اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

دیار کریمان پیشتاز در بازسازی حرم امام حسین (ع)

توسعه حرم و ترفیع گنبد مطهر حضرت امام حسین (ع) توسط مردم استان کرمان انجام می‌شود و مردم این دیار در بازسازی حرم پیشتاز هستند.

دیار کریمان پیشتاز در بازسازی حرم امام حسین (ع)

به گزارش خبرگزاری فارس از بم، مردم شیعه و ولایتمدار ایران اسلامی همواره و طی تاریخ، حماسه کربلای حسینی را بزرگ داشته و در تکریم، عمارت و آبادانی آن نقش بسزایی را بر عهده داشته‌اند.

نخستین بنا و نشانه‌های حرم امام حسین (ع) توسط طایفه بنی‌اسد و سپس مختار ایجاد شده و بارها توسط بنی‌امیه و بنی‌عباس و سایر حکومت‌های ضد شیعی از بین رفته است.

در عصر حاضر نیز مردم استان کرمان همچون سایر مردم ایران در رابطه با بازسازی، مرمت و گسترش عتبات عالیات گام‌های مؤثری برداشته‌اند و معرفت خود را در قالب سنگ و خشت بر آبادانی و عمران عتبات به کار گرفته‌اند.

کربلا پاک‌ترین بقعه روى زمین است

جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت: گنبد مطهر حضرت امام حسین (ع) به دلیل واقع شدن حرم در گودی و طرح‌های عمرانی مختلفی که انجام شده است از بیرون دارای دید محدودی است.

علی رحیمی افزود: به دلیل قرار گرفتن در گودی زائران نمی‌توانند آن‌ گونه که بایسته و شایسته است، تصویر گنبد را مشاهده کنند، لذا با پیگیری‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات استان و موافقت ستاد مرکزی و تولیت آستان مقدس امام‌حسین (ع) طرح ترفیع و بازسازی گنبد مقدس حرم حسینی به ستاد کرمان واگذار و این افتخار نصیب مردم محب اهل بیت در استان کرمان شد.

جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان با بیان اینکه نحوه ترفیع به صورت افزایش ساق گنبد و افزایش ارتفاع گنبد به طول هفت متر است، تصریح کرد: سازه گنبد به گونه‌ای ساخته می‌شود که به گنبد فعلی هیچ آسیبی نمی‌رسد و گنبد فعلی در جای خود و در زیر گنبد جدید باقی می‌ماند.

راه‌اندازی ستاد بازسازی عتبات عالیات در شهرستان‌ها

رحیمی ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل بزرگ بودن اندازه و ابعاد ستون‌های داخل روضه مقدسه امام حسین (ع) فضای ایجاد شده برای زائران برای زیارت ضریح مطهر محدود است که با پیشنهاد تولیت آستان مقدس این پروژه نیز همزمان با طرح ترفیع گنبد مطهر توسط ستاد استان کرمان به اجرا در می‌آید.

وی با بیان اینکه مردم استان می‌توانند، ارادت خود را به امام سوم شیعیان ابراز کنند، ابراز داشت: مردم استان کرمان می‌توانند با اهدای نذورات خود در قالب طلا، وجه نقد و تامین هزینه خشت‌های طلای این گنبد شریف در این طرح‌های ماندگار مشارکت کنند.

رحیمی گفت: ستاد شهرستان‌ها برای نخستین‌بار در شهرستان بم و منطقه شرق استان ایجاد و در سایر شهرستان‌ها نیز این ستاد راه‌اندازی می‌شود و مردم شهر کرمان نیز می‌توانند از طریق شماره حساب 600 بانک رسالت، 333 بانک تجارت، 335 بانک صادرات و 10001000 بانک انصار به نام ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان وجه خود را واریز کنند.

گنبد حرم مطهر امام حسین(ع) دارای 24 هزار خشت طلا است

مسئول امور شهرستان‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زمینه نحوه انجام این پروژه عظیم گفت: ستاد بازسازی عتبات عالیات استان حدود پنج سال راه‌اندازی شده که تاکنون مطالعات و توافقات لازم صورت گرفته و در حال حاضر در مرحله ساخت گنبد هستیم.

محمدصادق امیرزاده گفت: عملیات ساخت گنبد و بارگاه حضرت اباعبدالله ‌(ع) در شهر کرمان انجام می‌شود و ما در این راستا نیازمند مشارکت و همکاری همه مردم استان به ویژه خیران هستیم.

وی تصریح کرد: گنبد مطهر دارای 24 هزار خشت طلا است که برای هر خشت مبلغ 21 میلیون و 500 هزار ریال هزینه می‌شود و در صورت پرداخت تمام هزینه یک خشت توسط هر فرد سند جداگانه صادر و تحویل افراد می‌شود.

امیرزاده بیان کرد: مردم بم مردمی مؤمن و متدین هستند که پیشانی مسائل فرهنگی استان کرمان محسوب می‌شوند و در دوران مختلف نام و نشان خوبی از خود به جای گذاشته‌اند که می‌طلبد، همکاری خوبی با ستاد بازسازی عتبات عالیات استان که در دفتر امام جمعه تشکیل می‌شود، داشته باشند.

ملت ایران همواره ادامه دهنده راه امام حسین(ع) هستند

حسین زین‌الصالحین فرماندار بم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه امام حسین (ع) و یارانش با شهادت خویش دین اسلام را احیا کردند، اظهار داشت: امروزه ملت ایران نیز با ایثار و مجاهدت خود ادامه دهنده راه امام حسین (ع) و یاران با وفایش هستند.

وی گفت: برگزاری باشکوه مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان نشان از عشق و علاقه مردم به ایشان است و هر روز بر شکوه و عظمت آن افزوده می‌شود.

فرماندار بم ابراز داشت: مردم شهرستان بم مردمی هستند که اصالت فرهنگی آنها زبانزد خاص و عام است و در راستای بازسازی گنبد و بازسازی حرم مطهر امام حسین (ع) نیز تمام تلاش خود را می‌کنند.

زین‌الصالحین ضمن اشاره به زلزله دی ماه 82 گفت: این مردم در روزهای اول حادثه که با ماه محرم مصادف بود مراسم عزاداری را با شکوه خاص برگزار کردند و حماسه تاسوعا و عاشورای این مردم نیز برگرفته از عشق و علاقه آنها به امام حسین(ع) است.

هدیه یک میلیاردی بمی‌ها برای احداث گنبد

امام جمعه بم نیز گفت: گنبد فعلی حرم امام حسین (ع) مربوط به 700 سال قبل است که در 300 سال قبل توسط مردم استان کرمان بازسازی شده است.

حجت‌الاسلام قاسم دانشی افزود: با توجه به اینکه ترفیع گنبد به ستاد بازسازی عتبات عالیات استان واگذار شده همه ما وظیفه داریم در این امر مهم سهیم باشیم.

دانشی ادامه داد: قدم برداشتن در این مسیر یک توفیق الهی است و هر کس که بتواند در آن سهیم شود سعادت دنیا و آخرت را نصیب خود کرده است.

به گزارش فارس، ستاد بازسازی عتبات عالیات در شهرستان بم ایجاد و مردم شهرستان در نخستین روز تشکیل ستاد بیش از یک‌ میلیارد ریال برای ساخت گنبد حرم مطهر امام حسین (ع) اهدا کردند.

=============

گزارش از: مهدی باقری

=============

انتهای پیام/2446/ر40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول