اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بم یکی از قطب‌های مهم کشاورزی ایران

بم با ‌5 هزار و 942 هکتار‌ اراضی‌ زیرکشت محصولات کشاورزی یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور محسوب می‌شود.

بم یکی از قطب‌های مهم کشاورزی ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از بم،‌ بم با مساحت تقریبی 5١٧ هزار و ٣8٢ هکتار از شهرستان‌هایی است که زمین حاصلخیز آن موقعیت را برای کشاورزی فراهم کرده و 5 هزار و 942 هکتار از اراضی آن زیر کشت محصولات کشاورزی است و یکی از قطب‌های مهم کشاورزی در استان کرمان و کشور محسوب می‌شود.

یکی از شاخصه‌های مهم شهرستان بم در بخش کشاورزی تولید محصولات گرمسیری و سردسیری است که هر یک به نوبه خود صاحب رتبه‌های برتر هستند از خرمای مضافتی گرفته تا گردو و پسته که با تلاش و کوشش کشاورزان سخت‌کوش به دست می‌آیند.

کشاورزی در شهرستان بم سابقه‌ای طولانی دارد 

حسین زین‌الصالحین، فرماندار شهرستان بم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی شهرستان بم معادل 5 هزار و 942 هکتار ‌است که‌ 33.3 ‌درصد از اراضی زیر کشت به محصولات زراعی و 66.7 درصد به محصولات باغی اختصاص دارد.

وی ابراز داشت: شهرستان بم از نظر سطح زیر کشت محصولات باغی 7.35 درصد از سهم استان کرمان را دارد که رتبه پنجم استان کرمان و از نظر سطح زیر کشت محصولات زراعی شهرستان بم با 9.67 درصد از سهم استان کرمان رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است. 

زین‌الصالحین افزود: از مهم‌ترین محصولات‌ شهرستان بم می‌توان به‌ خرما، گندم، جو، یونجه، مرکبات، پسته، گردو، سبزیجات، نباتات علوفه‌ای، نباتات صنعتی و پنبه اشاره کرد؛ البته در گذشته‌ منطقه بم با توجه موقعیت آب‌ و هوایی و حاصلخیزی محصولاتی از جمله برنج، سویا، وسمه، حنا، نوغان یا کرم ابریشم‌ کشت می‌شده است.

وی اضافه کرد: کشاورزی‌ شهرستان بم سابقه‌ای طولانی دارد و در واقع از منابع درآمدی مردم منطقه بوده و در حال حاضر نیز اکثر مردم شهرستان از این طریق امرار معاش می‌کنند و توانسته‌اند محصولاتی با کیفیت به بازارهای داخل و خارج کشور عرضه کنند. 

فرماندار بم تصریح کرد: افزایش سطح زیرکشت محصولات علوفه‌ای شامل یونجه، ذرت علوفه‌ای و دانه‌ای و همچنین محصولاتی نظیر کنجد و بادام زمینی در منطق کوهستانی باید در برنامه جهاد کشاورزی قرار گیرد.

وی بیان داشت: ‌عدم برگزاری دوره‌های آموزشی و کمبود اعتبارات در حوزه ترویج و به دنبال آن کمبود اعتبارات برای افزایش بازدیدهای کارشناسان مربوط سبب پایین ماندن اطلاعات و دانش کشاورزان شده که باید مدنظر قرار گیرد.

زین‌الصالحین با اشاره به حضور موثر زنان در بخش کشاورزی بر گسترش مشاغل زنان مرتبط با این حوزه تأکید و ابراز امیدواری کرد، تسهیلات لازم از طریق بانک‌ها و صندوق‌ها در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

همکاری ادارات در بهبود وضعیت کشاورزی لازم است

محمد زنگی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: کمبود ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی برای کاشت، ‌داشت و برداشت محصولات زراعی، خشکسالی‌های پی‌درپی و کمبود و افت شدید آب قنوات و موتور پمپ‌های کشاورزی و کمبود کارگر فنی و ماهر از مشکلات موجود بخش کشاورزی است. ‌

وی با اشاره به استفاده از کودهای حیوانی به جای کود شیمیایی، اذعان داشت: تمهیدات لازم و آموزش‌های همگانی برای استفاده کشاورزان از کودهای حیوانی برای بالا رفتن حاصلخیزی اراضی زراعی و باغی و تولید محصولات سالم و ارگانیک انجام شده و در حال گسترش است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بم عنوان کرد: برای موفقیت در زمینه کشاورزی همکاری نهادها و ادارات وابسته و مرتبط به امور کشاورزی برای تامین بذر، کود و همچنین خرید و فروش محصولات کشاورزی به قیمت واقعی و حذف واسطه‌ها و دلالان برای سودرسانی بیشتر کشاورزان امری لازم و ضروری است.‌ 

زنگی ابراز داشت: ما در شهرستان بم ظرفیت‌های خوبی داریم که از آن جمله می‌توان به امکان ایجاد مجتمع‌های گلخانه‌ای، توسعه کشت سایر ارقام خرما از جمله پیارم، مجول و زاهدی، توسعه کشت مرکبات و قابلیت تولید زیتون اشاره کرد.

خرمای مضافتی بم طلای سیاه ایران

وی تأکید کرد: سطح زیرکشت محصول خرما در شهرستان بم بیش از 10 هزار هکتار است و به طور میانگین سالانه 70 هزار تن خرما در این شهرستان برداشت می‌شود. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بم متذکر شد: با تلاش‌های انجام شده شاهد صادر شدن خرمای مضافتی بم به کشورهای اتریش‌، بلژیک‌، آلمان‌، فرانسه‌، اندونزی‌، مالزی‌، امارات متحده عربی‌، روسیه‌، پاکستان و افغانستان هستیم.

زنگی یادآور شد: ارقام بومی خرما در منطقه شرق استان کرمان شامل مضافتی که مرغوب‌ترین رطب جهان است، کروت، قندشکن، ربی، خریک، هلیله‌ای است.

این مسئول گفت: در این راستا مشکلاتی نیز وجود دارد که از آن جمله می‌توان به وجود عارضه خشکیدگی خوشه و زنجره خرما، افزایش هزینه تولید و عدم افزایش قیمت محصول، ورود آفات و بیماری‌های خطرناک و  کاهش آب سفره‌های زیرزمینی اشاره کرد.

‌زنگی عنوان داشت: با بررسی‌های انجام شده راهکارهایی پیش‌بینی شده که می‌توان به احداث پایانه فروش و صادرات خرما و سایر محصولات کشاورزی، ایجاد تعاونی و حذف واسطه در فروش، تبدیل بسته‌بندی‌های بزرگ به کوچک و شفاف دارای آرم بهداشتی با نشان خاص صادرات و درجه‌بندی خرما اشاره کرد.

مدیر جهاد کشاورزی بم با اشاره به کاهش آب سفره‌های زیرزمینی، گفت: احداث کانال‌های انتقال آب، اجرای آبیاری تحت فشار برای بالا بردن راندمان آبیاری، احداث مجتمع آبزی‌پروری در اراضی پایین دست سد نسا، حذف نخیلات قدیمی و فرسوده و جایگزینی آنها با ارقام خشک و نیمه خشک از دیگر راهکارهای لازم در بخش خرما هستند.

اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار امری لازم است

‌زنگی در مورد کاهش سفره‌های آب زیرزمینی، ابراز داشت: اجرای طرح آبیاری تحت فشار یکی از مهم‌ترین روش‌های بهینه‌سازی در مصرف آب کشاورزی و راهکار اصلی مکانیزه کردن باغ‌ها و مزارع است.

وی خاطر نشان کرد: این امر مهم در کشاورزی فعلی سبب افزایش راندمان از لحاظ سطح زیرکشت و تولید و کیفیت محصولات زراعی و باغی می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بم عنوان کرد: با توجه به بالا بودن هزینه‌های اجرای طرح آبیاری تحت ‌فشار طرح دولت در پرداخت تسهیلات اعم از بلاعوض و وام‌های درازمدت به کشاورزان اقداماتی داشته و برخی طرح‌ها در سطح شهرستان انجام شده است.

زنگی بیان کرد: اجرا و تکمیل شبکه آبیاری زیر سد نسا و تسطیح اراضی مستعد منطقه سبب امید و دل‌گرمی برای جوانان مشتاق کار در بخش کشاورزی است، زیرا تنها امکان افزایش سطح زیر کشت و اراضی مناسب فقط همان اراضی زیر سد است.

برداشت پسته و گردو در مناطق سردسیر و کوهستانی بم

وی با بیان اینکه شهرستان بم دارای مناطق سردسیری است، اذعان داشت: بیش از 2 هزار هکتار از اراضی شهرستان زیرکشت درختان میوه سردسیری است که شامل گردو، زردآلو، انجیر، گیلاس و سیب درختی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بم افزود:‌ بیش از 2 هزار و 500 هکتار سطح زیرکشت پسته در مناطق ابارق و تهرود بم وجود دارد که بیش از یک هزار و 700 هکتار از اراضی مذکور بارور هستند و سالانه بیش از یک هزار و 500 تن برداشت پسته می‌شود.

زنگی ادامه داد: با توجه به خواص بسیار زیاد پسته در مقایسه با دیگر آجیل‌ها اگر چه مقدار برداشت پسته در شهرستان از نظر تناژ پایین به نظر می‌آید، اما با توجه به قیمت بالای آن در بازار از نظر ریالی رتبه دوم محصولات کشاورزی پس از خرما را در سطح شهرستان بم دارد.

وی خاطر نشان کرد: به لحاظ افزایش قیمت پسته شاهد هستیم کشاورزان منطقه تهرود و ابارق تلاش بیشتری برای کاشت این درخت دارند و امیدوارم با حمایت مسئولان شاهد افزایش سطح زیر کشت باشیم.

بعضی‌ از هموطنان بم را با پرتقالش می‌شناسند

به گزارش فارس، شهرستان بم از نظر سطح زیر کشت مرکبات با 5 هزار و 600 هکتار و بیش از 30 هزار تن میزان برداشت‌ رتبه سوم را در استان کرمان به خود اختصاص داده و پرتقال مهمترین نوع مرکبات قابل برداشت است و این در حالی است که گریپ‌فروت و لیموشیرین تولید شده در این منطقه بسیار ممتاز بوده و گریپ‌فروت تولیدی شهرستان بم از بهترین نوع خود در جهان است.

در کنار پرتقال و گریپ‌فروت مرکبات دیگری مانند نارنگی، انار، نارنج و لیمو کشت می‌شود که این محصولات رتبه‌های اول تا سوم استان کرمان را دارند.

با این وجود نیاز است، توسعه کشت مرکبات از جمله کشت انار در دستور کار قرار گرفته و تولید نهال مرکبات سالم نیز ایجاد و گسترش یابد.

..............................

گزارش از: مهدی باقری

..............................

انتهای پیام/2446/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول