اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با اعتباری بالغ بر 400 میلیون تومان

باغ و عمارت رحیم‌آباد بیرجند محوطه‌سازی و مرمت شد

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی با بیان اینکه مرمت و محوطه‌سازی باغ و عمارت رحیم‌آباد بیرجند از پروژه‌های شاخص هفته گردشگری است، گفت: اعتباری بالغ بر 400 میلیون تومان از محل اعتبارات استانی برای آن هزینه شده است.

باغ و عمارت رحیم‌آباد بیرجند محوطه‌سازی و مرمت شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمدرضا رضایی امشب در مراسم افتتاح بهره‌برداری از مرحله نخست بازپیرایی باغ رحیم‌آباد بیرجند که با حضور استاندار صورت گرفت، اظهار داشت: باغ و عمارت رحیم‌آباد بیرجند به دلیل خصوصیات ویژه معماری و تزئینی و نحوه طراحی باغ ایرانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: این عمارت در سال 1315 هجری قمری به فرمان اسماعیل خان احداث و به عنوان دارالحکومه مورد استفاده قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی تصریح کرد: این بنا در سال 1380 شمسی توسط میراث فرهنگی از بنیاد مستضعفان و جانبازان خریداری و در بهار 1381 به یک مجموعه فرهنگی شامل سفره خانه سنتی، مجتمع کارگاه‌های ثابت هنرهای سنتی و غیره تبدیل شد.

رضایی اذعان داشت: هر ساله مصادف با 27 سپتامبر از روز پنج مهرماه تا 12 مهرماه به عنوان هفته گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی نامگذاری شده است.

وی افزود: مرمت و محوطه‌سازی باغ و عمارت رحیم‌آباد بیرجند با اعتباری بالغ بر بیش از 400 میلیون تومان که از محل اعتبارات استانی تامین شده است یکی از پروژه‌های شاخص این هفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی ادامه داد: این اعتبار صرف هزینه‌های نورپردازی، سنگ‌فرش، مرمت و بازسازی این باغ شده است.

رضایی گفت: این مجموعه از باغ، استخر، عمارت اصلی، انبارهای متعدد، حوض‌خانه، اتاق‌های خدمه و نگهبانی، اصطبل‌، حصار و برج‌های نگهبانی شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین بخش این عمارت تالار آیینه آن است، افزود: این عمارت اصلی در دو طبقه ساخته شده که طبقه همکف شامل انبارها و بخش خدماتی بوده و طبقه اول عمارت از چند تالار وسیع و اتاق‌های متصل به یکدیگر تشکیل شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی یادآور شد: همچنین در سومین روز از هفته گردشگری، شب فرهنگی خراسان جنوبی با اجرای موسیقی آیینی و مقامی استان در محل برج میلاد پذیرای گردشگران و علاقه‌مندان بوده است.

رضایی خاطر نشان کرد: برپایی سیاه‌چادر عشایر، نمایشگاه‌های سوغات و صنایع دستی و معرفی جاذبه‌های گردشگری، از جمله برنامه‌های شب فرهنگی استان در برج میلاد بوده است.

وی همچنین از حضور میراث فرهنگی خراسان جنوبی در جشنواره بین‌المللی فرهنگ اقوام ایران زمین در گلستان به مناسبت این هفته خبر داد و افزود: این جشنواره بستر مناسبی برای شناسایی سنن، آداب و رسوم زیبای همه اقوام ایرانی که در سراسر این سرزمین اسلامی زندگی می‎کنند، به‌ویژه نسل جوان است، چرا که این نسل شناخت کمتری با آداب و فرهنگ اقوام مختلف دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی یادآور شد: صنایع دستی، سوغات، جاذبه‌‌های گردشگری استان‌، سیاه‌چادر و غیره و همچنین آداب و رسوم و ویژگی‌های فرهنگی استان و اجرای موسیقی محلی و آیینی اقوام خراسانی در این جشنواره به نمایش درآمده است.

انتهای پیام/69017/غ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول