اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امروز

زلزله تمام مدارس خراسان جنوبی را می‌لرزاند

امروز به طور همزمان حدود 13 میلیون دانش آموز مدارس سراسر کشور با نواختن زنگ زلزله اقدام به پناه‌گیری در مکان‌های امن و خروج از کلاس درس می‌کنند.

زلزله تمام مدارس خراسان جنوبی را می‌لرزاند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، زلزله 7.7 ریشتری طبس را لرزاند، زلزله 6.5 ریشتر بم را لرزاند. زلزله 5.5 ریشتری زهان را لرزاند.

این‌ها خبرهای دردناک از وقوع زلزله جدید در ایران است که هر روز به گوش من و شما می‌خورد، شنیدن خبر وقوع زلزله جدید در ایران که یکی از شش کشور زلزله‌خیز جهان است تعجب‌آور نیست، همین آذرماه سال گذشته بود که زلزله 5.5 ریشتری 45 روستای شهرستان‌های زیرکوه، قاینات، درمیان و  بیرجند را لرزاند امسال نیز زلزله‌ای دیگر در بوشهر اتفاق افتاده است.

زلزله یکی از دردناک‌ترین بلایای طبیعی است که بیشتر اوقات اثرات زیان‌آوری را در جوامع باقی می‌گذارد. میزان خسارت‌های یک زمین لرزه، بستگی به عوامل مختلفی دارد که فاصله از سطح زمین و شدت لرزش و رانش زمین از جمله آن‌ها است، اما خسارت‌های جانی یکی از مهم‌ترین خسارت‌های زلزله است تحت تأثیر عوامل دیگری از جمله نحوه برخورد با این پدیده، میزان آمادگی برای مقابله با آن و حفظ آرامش و خونسردی در زمان وقوع آن نیز هست.

بررسی‌های انجام شده در مورد زلزله‌های گوناگون نشان می‌دهد که بیشتر مردم در هنگام وقوع این پدیده غافلگیر شده و نتوانسته‌اند عکس‌العمل مناسبی نشان دهند. تجربه کشورهای پیشرفته مؤید این نکته است که با تدبیر و برنامه‌ریزی و آموزش دقیق به مردم تا حد زیادی می‌توان اثرات ناشی از این پدیده طبیعی کاهش داد. بنابراین ایجاد آمادگی در بین افراد جامعه از اهمیت زیادی برخوردار است.

در این میان دستگاه‌های ذیربط  برای ایجاد آمادگی در مردم اقدامات و برنامه‌های زیادی انجام داده‌اند که شاید بزرگترین و فراگیر‌ترین این برنامه‌ها برگزاری مانور زلزله در مدارس کشور باشد چرا که این قشر آینده‌سازان کشور هستند و زمانی که روی این قشر سرمایه‌گذاری می‌شود به نوعی می‌توان گفت که روی آینده ایران سرمایه‌گذاری انجام می‌شود، از طرفی دانش‌آموزان در بین خانواده‌های ایرانی پخش هستند و در واقع با آموزش دانش‌آموزان به خانواده‌های ایرانی نیز آموزش می‌دهیم و با این کار ما آموزش‌های خود را به داخل خانواده‌ها و اقشار مختلف جامعه از جمله کارمندان و کارگران نفوذ می‌دهیم.

انجام مانور سراسری زلزله در تمام مدارس کشور از سال 82

 

مانور زلزله و ایمنی از سال 1375 به پیشنهاد پژوهشگاه بین‎المللی زلزله‎شناسی و مهندسی زلزله در مهدهای کودک و مدارس ابتدایی تهران، به اجرا درآمد و از سال 82 مانور سراسری در تمام مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در تمام کشور در حال انجام است، تاکنون در کشور 14 مانور سراسری زلزله برگزار شده است که پانزدهمین مانور سراسری امسال در سراسر کشور انجام می‌شود.

مانور سراسری زلزله و ایمنی که همه ساله در روز 8 آذر برگزار می‌شود، امسال به دلیل تقارن 8 آذر با روز جمعه و تعطیلی مدارس، به روز دهم آذر منتقل شده است.

امروز آژیر زلزله از رادیو در سطح تمام مدارس پخش می‌شود و با نواختن زنگ زلزله به طور همزمان حدود 13 میلیون دانش‌آموز در مدارس سراسر کشور پس از شنیدن صدای آژیر که به منزله وقوع زلزله است اقدام به پناه‌گیری در مکان‌های امن و خروج از کلاس درس می‌کنند.

زمانی که مانور انجام می‌شود، افراد یاد می‌گیرند که چگونه باید رفتار کنند و کجا و در چه زمان باید پناه بگیرند و با تکرار این مانورها به طور سالانه رفتار ناخودآگاه در فرد شکل می‌گیرد و زمانی که زلزله رخ دهد دیگر این فرد فکر نمی‌کند که چه کار باید بکند و سریع آموخته‌هایش را به کار می‌گیرد و پناه‌گیری می‌کند.

علی حسینی دانش‌آموز سال دوم رهنمایی یکی از بازماندگان زلزله سال گذشته زهان است که زنده ماندن خود را مدیون زنگ مانور زلزله در مدرسه می‌داند و می‌گوید: در زمان زلزله به یاد آموزش‌های زنگ مانور زلزله در مدرسه افتادم و به سرعت در چهار چوب در پناه گرفتم.

وی ادامه می‌دهد: شاید اگر این کار را نمی‌کردم من نیز مانند بقیه جان باختگان زلزله جان خود را از دست می‌دادم.

نواخته شدن زنگ زلزله در 2100 مدرسه خراسان جنوبی

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: هر ساله هشت آذر به عنوان روز ایمنی و زلزله در مدارس نام‌گذاری شده است.

محمدعلی آخوندی هدف از برگزاری این مانور در مدارس را انتقال مفاهیم و آموزش‌های مرتبط با ایمنی در زلزله از طریق دانش‌آموزان به خانواده‌ها عنوان کرد و گفت: انتقال آموزش‌ها از دانش‌آموزان به خانواده‌ها به طور حتم تأثیرگذاری بیشتری در خانواده‌ها دارد.

وی با بیان این‌که زنگ زلزله امروز 2 هزار و 100 مدرسه خراسان جنوبی را نیز می‌لرزاند، تصریح کرد: دانش‌آموزان در این مانور پناه‌گیری صحیح و خروج اضطراری به موقع بعد از زلزله را فرا می‌گیرند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی اذعان داشت: برای برگزاری این مانور جاهای خطرناک در مدارس شناسایی شده و همچنین فرم‌های ارزشیابی برای تک تک مدارس آماده شده است که با ارزیابی این فرم‌ها از عوامل دست‌اندرکار نمونه تقدیر به عمل می‌آید.

آموزش 4 هزار کارگر ساختمانی برای ساخت و ساز مقاوم/ رتبه سوم کشوری خراسان جنوبی در آموزش

آخوندی با اشاره به آموزش‌های تخصصی دیگر در سطح خراسان جنوبی افزود: تاکنون 12 دوره تخصصی برای همه حوادث که مبنای آن زلزله است برگزار شده است.

وی آشنایی با مبانی و اصول مدیریت بحران، بهداشت و درمان، جستجو و نجات، آواربرداری، لجستیک و شریان‌های حیاتی را از موضوعات آموزش داده شده در این دوره‌ها برشمرد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی متذکر شد: همچنین در حوزه آموزش عمومی تمامی دستگاه‌های ذیربط از جمله صدا و سیما و هلال احمر آموزش‌های عمومی را انجام می‌دهند.

آخوندی با بیان این‌که در نیمه نخست سال جاری 4 هزار کارگر ساختمانی آموزش‌های لازم برای ساخت و ساز درست را دیده‌اند، یادآور شد: این دوره‌ها با همکاری فنی و حرفه‌ای خراسان جنوبی برگزار شده است.

وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته مدیریت بحران خراسان جنوبی رتبه سوم کشوری را در بحث آموزش کسب کرده است.

مربیان  12 منطقه خراسان جنوبی رفتارهای مناسب در زمان زلزله را فرا گرفتند

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز در ارتباط با برگزاری مانور زلزله در مدارس اظهار داشت: به دلیل این‌که دانش‌آموزان قشر بزرگی از جامعه هستند بنابراین آموزش آن‌ها برای رویارویی با حوادث بسیار با اهمیت است.

حمیدرضا رخشانی ادامه داد: به خاطر اهمیت بالای این موضوع در روز 8 آذر به صورت نمادین زنگ زلزله در سراسر مدارس کشور نواخته می‌شود که امسال نیز برای  پانزدهمین دفعه همزمان با سراسر کشور این زنگ در همه مدارس خراسان جنوبی به صدا درمی‌آید.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای آمادگی برای انجام مانور زلزله در مدارس، تصریح کرد: امسال یک کارگاه آموزشی با کمک مدیریت بحران و هلال احمر ویژه نمایندگان هر آموزشگاه برگزار شده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان جنوبی اضافه کرد: تمام مربیان و مدیران در 12 منطقه خراسان جنوبی پیام‌ها و رفتارهای مناسب در زمان زلزله را فرا گرفتند.

رخشانی با بیان این‌که در زلزله‌های گذشته بیشتر خسارت‌ها در مناطق روستایی اتفاق افتاده است، افزود: به دلیل پراکندگی مدارس در روستاها امکان سازمان‌دهی درست همه این مدارس برای برگزاری مانور وجود ندارد.

وی متذکر شد: برای حل این مشکل تفاهم‌نامه‌ای بین دستگاه‌ها امضا شده است که طبق آن هر هفته مانور زلزله در یکی از مدارس روستایی برگزار می‌شود.

مانور دهم آذر، آغاز مانور زلزله در خراسان جنوبی است

 

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در مانور زلزله امسال، مانور دهم آذر پایان مانور نیست بلکه آغاز مانور زلزله در خراسان جنوبی است.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی نیز در این ارتباط اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌ برای پوشش حداکثری مدارس استان در این طرح انجام شده است.

محمدرضا عارف‌زاده با بیان این‌که آموزش‌های همگانی در تمامی ایام سال توسط هلال احمر برگزار می‌شود، تصریح کرد: این مانور بهانه‌ای برای پر رنگ کردن آموزش‌ها است.

برگزاری 130 دوره آموزشی برای آمادگی با حوادث توسط هلال احمر

وی متذکر شد: در شش ماهه نخست سال جاری 130 دوره آموزشی برای آمادگی با حوادث در خراسان جنوبی برگزار شده است.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی  تغییر رفتار مثبت را از اهداف این مانور عنوان کرد و گفت: رفتار صحیح جز با تغییر در بینش و نگرش مقدور نیست و تنها راه این تغییر نگرش، آموزش است.

عارف‌زاده خاطر نشان کرد: در زلزله زهان بازخورد این آموزش‌ها به طور مشهود دیده شد به طوریکه بعضی از افراد زنده‌ماندن خود را به دلیل آموزش‌های فرا گرفته شده عنوان کردند.

------------------------

گزارش از عالیه نخعی

------------------------

انتهای پیام/69022/ق40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول