی به طور خاص پشتوانه و مبنای هر قدرتی در جوامع است و نیز نوع ادبیات حاکم بر رفتارهای مرسوم و غیر مرسوم  تاثیر مشخصی در ارتباطات جامعه دارد، پس تعامل مثبت در گفتمان‌های حاکم بر ذهنیت افراد تاثیر فراوانی در روند توسعه آن دارد.

کوچی گفت: البته برای تاثیرگذاری و رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز توسعه بیست ساله باید با بازگشت به اسلام ناب محمدی و بالیدن به پشتوانه غنی فرهنگی هنری استان، راه را بر بیگانگان بسته و سفیران شایسته و فرهیخته‌ای برای همگرایی فرهنگی استان و اعتلای فرهنگی آن باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در هر حال ویژگی‌های بارز فرهنگی نظیر جشن کاکل و شکرگذاری در امر کشاورزی، جشن نوروز و سفره بستن، مراسم برات، مراسم ویژه محرم از قبیل نخل‌برداری، تعزیه‌خوانی وعلم‌بندان، جشن چله‌تموز، جشن چله زمستان(یلدا)، مراسم ویژه عروسی روستای چنشت بیانگر ظرفیت بالای فرهنگی هنری این استان است.

دانشجوی دکترای تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه آزاد مشهد ادامه داد: همچنین می‌توان از دیگر قابلیت‌های والای فرهنگی هنری خراسان جنوبی از خصوصیات هنری منحصر به فردی از قبیل هنر فرش‌بافی (فرش مود)، رقص‌های محلی و موسیقی سنتی، سفالگری و ویژگی‌های فرهنگی هنری متعدد دیگر نام برد.

کوچی تاکید کرد: هدایت و نظارت دولتی و عزم عمومی مردم شریف این استان و به عبارتی بهتر مشارکت بخش خصوصی در این حوزه شرایطی مساعد را به منظور نیل به اهداف سند توسعه چشم‌انداز بیست ساله فراهم  خواهد آورد.

وی خاطرنشان کرد: البته این مهم نیاز به تدبیر و همفکری، همدلی، تعامل و استفاده از ظرفیت نخبگان و اساتید متخصص سراسر استان دارد.

انتهای پیام/69003/ش40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول