اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

472 بیمار آلوده به ایدز در کردستان وجود دارد

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان از وجود 472 مورد بیمار مبتلا به ویروس ایدز شناسایی شده در کردستان خبر داد.

472 بیمار آلوده به ایدز در کردستان وجود دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، فرزام بیدارپور ظهر امروز در جمع نمایندگان رسانه‌های گروهی استان کردستان در پاسخ به سؤالی پیرامون روش‎های انتقال بیماری ایدز گفت: این بیماری از 3 طریق فرآورده‌های خونی یا تزریق سرنگ، آمیزش جنسی و انتقال از مادر به جنین و کودک منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه در گذشته بیشترین راه انتقال ایدز در ایران از راه تزریق بود گفت: اکنون آمیزش جنسی به عنوان مهمترین راه انتقال این ویروس شناخته می‌شود.

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان از وجود 472 مورد بیمار مبتلا به ویروس ایدز شناسایی شده در کردستان خبر داد و افزود: ماهیانه 2 تا 3 نفر در استان که به این بیماری مبتلا شده‌اند شناسایی می‌شوند.

بیدارپور خاطرنشان کرد: در حال حاضر پیش‌بینی‌ها از وجود یک‎هزار و 500 تا 2 هزار بیمار آلوده به این ویروس در استان حکایت دارد که این امر نیازمند توجه جدی است.

وی افزود: از 472 مورد مبتلا به ایدز در استان تاکنون 175 نفر معادل 25 درصد افراد از دنیا رفته‌اند،ضمن آنکه از 472 نفر 92.8 مرد و 7.2 زن هستند.

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در پاسخ به سؤالی پیرامون بیشترین گروه‌های سنی در معرض خطر گفت: جوانانی که در فاصله 25 تا 34 سال قرار دارند بیشترین این تعداد را شامل می‌شوند.

بیدارپور در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر نسبت روش‌های آلودگی در مبتلایان کردستانی اظهار کرد: از این 472 نفر در حدود 86 درصد از راه تزریق سرنگ آلوده، 0.7 از طریق خون و فرآورده‌های خونی، 10 درصد از راه آمیزش جنسی، 0.8 از راه انتقال از مادر به کودک و 2.5 نیز منشأ انتقال نامشخص است.

وی در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر فراوانی ایدز در شهرستان‌های مختلف استان گفت: بیشترین مبتلایان به این بیماری در شهرستان سنندج شناسایی شده‌اند و سقز و کامیاران در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: در شهرستان‌های مریوان، سروآباد و دیواندره نیز هیچ بیمار مبتلا به ایدز شناسایی نشده است.

بیدارپور در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر نسبت احتمال انتقال ایدز از هر کدام از روش‌های یاد شده گفت: از طریق خون و فرآورده‌های خونی بیشترین احتمال ابتلا وجود دارد که رقمی در حدود 90 تا 100 درصد خواهد بود.

وی تصریح کرد: در هر بار ارتباط جنسی غیرکنترل شده احتمال ابتلا از 0.1 تا 3 درصد وجود دارد، ضمن آنکه موارد جدید ابتلا به این بیماری به فراورده‌های خونی مربوط نمی‌شود.

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه الگوی ابتلا به ایدز از اعتیاد تزریقی شروع شده و به آمیزش جنسی ختم می‌شود، گفت: موارد ابتلای به این بیماری از راه‌های نامشخص در کل کشور نزدیک به 17 درصد است.

بیدارپور با اشاره به اینکه از سال 80 موارد ابتلا به این بیماری از طریق ارتباط جنسی 3 برابر شده است به راه‌اندازی مرکز مشاوره زنان آسیب‌پذیر در دو سال قبل اشاره کرد.

وی افزود: در حال حاضر 200 نفر از زنانی که عمدتاً دارای همسران معتاد و رفتارهای پرخطر هستند در این مرکز زیر نظر هستند.

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در پایان با اشاره به سامانه تلفنی 09686 برای پاسخگویی و ارائه راهنمایی این مرکز اظهار کرد: معمولاً مدت زمان ابتلای فرد بیمار به ویروس ایدز تا زمان مرگ وی 5 تا 20 سال طول می‌کشد.

انتهای پیام/79012/س40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول