اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول واحد پیشگیری مرکز بهداشت و درمان خارگ خبر داد

برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای گروه‌های سنی در معرض خطر ایدز

مسئول واحد پیشگیری مرکز بهداشت و درمان خارگ از برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای گروه‌های سنی در معرض خطر، خصوصاً دوره‌های دبیرستان و راهنمایی خبر داد.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای گروه‌های سنی در معرض خطر ایدز

به گزارش خبرگزاری فارس از خارگ، طاهره برزگر ظهر امروز در نشستی که به منظور روز جهانی ایدز برگزار شد، اظهار کرد: ایدز، بیماری کشنده و بدون درمان است و روز جهانی ایدز نیز همزمان با سایر کشورها در 11 (اول دسامبر) آذر ماه در کشور ما برگزار می‌شود و این هفته به عنوان هفته مقابله با بیماری ایدز در تقویم رسمی کشور گنجانده شده و بر این اساس برنامه‌های اطلاع‌رسانی و پیشگیری از این بیماری در سطح کشور به اجرا در می‌آید.

وی با اشاره به اینکه در سراسر جهان، چهل میلیون نفر مبتلا به ایدز هستند، افزود: 30 میلیون نفر از این افراد مبتلا تاکنون فوت شده‌اند که البته پیش‌بینی می‌شود آمار مبتلایان به ایدز خیلی بیشتر از این‌ها باشد که تاکنون شناسایی نشده‌اند.

برزگر خاطرنشان کرد: در کشور ما نیز 27 هزار مورد مبتلا به ویروس اچ.آی.وی تاکنون شناسایی شده و افراد مبتلا به این ویروس با توجه به عدم شناسایی آنها، 93 هزار نفر تخمین زده می‌شود که برای جمعیت هفتاد میلیونی، این آمار، آمار بسیار بالایی محسوب می‌شود.

وی با بیان چگونگی حمله این ویروس به بدن تصریح کرد: این ویروس به سیستم ایمنی بدن حمله می‌کند و باعث می‌شود یک سری بیماری‌ها به بدن فرد هجوم آورد و ما در اصطلاح می‌گوییم فرد مثبت شده و معمولاً بین 6 ماه تا 10 سال طول می‌کشد تا بیماری خودش را نشان دهد و مشخص شود که فرد دچار سندروم ایدز شده است.

مسئول واحد پیشگیری مرکز بهداشت و درمان جزیره خارگ عنوان کرد: مهم‌ترین عامل انتقال این ویروس از راه خون آلوده است که اشیای نوک تیزی همچون تیغ و قیچی در آرایشگاه‌ها، وسایل نوک تیز در دندان‌پزشکی‌ها و سرنگ‌های آلوده در بین معتادان از جمله این راه‌ها است.

وی با اشاره به راه‌های دیگر انتقال این ویروس گفت: ترشحات بدن فرد آلوده، تماس‌های جنسی با افراد آلوده که در این زمینه تعدد شرکای جنسی و عدم کنترل و مراقبت از ارتباط جنسی باعث تشدید انتقال می‌شود و همچنین انتقال ویروس از طریق مادر آلوده به جنین و یا به واسطه شیر دادن مادر آلوده به نوزاد، مهمترین عوامل انتقال محسوب می‌شوند که البته در تنها بیماری‌ که از شیر دادن مادر به کودک جلوگیری می‌شود در این بیماری است.

برزگر مهمترین عوامل پیشگیری از انتقال این ویروس را عدم انجام رفتارهاهی پرخطر و رعایت موازین اخلاقی عنوان کرد و افزود: دست دادن، روبوسی کردن و عطسه کردن باعث انتقال این بیماری نمی‌شود و لذا توصیه می‌شود افراد در مواجهه با افراد مبتلا به این ویروس، از دوری از آن‌ها و رفتارهایی که موجب رنجیده خاطر‌ شدن آنها می‌شود اجتناب کنند.

وی با اشاره به برنامه‌های اجرایی برای مقابله با این بیماری در هفته ایدز گفت: کارگاه‌های آموزشی برای گروه‌های سنی در معرض خطر، خصوصاً دوره‌های دبیرستان و راهنمایی، برگزار خواهد شد و آموزش‌هایی نیز به صنف آرایشگران داده خواهد شد و علاوه بر آن پخش تراکت و پمفلت آموزشی، برگزاری مسابقه نقاشی، برگزاری جلسات آموزشی توسط رابطین ما در مساجد و اماکن عمومی و پخش پیام‌های آگاهی‌دهنده از نمایشگر شهرداری نیز در دستور کار ما در این هفته قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول اذعان داشت: کیت‌هایی برای تشخیص سریع این بیماری از طرف مرکز استان در اختیار ما قرار گرفت و به لحاظ اینکه فرد آلوده به ویروس اچ.آی.وی در مراحل اولیه توانایی انتقال این ویروس به افراد متعددی را دارد، لذا این امر کمک شایانی در کاهش انتقال این ویروس خواهد کرد.

وی اضافه کرد: در اینجا یک مرکز مشاوره برای مبتلایان و خانواده‌های آنان دایر کرده‌ایم، که پس از اینکه مشخص شد فرد دچار این بیماری است به این مشاوران معرفی خواهد شد و داروهای آنان نیز بصورت رایگان از طرف مرکز مشاوره بیماری‌های خاص شهرستان بوشهر در اختیار آنان قرار داده خواهد شد.

انتهای پیام/66006/خ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول