اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد:

اعتیاد تزریقی شایع‌ترین روش انتقال ایدز در استان یزد است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد، اعتیاد تزریقی را شایع‌ترین علت انتقال ایدز در استان یزد عنوان کرد.

اعتیاد تزریقی شایع‌ترین روش انتقال ایدز در استان یزد است

محمدحسن لطفی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: اغلب افراد مبتلا به ایدز در استان یزد، از طریق سرنگ‌های آلوده و مشترک که به دنبال اعتیاد تزریقی استفاده شده، به این بیماری مهلک دچار شده‌اند.

وی با بیان اینکه اوج شیوع ایدز در دهه 70 در کشور بود و اغلب معتادان تزریقی در زندان‌ها به این بیماری مبتلا شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به اینکه ایدز بیماری کشنده و مهلک و تاعون قرن لقب گرفته است، عنوان کرد: مهم‌ترین راه مقابله با ایدز، آموزش و پیشگیری است.

وی تاکید کرد: موضوع ایدز فقط یک موضوع بهداشتی نیست و دارای ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی است به همین دلیل به منظور اطلاع‌رسانی بهتر، تعیین هفته‌ای به نام هفته اطلاع‌رسانی ایدز از 9 تا 15 آذرماه، اقدامی بسیار به‌جا بود.

معاون درمانی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به آماری که از وجود بیماران ایدزی موجود است، گفت: تا پایان سال گذشته میلادی، 30 میلیون نفر در جهان در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند و نزدیک به 35 میلیون نفر در دنیا مبتلا به ایدز در حال زندگی هستند.

لطفی عنوان کرد: از این 35 میلیون نفر، 3,3 میلیون نفر کودکان زیر 15 سال هستند و 30,7 میلیون نفر را نیز افراد بزرگسال و 16,7 میلیون نفر را زنان تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: بیشتر از 2 میلیون نفر در دنیا در سنین 10 تا 19 سالگی به این بیماری مبتلا شده‌اند که این گروه نیاز فوری به خدمات بهتر در زمینه تشخیص و مشاوره و درمان دارند.

لطفی عنوان کرد: بر اساس تخمین‌های علمی در سال 1389 در کشور ما بین 90 تا 120 هزار نفر در کشور مبتلا به اچ آی وی بوده‌اند و پیش‌بینی می‌شود بیشتر مبتلایان جدید در سال‌های آینده از طریق تماس جنسی محافظت نشده، دچار این بیماری شوند به همین دلیل برخی مداخله‌های پیشگیرانه در مورد ایدز مثل آموزش مهارت‌های زندگی به نوجوانان می‌تواند از آسیب‌های اجتماعی دیگر جلوگیری کند.

وی ادامه داد: در کشور ما 27 هزار نفر تا پایان بهار امسال مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند که 46,1 درصد مبتلایان در گروه سنی 25 تا 34 سال هستند و پنج هزار و 345 نفر در اثر این بیماری فوت کرده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد ادامه داد: در استان یزد نیز تا پایان سال 1391 قریب به 100 نفر از خدمات مراقبتی، مشاوره‌ای و درمانی مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری بهره‌مند شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: الگوی غالب ابتلا در استان ما نیز مانند اغلب استان‌ها، اعتیاد تزریقی بوده و بیشتر مبتلایان مرد هستند از این رو توجه و اهتمام هر چه بیشتر خانواده‌ها در پایبندی به اصول مذهبی و اخلاقی و تربیت و تعالی فرزندان بیش از پیش مورد نیاز است.

لطفی عنوان کرد: مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری یا کلینیک‌های مثلثی در استان یزد، آماده ارائه خدمات پیشگیری و درمانبه بیماران در معرض خطر و مبتلا به اچ آی وی هستند.

انتهای پیام/2464/م30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول