اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس واحد پیشگیری مرکز بهداشت همدان خبر داد

ابتلا 397 نفر به بیماری ایدز در شهرستان همدان

کارشناس مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت شهرستان همدان از ابتلای 397 نفر به بیماری ایدز در شهرستان همدان خبر داد.

ابتلا 397 نفر به بیماری ایدز در شهرستان همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان فیروزه کربلایی‌زاده بعد از ظهر امروز در همایش دانشجوئی مبارزه با بیماری ایدز در دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: با شروع هفته آموزش و اطلاع‌رسانی بیماری ایدز، حضور در میان دانشجویان می‌تواند راهکاری منطقی در ترویج مقابله با بیماری ایدز باشد.

وی با اشاره به این که به فردی که ویروس در بدن او وارد شود اچ‌آی‌وی مثبت می‌گویند، افزود: پس از گذشت مدت زمانی سیستم دفاعی بدن ضعیف شده و انواع عفونت‌ها در وی ظاهر می‌‌شود که به این مرحله ایدز گفته می‌شود.

کارشناس مسئول پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت همدان بیشترین راه انتقال بیماری ایدز را تماس جنسی دانست و گفت: بیشترین راه انتقال بیماری طی سال‌های قبل از طریق تماس جنسی نامشروع در جهان بوده که در ایران نیز اغلب آلودگی از طریق تزریق سرنگ بوده اما متأسفانه انتقال از طریق تماس جنسی در ایران نیز در سال‌های اخیر رشد داشته است.

وی با اشاره به انتقال بیماری ایدز از مرد به زن و از زن به مرد خاطرنشان کرد: بیشترین انتقال بیماری از مرد بوده و گاهی به 6 برابر می‌رسد که زنان بیشترین قربانی در این زمینه به شمار می‌آیند.

کربلایی‌زاده با اشاره به این ناپایدار بودن ویروس در خارج از بدن، ترس از انتقال در شرایط و روابط عادی در جامعه را بی‌مورد دانست و یادآور شد: دست دادن، روبوسی، عطسه و سرفه، نیش حشرات، استفاده از استخر عمومی و استفاده از ظروف غذاخوری مشترک منجر به انتقال این بیماری نمی‌شود.

کارشناس واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت شهرستان همدان اضافه کرد: افراد مبتلا به ویروس آچ‌آی‌وی ممکن است تصادفی دچار بیماری شده باشند و نباید در این زمینه انگ ارتکاب به گناه و خطایی به آنها زده شود.

وی مراحل بیماری ایدز را به سه قسمت تقسیم کرد و ادامه داد: عفونت حاد اولیه دو تا چهار ماه بعد انتقال ویروس اتفاق می‌افتد، مرحله بدون علامت 5 تا 15 سال و بستگی به سطح ایمنی فرد دارد، و در نهایت مرحله علامت دار که مرحله ایدز است.

کربلایی‌زاده یادآور شد: مرحله ایدز با علایمی چون تب، کاهش وزن و عفونت‌ها و سرطان‌ها همراه خواهد بود.

وی با اشاره به مرحله پنجره در ابتلا به بیماری ایدز گفت: پنجره مرحله‌ای است که امکان ورود ویروس به بدن وجود دارد اما تست‌های آزمایشی آن را نشان نداده و تکرار تست به هفته‌ها و ماه‌ها موکول می‌شود. 

کارشناس واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت همدان تعداد مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی در شهرستان همدان را 397 نفر ذکر کرد.

انتهای پیام/89026/ت40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول