اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهره‌برداری شرکت آبفای قزوین خبر داد

30 میلیارد اعتبار برای اجرای برنامه میان مدت جبران کم‌آبی قزوین

به گفته معاون بهره‌برداری شرکت آبفای قزوین اجرای برنامه میان مدت جبران کمبود آب شرب در این استان نیازمند 30 میلیارد تومان اعتبار است.

30 میلیارد اعتبار برای اجرای برنامه میان مدت جبران کم‌آبی قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، احمد هجران‌فر ظهر امروز در جریان بازدید خبرنگاران از مرکز کنترل کیفی آب شرب و تصفیه فاضلاب استان با بیان اینکه ظرفیت سالانه تولید آب در استان 76 میلیون متر مکعب است، اظهار کرد: در حال حاضر 26 شهر استان از آب شرب بهداشتی برخوردارند که آب‌ها از 150 حلقه چاه عمیق تأمین و توزیع می‌شود.

هجران‌فر افزود: مناطق؛ قزوین، آبیک، تاکستان و محمدیه با کمبود آب مواجه هستند و علت آن پیامدهای خشکسالی اخیر است که 10 سال از حکمرانی آن بر منطقه می‌گذرد.

وی با بیان اینکه این امر سبب تغییر الگوهای بارندگی در منطقه شده و در نتیجه آب چاه‌ها نیز کاهش یافته است، تصریح کرد: بنابر این باید با جذب اعتبارات، برنامه‌ریزی و عملیاتی کردن طرح جامع آبرسانی به استان در سال‌های آینده کمبود آب جبران شود.

معاون بهره‌برداری شرکت آبفای قزوین بیان کرد: طبق مطالعات مهندسان مشاور در شرکت آب منطقه‌ای استان، جبران این کمبود آب برای شهر قزوین نیازمند افزایش سالانه 800 لیتر در ثانیه به مخازن موجود تا سال 95 است.

این مسئول با بیان اینکه برای جبران این کمبود طرح‌هایی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: یکی از این آنها، طرح اضطراری حفر چهار حلقه چاه در بیدستان است که تا پایان سال جاری یا ابتدای سال آتی وارد مدار می‌شود و می‌تواند بخش از کمبود را جبران کند.

هجران‌‌‌‌فر اضافه کرد: در برنامه میان مدت نیز تجهیز و بهره‌برداری از 16 حلقه چاه علاوه بر چاه‌های طرح اضطراری در بیدستان، اجرای 16 کیلومتر خطوط انتقال آب و تکمیل مخزن پنج هزار متر مکعبی است که ساخت این مخزن مراحل پایانی را طی می‌کند.

وی ساخت یک باب ایستگاه پمپاژ را نیز بخش دیگری از برنامه میان مدت عنوان کرد و گفت: این برنامه که باید تا سال 95 اجرایی شود، نیازمند 30 میلیارد تومان اعتبار است.

این مسئول در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به کیفیت مطلوب آب شرب استان، در خصوص آزمایشگاه کنترل کیفی آب و فاضلاب قزوین یادآور شد: این آزمایشگاه در سال گذشته 13 هزار مورد آزمایش کلرسنجی و 10 هزار مورد نمونه‌برداری میکروبی از شبکه آب و فاضلاب، چاه‌ها و مخازن استان انجام داده که همگی آنها فاقد آلودگی بوده‌اند.

هجران‌فر افزود: دانشگاه علوم پزشکی نیز به طور همزمان وظایف کنترل کیفی آب را به موازات شرکت آب و فاضلاب انجام می‌دهد که گزارش‌های معاونت بهداشتی این دانشگاه مؤید صحت نتایج آزمایشگاه کنترل کیفی آب و فاضلاب است.

وی با اشاره به اجرای طرح کدورت سنجی از شبکه و مخازن آب و فاضلاب استان ادامه داد: سال گذشته 518 مورد نمونه‌برداری از شبکه، مخازن و چاه‌ها صورت گرفت.

این مسئول با بیان اینکه بازدیدهای دوره‌ای از مخازن و کلرزنی آنها جزو برنامه‌های ماهانه این شرکت محسوب می‌شود، عنوان کرد: سال گذشته 110 تن پرکلرین برای گندزدایی آب شرب استان در منابع و مخازن تهیه شد.

هجران‌فر اذعان کرد: در این مدت 180 نمونه آزمایش فیزیکی و شیمیایی، 40 نمونه آزمایش میکروبی و 79 نمونه آزمایش بیولوژی با تواتر ماهانه از تصفیه‌خانه‌های موجود در استان از جمله تصفیه‌خانه تاکستان، آبیک، قزوین، بویین زهرا و شریفیه انجام شد.

در بخش دیگری از این برنامه خبرنگاران از مخزن 30 هزار متر مکعبی زمزم قزوین به عنوان بزرگ‌ترین مخزن آبرسانی استان بازدید کردند.

انتهای پیام/77011/خ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول