به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، محمدرضا فضلی صبح امروز در جلسه یک روزه منطقهبندی و هماندیشی پژوهشی اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین اظهار داشت: وزارت ورزش و جوانان یک سازمان آموزشی نیست بلکه سازمانی اجرایی به شمار میرود.
وی با اشاره به نیازسنجی پژوهشی افزود: نیازسنجی پژوهشی به فرآیند پیچیده شناسایی نیازهای پژوهشی بالقوه و تعیین اولویتبندی پروژههای تحقیقاتی اشاره دارد تا از این رهگذر مبنای قابل دفاعی داشته باشد بنابر این میتوان گفت نیازسنجی پژوهشی ریشه در نیازسنجی و مدیریت پژوهش دارد.
رئیس گروه مطالعات مدیریت وزارت ورزش و جوانان اضافه کرد: این نوع نیازسنجی شامل سه مرحله شناسایی نیازهای پژوهشی، تعیین اولویتهای تحقیقاتی و تخصیص منابع است.
فضلی با اشاره به علل نیازسنجی بیان کرد: فشار فزاینده بر سازمانهای متولی پژوهش در راستای بهبود کارایی و اثربخشی برنامهها و ایجاد محدودیتها و افزایش انتظارات حاصل از نیازها موجب میشود تا مدیران پژوهشی برای هدایت و رهبری مجموعه اقدام به پژوهشهای مرتبط کنند.
این مسئول ابراز کرد: دستیابی به جهتگیری روشن در هدایت و برنامهریزی پژوهشی، انطباق تحقیقات با اولویتهای شناسایی شده در سازمان، جلوگیری از اتلاف منابع پژوهشی و جلوگیری از مصرف منابع در حوزههای فاقد اهمیت و اولویت از جمله اهداف نیازسنجی پژوهشی به شمار میرود.
رئیس گروه مطالعات مدیریت وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: تخصیص بهینه اعتبارات پژوهشی بر اساس اولویتهای تحقیقاتی سازمان، ساماندهی طرحهای پژوهشی برای جلوگیری از تکرار و موازیکاری، بسیج قابلیت و ظرفیتهای سازمان برای اجرای پاسخ به نیازهای پژوهشی برخی دیگر از اهداف نیازسنجی پژوهشی است.
فضلی اضافه کرد: بسترسازی برای بهکارگیری نتایج و یافتههای تحقیقات، آیندهنگری و پرهیز از تصمیمگیری لحظهای و غیراستراتژیک، ایجاد زمینهای برای اتصال مؤثر مرکز پژوهش با سازمان و تدوین برنامههای پژوهشی مبتنی بر مشارکت تمام گروهها و واحدهای سازمان از دیگر اهدافی است که نیازسنجی پژوهشی دنبال میکند.
وی با بیان اینکه عدم وجود باور و اعتقاد مدیران به نیازسنجی پژوهشی در مدیران و تصمیمسازان یکی از موانع نیازسنجی پژوهشی است، گفت: مدیران در برخی از موارد به موضوع پژوهش و اهمیت آن در رسیدن به اهداف سازمان اعتقاد ندارند بنابر این نیازسنجی برای پژوهش یا در آن سازمان انجام نمیشود و یا در مسیر درست هدایت نمیشود.
رئیس گروه مطالعات مدیریت وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: تلقی نیاز به عنوان ضعف و مشکل سازمان موجب میشود که مدیران سازمانها در برابر آن ایستادگی کرده و در نیازسنجی پژوهشی همکاری نکنند.
فضلی اضافه کرد: از سوی دیگر نگرانی از سوءاستفاده و تلقی نابجا از اطلاعات حاصل از نیازسنجی موجب میشود مدیران از آن اجتناب کنند.
این مسئول با اشاره به دیگر موانع پیش روی نیازسنجی پژوهشی در سازمانها و ادارات عنوان کرد: وجود ارزشها و دیدگاههای متفاوت در جامعه، عدم توجه به ضرورت مشارکت تمام واحدها در نیازسنجی پژوهشی، سیاسی شدن نیازسنجی پژوهشی با محدود کردن حوزه تصمیمگیری برای کاهش قدرت مدیر یا سازمان و فقدان برنامهریزی برای نیازسنجی پژوهشی در سازمان از دیگر موانع پیش روی نیازسنجی پژوهشی در سازمانها و ادارات به شمار میرود.
رئیس گروه مطالعات مدیریت وزارت ورزش و جوانان سطوح نیازسنجی پژوهشی را سه سطح ملی، سازمانی و سطح برنامه یا استانی برشمرد.
فضلی با اشاره به کارکردهای تحقیق در اجرا اذعان کرد: نتایج تحقیق میتواند برای تصمیمگیری آگاهانه و نیز برای ارتقای میزان اثرگذاری آن برنامه برای سطح ملی که اصلاح حوزهای خاص را مدنظر دارد، بهکار برده شود.
وی تصریح کرد: دانستن اینکه تحقیقی حکم بر مؤثر بودن برنامهای میدهد، موجب میشود بهتر درباره چگونگی هزینه کرد منابع مالی تصمیمگیری شود.
رئیس گروه مطالعات مدیریت وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد: از سوی دیگر تحقیقات انجام شده درباره اینکه چه اقدامی در دستیابی به هدفی خاص مؤثر است، در گسترش و شمار سیاستهای عمومی پیشنهاد شده بر آن مبنا نیز تأثیرگذار است.
فضلی یادآور شد: امیدواریم وزیر ورزش و جوانان که به این موضوع اشراف کامل دارند، برای تقویت ساختار و بنیه امور پژوهشی در سازمان و به تبع آن در ادارات کل استانها برنامههای خوبی برای اجرا داشته باشند.
انتهای پیام/77010/خ40/پو3002