اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

آزمایش ایدز پیش از ازدواج در دستور کار قرار می‌گیرد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آزمایش ایدز پیش از ازدواج مانند آزمایش اعتیاد در دستورالعمل قرار می‌گیرد.

آزمایش ایدز پیش از ازدواج در دستور کار قرار می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، رضا سعیدی ظهر امروز در نشست خبری روز جهانی ایدز که در سالن جلسات سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: HIV یک نوع بیماری است که خطر انتقال بالایی مانند سل، سارس و یا سرماخوردگی ندارد.

وی تصریح کرد: با این‌حال آموزش برای پیشگیری از انتقال آن امری ضروری و مهم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بسیاری از مبتلایان به ایدز معتادان پرخطر هستند، خاطرنشان کرد: الگوی پیشرفت این بیماری از معتادان پرخطر به سمت آمیزش‌های جنسی پر خطر در حال تغییر است.

سعیدی ادامه داد: کاهش سن ابتلا به این بیماری یکی از چالش‌هایی است که جامعه را با مشکل مواجه می‌کند زیرا کیفیت زندگی برای کودکان زیر 13 سال مبتلا به ایدز بسیار پایین می‌آید.

وی با بیان اینکه تا سال گذشته 68 درصد مبتلایان به بیماری ایدز از معتادان پرخطر بوده است، تاکید کرد: این میزان در سال 92 به 52 درصد رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: از سال 91 تا 92، 33 درصد مبتلایان به ایدز از طریق آمیزش‌های جنسی پرخطر به این بیماری مبتلا شدند.

سعیدی با بیان اینکه 10 درصد جمعیت مبتلایان به ایدز را بانوان تشکیل می‌دهند، متذکر شد: این میزان در حال افزایش بوده و می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد.

وی اضافه کرد: بانوان مبتلا به ایدز می‌توانند این بیماری را به همسران، فرزندان و یا افرادی که با آنان ارتباط دارند انتقال داده و این معضل سبب رشد تصاعدی ابتلا به ایدز در جامعه می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه برچسب زدن به بیماران مبتلا به ایدز یکی از چالش‌های بزرگ در مورد این بیماری است، تاکید کرد: این بیماری یک مسئله پزشکی است و نباید جلوی فعالیت اجتماعی افراد مبتلا به آن گرفته شود.

سعیدی خاطرنشان کرد: رفتارهایی که سبب طرد شدن افراد مبتلا به ایدز از جامعه می‌شود سبب ناشناس ماندن آن و شیوع بیشتر این بیماری در جامعه می‌شود.

وی در پایان گفت: برای جلوگیری از افزایش مبتلایان به این بیماری آزمایش ایدز پیش از ازدواج مانند آزمایش اعتیاد در دستورالعمل قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/2202/ط30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول