اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس درباره بیماری HIV

روبان قرمز ایدز روزبه‌روز بلندتر می‌شود

آمارها نشان می‌دهد که ایدز به علت گسترش موج سوم این بیماری یعنی روابط جنسی محافظت نشده روزبه‌روز در حال افزایش است.

روبان قرمز ایدز روزبه‌روز بلندتر می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، آمارهای موجود نشان می‌دهد که بیماری ایدز به علت عدم توجه به برخی مسائل از جمله بی‌توجهی به موضوع مهم روابط جنسی محافظت نشده به ویژه توسط جوانان روز‌به‌روز در حال افزایش است.

بیماران مبتلا به ایدز تنها می‌مانند

زن جوان است و مهربان،‌ بسیار سعی می‌کند، خودش را شادمان نشان دهد، اما در چشمانش غمی نهفته است که با هیچ لبخندی نمی‌توان آن را پنهان کرد.

اسمش فروزنده است، ایدز از حدود 16 سال قبل از طریق همسرش به وی منتقل شده است، شوهر این زن جوان که چند سالی است از دنیا رفته به علت دریافت خون آلوده به ایدز مبتلا شده بود.

فروزنده با بیان اینکه در سال‌های گذشته نگاه جامعه به مبتلایان به ایدز بیش از زمان کنونی آزار دهنده بود، عنوان کرد: حتی اقوام ما بعد از اینکه متوجه شدند به ویروس ایدز مبتلا شده‌ایم، ارتباط هایشان را با ما قطع کردند.

وی افزود: اطلاع‌رسانی‌هایی که در مورد ایدز صورت گرفته است، موجب شده که هم نگاه مردم به ما بهتر شود و هم اینکه افراد جامعه اطلاعات بیشتری را در مورد این بیماری داشته باشند.

فروزنده تصریح کرد: بسیاری از افرادی که به بیماری ایدز مبتلا شده‌اند، هیچ گناهی را مرتکب نشده‌اند، اما مورد بی‌مهری‌ها و بی‌توجهی جامعه قرار دارند، مردم از ما دوری می‌کنند که این رفتارها موجب گوشه‌گیری و تنهایی بیشتر ما می‌‌شود.

وی گفت: اگر چه راه‌های ابتلا به ایدز کاملا مشخص است، اما بسیاری از مردم به این موضوع توجهی ندارند و برخوردشان با بیماران مبتلا به ایدز به نحوی است که انگار از طریق دست دادن هم این بیماری منتقل می‌شود.

 یک لحظه غفلت، یک عمر پشیمانی 

یک مرد جوان که طی دو ماه اخیر متوجه شده، ایدز گرفته است، اظهار داشت: سخت‌ترین لحظات زندگی را می‌گذرانم.

امیر که دانشجوی یکی از دانشگاه‌های مطرح ایران است درباره نحوه ابتلا به بیماری ایدز گفت: من آدم مذهبی و معتقدی هستم و در یک خانواده مذهبی و سنتی زندگی می‌کنم، اما به علت یکسری مشکلات آمادگی ازدواج را ندارم.

وی تصریح کرد: چند سال قبل به پیشنهاد یکی از اقوام با یک زن که هیچ شناخت قبلی از وی نداشتم، ازدواج موقت کردم، اما بعد از اینکه مدتی از ازدواج ما گذشت به سرماخوردگی سختی مبتلا شدم که بسیار طولانی شد و علائم آن خوب نمی‌شد.

این مرد جوان بیان داشت: بعد از اینکه چند غده کوچک زیرپوستی در قسمت گردن و زیر بغل و کشاله رانم پیدا شد به پزشک عمومی مراجعه کردم و وی به من گفت که باید به پزشک غدد و ایمونولوژی مراجعه کنم.

امیر ابراز داشت: بعد از مراجعه به پزشک ایمونولوژی و انجام چند آزمایش متوجه شدم که به بیماری ایدز مبتلا شده‌ام، زمانی که متوجه شدم، انکار گردش خونم متوقف شده بود و قلبم آخرین ضربان‌هایش را می‌زد، دلم می‌خواست بمیرم.

 به ظاهر آدم‌ها اعتماد نکنید 

وی تصریح کرد: از شما خواهش می‌کنم این مطلب را بنویسید که مردم هیچ گاه از روی ظاهر افراد در مورد آنها قضاوت نکنند، زیرا من قربانی اعتماد خودم به ظاهر آراسته یک خانم شدم در حالی که وی مبتلا به بیماری ایدز بود.

فروزنده و امیر نمونه‌ای از هزاران بیمار مبتلا به ایدز در ایران هستند که هر یک به نحوی با این بیماری دست به گریبان شده‌اند.

در حالی که طی سال‌های گذشته بیشترین موارد ابتلا به ایدز از طریق سرنگ آلوده بود، اما حالا بر اساس جدیدترین آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابتلا به ایدز از راه روابط جنسی در ایران به 33 درصد رسیده است، این آمار به این معنا است که یک سوم مبتلایان به ایدز روابط جنسی محافظت نشده داشته‌اند.

آمار وزارت بهداشت همچنین از افزایش مبتلایان به ایدز طی یک سال گذشته خبر می‌دهد که این امر را می‌توان خطری جدی برای جامعه دانست و ضرورت اطلاع‌رسانی بیشتر در این زمینه را گوشزد می‌کند. 

ویروس ایدز از چه راه‌هایی سرایت می‌کند؟  

برای محافظت خود در برابر ایدز باید بدانید که این بیماری از چه راه‌هایی انتقال می‌یابد، بنابراین در ادامه این گزارش به مهمترین راه‌های سرایت بیماری ایدز اشاره می‌شود. 

تماس جنسی ناامن 

ویروس HIV از طریق تماس جنسی ناامن یا محافظت‌نشده به انسان سرایت می‌کند، وجود بیماری‌های مقاربتی مثل سوزاک، سفلیس و همچنین زخم‌های دستگاه تناسلی موجب افزایش چند برابری خطر آلودگی می‌شود. 

سرایت از مادر آلوده به جنین  

ویروس HIV از مادر آلوده به کودک ممکن است در دوران حاملگی، هنگام وضع حمل یا کمی بعد از زایمان انتقال یابد.

HIV می‌تواند در شیر پستان زن آلوده وجود داشته باشد و به نوزادش منتقل شود، اما با وجود داروهای خاص شانس این انتقال بسیار کاهش می‌یابد هر چند در بسیاری از کشورهای در حال پیشرفت و فقیر چنین داروهایی در دسترس نیست.

در کودکان٬ آلودگی به HIV  به سرعت به طرف ایجاد بیماری ایدز پیشرفت می‌کند و شانس زنده ماندن کودک هم کم است.

 استفاده مشترک از سرنگ و سوزن آلوده  

استفاده مشترک از سرنگ آلوده که این عمل میان افراد معتاد به مواد مخدر تزریقی بسیار معمول است و یا برخورد تصادفی با سوزن آلوده به عفونت HIV موجب ابتلای افراد به عفونت HIV می‌شود.

استفاده از مسواک و تیغ ریش‌‌تراش شخص بیمار، درمان‌های دندانپزشکی، ختنه و یا جراحی‌های دیگر با وسایل آلوده از دیگر موارد انتقال ایدز به شمار می‌رود.

سرایت از طریق خون و فرآورده‌های خونی

تزریق خون آلوده یکی از مواردی است که موجب ابتلای افراد به ایدز می‌شود، اما هیچ فردی از طریق اهدای خون به این عفونت مبتلا نمی‌شود، زیرا هنگام اهدای خون از سوزن‌های یکبار مصرف استفاده می‌شود. 

ایدز از چه راه‌هایی سرایت نمی‌کند؟ 

این عفونت از طریق تماس‌های معمول دست دادن، بغل کردن و در آغوش گرفتن٬ عطسه و سرفه٬ تماس داشتن در اتوبوس و یا قطار و وسایط نقلیه انتقال نمی‌یابد.

HIV از طریق نیش حشرات و یا تماس با حیوانات منتقل نمی‌شود، همچنین ایدز بر اثر پوشیدن لباس در فروشگاه‌ها،‌ لمس دستگیره در، پول و یا دیگر اشیایی که افراد مبتلا به آن دست بزنند هم منتقل نمی‌شود.

استفاده مشترک از تلفن٬ وسایل حمام٬ توالت‌های عمومی٬ نوشیدن آب از شیر آب و یا شنا در استخری که افراد مبتلا به ایدز در آن شنا کرده‌اند، هم سبب مبتلا شدن فرد نمی‌شود. 

علائم  ابتلا به ایدز 

کاهش وزن بیشتر از 10 درصد، اسهال مزمن بیشتر از یک ماه، تب‌های متناوب یا ثابت بیش از یک ماه، سرفه پایدار به مدت بیش از یک ماه، عفونت پوستی منتشر همراه با خارش، تب‌خال‌های عود کننده، برفک دهانی، عفونت تبخالی مزمن پیش‌رونده و منتشر از جمله علائم بیماری ایدز است.

درمان مؤثر ایدز با انجام به موقع آزمایش

مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: با توجه به اینکه داروهای مناسبی برای کنترل عوارض بیماری ایدز وجود دارد، انجام به موقع آزمایش HIV درمان این بیماری را مؤثرتر می‌کند.

مهدی شفیعی ابراز داشت: یک سوم مبتلایان آلوده به ویروس HIV در ایران شناسایی شدند، اما فقط 15 تا 20 درصد موارد شناسایی شده به صورت فعال خدمات دریافت می‌کنند.

پیش‌بینی حضور 2 هزار نفر مبتلا به ایدز در کرمان 

این پزشک شمار مبتلایان به HIV در سطح دانشگاه علوم پزشکی کرمان را 670 نفر اعلام کرد و گفت: حدود 90 نفر از این تعداد تحت درمان قرار گرفتند.

شفیعی افزود: بر اساس مدل‌های اپیدمیولوژیک و برآوردهایی که در کشور برای هر استان با توجه به رفتارهای پرخطری که در هر استان وجود دارد، انجام شده است، پیش‌بینی می‌شود در استان کرمان یک هزار و 500 تا دو هزار نفر مبتلا به HIV باشند.

ارائه خدمات تخصصی پزشکی به بیماران مبتلا به ایدز

وی عنوان کرد: مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری که در حاشیه شهر کرمان قرار داشت به مرکز شهر منتقل شده است و در این مرکز علاوه بر یک پزشک، ماما و دندانپزشک نیز برای ارائه خدمات تخصصی به این بیماران حضور دارند.

شفیعی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی کرمان دو مرکز DIC ویژه مردان و یک مرکز ویژه زنان راه‌اندازی کرده است، افزود: در مراکز DIC علاوه بر ارائه آموزش‌های لازم در زمینه بیماری ایدز‌ به صورت داوطلبانه افراد مراجعه کننده مورد آزمایش HIV قرار گرفته و همچنین وسایل کاهش آسیب نیز به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد.‌

پایبندی به اصول اخلاقی راهی برای پیشگیری از شیوع ایدز

به نظر می‌رسد ما مجبور به قبول این واقعیت هستیم که ایدز درمان و واکسن ندارد، بلکه پیشگیری تنها راه موجود برای در امان ماندن از این بیماری است.

همچنین نباید فراموش کرد که پایبندی به اصول اخلاقی و وفاداری به همسر از اصول مهم در پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی و ایدز است.

----------------------------

گزارش از: مهسا حقانیت 

----------------------------

انتهای پیام/80019/ق40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول