اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست اداره میراث فرهنگی ‌قاینات خبر داد

آغاز مرمت خانه تاریخی صمدی شهر قاین

سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان قاینات گفت: در سال جاری از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای خراسان جنوبی مرمت خانه تاریخی صمدی آغاز شد.

آغاز مرمت خانه تاریخی صمدی شهر قاین

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، علی صرافیان اظهار کرد: در سال جاری به ترتیب اولویت از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای خراسان جنوبی در سال گذشته، اجرای بام‌سازی شامل آواربرداری، سبک‌سازی و اجرای پوشش به روش سنتی و در ادامه اجرای اندود کاهگل دیواره‌های بیرونی خانه تاریخی صمدی از جمله اقدامات صورت گرفته بوده است.

وی افزود: خانه صمدی در داخل یکی از گذرهای بافت تاریخی شهر قاین و از نمونه‌های اصیل معماری ایرانی با ویژگی‌هایی نظیر درون‌گرایی، حیاط مرکزی، استفاده از مصالح بوم آورد محسوب می‌شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان قاینات ادامه داد: خانه تاریخی صمدی شهر قاین شامل سردرب ورودی، دالان، حیاط، ایوان‌ها، مطبخ، اطاق‌های دور تا دور حیاط و انبار است.

صرافیان با بیان اینکه این مکان به عنوان نخستین عکاسخانه منطقه شناخته می‌شود، اذعان داشت: در بخش‌هایی از ایوان جنوبی و اتاق مجاور ایوان آثاری از تاریک خانه، حوضچه‌های ظهور و چاپ عکس به چشم می‌خورد.

وی با اشاره به اینکه ورودی بنا به صورت نمای آجری است، تصریح کرد: ارتباط بین حیاط مرکزی و ورودی از طریق دالانی با شیب نسبتا ملایم امکان‌پذیر است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان قاینات گفت: در مسیر دالان ورودی به فضایی برخورد می‌کنیم که شاید انبار بوده است که به دلیل تخریب محل مذکور، ورودی مورد نظر نیز مسدود شده و در حال حاضر سرویس بهداشتی در این محل احداث شده است.

صرافیان اضافه کرد: محور اصلی بنا در جهت جنوب شرقی ـ شمال غربی قرار دارد که از مرکز حیاط می‌گذرد و دو ایوان بنا در دو طرف حیاط در امتداد محور اصلی واقع شده‌اند.

وی با بیان اینکه پوشش ایوان شمال‌غربی که ایوان اصلی بنا است، همانند ایوان جنوب‌شرقی به صورت تاق و تویزه بوده و قوس‌های جناغی دارد، تصریح کرد: اتاق‌های دو طرف حیاط نیز به صورت گهواره‌ای و عرقچین پوشش شده‌اند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان قاینات خاطر نشان کرد: بنای خانه تاریخی صمدی با شماره‌ ثبت 30594 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد.

انتهای پیام/69021/ش/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول