اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی:

مقبره حکیم نزاری ساماندهی شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: مقبره حکیم نزاری بیرجند برخلاف شعراء و حکیمان هم عصرش بسیار کوچک و محقر ساخته شده است و فاقد محوطه‌سازی و فضای سبز است.

مقبره حکیم نزاری ساماندهی شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمد‌رضا رضایی پیش از ظهر امروز در کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهار داشت: یکی از شاخصه‌های بسیار مهم ملی، مفاخر استان هستند.

وی در ارتباط با مقبره حکیم سعدالدین نزاری قهستانی افزود: مقبره این حکیم فرزانه برخلاف شعراء و حکیمان هم عصرش بسیار کوچک و محقر ساخته شده است و فاقد محوطه‌سازی و فضای سبز است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی یادآور شد: با توجه به این‌که ثبت آثار تاریخی بیرجند از 12 سال پیش آغاز شده است اما مقبره حکیم نزاری بیرجند تا 12 سال پیش هنوز ثبت ملی نشده بود.

رضایی اضافه کرد: اقدامات و پیگیری‌های لازم برای به ثبت رساندن آثار باستانی در دست پیگیری قرار گرفت و در سال 90 موفق شدیم مقبره حکیم نزاری را به ثبت ملی برسانیم.

وی تصریح کرد: سعدالدین نزاری قهستانی ملقب به حکیم نزاری، سراینده و شاعر سده هفتم هجری است که مقبره این حکیم فرزانه یکی از نقاط دیدنی و تاریخی شهر بیرجند است که در بافت قدیمی شهر واقع شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی تاکید کرد: می‌توان با تملک حریم اثر و طراحی محوطه و احداث مجتمع فرهنگی، هنری، فضایی در شأن و منزلت این شاعر برجسته ایجاد کرد که این امر سبب جذب گردشگر نیز می‌شود.

رضایی از تملک حریم اثر به متراژ  900 مترمربع خبر داد و افزود: برای واگذاری زمین معوض به مالک یک میلیارد تومان پیشنهاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین محوطه‌سازی و ساخت مجتمع فرهنگی و هنری‌( فرهنگسرا) در حریم آزاد شده این اثر با اعتبار یک‌میلیارد تومان پیشنهاد داده شده است.

لازم به ذکر است حکیم سعدالدین نزاری قهستانی فرزند جمیل‌الدین از حکما و شعرای بنام قرن هفتم و اوایل قرن هشتم هجری بود و در سال 654 ه.ق در روستای فوداج از روستاهای بیرجند دیده به جهان گشود.

گفتنی است در این جلسه پس از ارائه گزارش بررسی شخصیت حکیم نزاری و علامه عبدالعلی بیرجندی اعضا کار گروه در ارتباط با تملک اراضی، احداث و تکمیل مقبره حکیم نزاری بیرجند و همچنین احداث المان یادبود عبدالعلی بیرجندی بحث و تبادل نظر کرده و تصمیماتی اتخاذ کردند.

بررسی مناطق نمونه گردشگری فاقد سرمایه‌گذار و فاقد توجیه اقتصادی و همچنین موضوع اعتبارات کمک‌های فنی و اعتباری(یارانه ـ تسهیلات) پروژه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دستور کار این کار گروه بود که به علت همزمان شدن با پخش اذان ظهر و عصر بررسی آنها به جلسه بعدی موکول شد.

انتهای پیام/69017/ح30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول