اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی خبر داد

تولید سالانه 130 هزار مترمربع انواع پارچه سنتی در خراسان جنوبی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: سالانه بیش‌ از 130 هزار مترمربع انواع پارچه‌های سنتی توسط صنعتگران این رشته تولید می‌شود.

تولید سالانه 130 هزار مترمربع انواع پارچه سنتی در خراسان جنوبی

محمدرضا رضایی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: صنایع دستی هر منطقه تاریخچه‌ای از فرهنگ آن منطقه را نشان می‌دهد.

وی با بیان این‌که صنایع دستی باید در بین افراد علاقه‌مند ترویج داده شود، افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی در سطوح مقدماتی، تکمیلی و به‌آموزی به صورت رایگان یکی از اقداماتی بوده که اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی برای ترویج صنایع دستی این استان انجام داده است.

اجرای طرح‌های پژوهشی برای ترویج صنایع دستی خراسان جنوبی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: اجرای طرح‌های پژوهشی و تشکیل پرونده‌های ثبت میراث ناملموس، ارائه برنامه‌های آموزشی از طریق سیمای محلی و تجلیل از پیشکسوتان رشته‌های صنایع دستی از دیگر اقدامات این سازمان برای ترویج صنایع دستی استان بوده است.

رضایی از اجرای طرح‌ها و مشوق‌های حمایتی ویژه صنعتگران صنایع دستی خبر داد و افزود: این طرح‌ها شامل بیمه، تسهیلات، یارانه‌های سوختی و معافیت‌های مالیاتی می‌شود.

وی اذعان داشت: فراهم آوردن حضور رایگان هنرمندان در نمایشگاه‌های داخل و خارج از استان، راه‌اندازی کارگاه‌های ورکشاپ در ایام سال، صدور مجوز‌های قانونی، تاسیس خانه‌های ترویج صنایع دستی، انعقاد قرارداد با سایر دستگاه‌های اجرایی، نصب ویترین صنایع دستی با همکاری دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی و برگزاری همایش‌ها بخش دیگری از اقدامات معاونت هنرهای سنتی و صنایع دستی برای حفظ، احیاء و ترویج صنایع دستی خراسان جنوبی است.

گذشت چهار سال از احیاء صنعت پارچه‌بافی در خراسان جنوبی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان این‌که تولید انواع پارچه‌های سنتی خراسان جنوبی زیر مجموعه‌ای از گروه بزرگ نساجی سنتی به شمار می‌رود، یادآور شد: این صنعت دارای تعدد رشته‌ای بوده که چند سالی است گرایش‌هایی از آن در استان به دست فراموشی سپرده شده و دوباره در حال احیا است.

رضایی از افزایش تعداد فعالان در رشته‌های پارچه‌بافی استان خبر داد و گفت: این رشته‌ها شامل حوله‌بافی، چادرشب‌بافی و کرباس‌بافی بوده که روزبه‌روز بر شمار هنرمندان فعال این رشته‌ها افزوده می‌شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر با حمایت‌های صورت گرفته، حدود چهار سال از احیای صنعت پارچه‌بافی خراسان جنوبی می‌گذرد.

پیشرفت فیزیکی 80 درصدی پروژه مستند نگاری احیای برک‌بافی در خراسان جنوبی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان این‌که صنعت پارچه‌بافی سهم عمده‌ای در تولید صنایع دستی خراسان جنوبی دارد، متذکر شد: سالانه بیش‌ از 130 هزار متر مربع انواع پارچه‌های سنتی توسط صنعتگران این رشته تولید و با کاربرد‌های مختلف به فروش می‌رسد.

رضایی اضافه کرد: رشته برک‌بافی یکی از رشته‌های بومی گروه نساجی سنتی خراسان جنوبی بوده که معاونت صنایع دستی استان در گام نخست پروژه مستند نگاری احیای آن را در دست اقدام دارد.

وی ادامه داد: این پروژه حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی برک‌بافی در خراسان جنوبی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در سال جاری اقدام به خرید 50 کیلوگرم مواد اولیه این هنر بومی و اصیل کرده است.

رضایی اذعان داشت: برای راه‌اندازی کارگاه‌های آموزشی برک‌بافی در شهرستان‌های استان به ویژه در نهبندان در حال آماده‌سازی است.

وی با بیان این‌که روش به کار رفته در بافت و دستگاه‌های بافندگی این رشته مشابه با رشته‌های احیاء شده در خراسان جنوبی است، خاطر نشان کرد: توسعه و رواج این رشته به تامین مواد اولیه وابسته است.

انتهای پیام/69021/ب30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول