اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس گروه مطالعات مدیریت وزارت ورزش و جوانان:

جایگاه پژوهش در ادارات ورزش و جوانان استان‌ها تقویت شود

رئیس گروه مطالعات مدیریت وزارت ورزش و جوانان گفت: با توجه به اهمیت مسئولیت‌هایی که برعهده ادارات ورزش و جوانان قرار گرفته و برای رسیدن به اهداف مدنظر این سازمان باید جایگاه پژوهش در ادارات کل استان‌ها تقویت شود.

جایگاه پژوهش در ادارات ورزش و جوانان استان‌ها تقویت شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، محمدرضا فضلی صبح امروز در جلسه یک روزه منطقه‌بندی و هم‌اندیشی پژوهشی اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین اظهار داشت:‌ وزارت ورزش و جوانان یک سازمان آموزشی نیست بلکه سازمانی اجرایی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به نیازسنجی پژوهشی افزود: نیازسنجی پژوهشی به فرآیند پیچیده شناسایی نیازهای پژوهشی بالقوه و تعیین اولویت‌بندی پروژه‌های تحقیقاتی اشاره دارد تا از این رهگذر مبنای قابل دفاعی داشته باشد بنابر این می‌توان گفت نیازسنجی پژوهشی ریشه در نیازسنجی و مدیریت پژوهش دارد.

رئیس گروه مطالعات مدیریت وزارت ورزش و جوانان اضافه کرد:‌ این نوع نیازسنجی شامل سه مرحله شناسایی نیازهای پژوهشی، تعیین اولویت‌های تحقیقاتی و تخصیص منابع است.

فضلی با اشاره به علل نیازسنجی بیان کرد: فشار فزاینده بر سازمان‌های متولی پژوهش در راستای بهبود کارایی و اثربخشی برنامه‌ها و ایجاد محدودیت‌ها و افزایش انتظارات حاصل از نیازها موجب می‌شود تا مدیران پژوهشی برای هدایت و رهبری مجموعه اقدام به پژوهش‌های مرتبط کنند.

این مسئول ابراز کرد: دستیابی به جهت‌گیری روشن در هدایت و برنامه‌ریزی پژوهشی، انطباق تحقیقات با اولویت‌های شناسایی شده در سازمان، جلوگیری از اتلاف منابع پژوهشی و جلوگیری از مصرف منابع در حوزه‌های فاقد اهمیت و اولویت از جمله اهداف نیازسنجی پژوهشی به شمار می‌رود.

رئیس گروه مطالعات مدیریت وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: تخصیص بهینه اعتبارات پژوهشی بر اساس اولویت‌های تحقیقاتی سازمان، ساماندهی طرح‌های پژوهشی برای جلوگیری از تکرار و موازی‌کاری، بسیج قابلیت و ظرفیت‌های سازمان برای اجرای پاسخ به نیازهای پژوهشی برخی دیگر از اهداف نیازسنجی پژوهشی است.

فضلی اضافه کرد: بسترسازی برای به‌کارگیری نتایج و یافته‌های تحقیقات، آینده‌نگری و پرهیز از تصمیم‌گیری لحظه‌ای و غیراستراتژیک، ایجاد زمینه‌ای برای اتصال مؤثر مرکز پژوهش با سازمان و تدوین برنامه‌های پژوهشی مبتنی بر مشارکت تمام گروه‌ها و واحدهای سازمان از دیگر اهدافی است که نیازسنجی پژوهشی دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه عدم وجود باور و اعتقاد مدیران به نیازسنجی پژوهشی در مدیران و تصمیم‌سازان یکی از موانع نیازسنجی پژوهشی است، گفت: مدیران در برخی از موارد به موضوع پژوهش و اهمیت آن در رسیدن به اهداف سازمان اعتقاد ندارند بنابر این نیازسنجی برای پژوهش یا در آن سازمان انجام نمی‌شود و یا در مسیر درست هدایت نمی‌شود.

رئیس گروه مطالعات مدیریت وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: تلقی نیاز به عنوان ضعف و مشکل سازمان موجب می‌شود که مدیران سازمان‌ها در برابر آن ایستادگی کرده و در نیازسنجی پژوهشی همکاری نکنند.

فضلی اضافه کرد:‌ از سوی دیگر نگرانی از سوء‌استفاده و تلقی نابجا از اطلاعات حاصل از نیازسنجی موجب می‌شود مدیران از آن اجتناب کنند.

این مسئول با اشاره به دیگر موانع پیش روی نیازسنجی پژوهشی در سازمان‌ها و ادارات عنوان کرد: وجود ارزش‌ها و دیدگاه‌های متفاوت در جامعه، عدم توجه به ضرورت مشارکت تمام واحدها در نیازسنجی پژوهشی، سیاسی شدن نیازسنجی پژوهشی با محدود کردن حوزه تصمیم‌گیری برای کاهش قدرت مدیر یا سازمان و فقدان برنامه‌ریزی برای نیازسنجی پژوهشی در سازمان از دیگر موانع پیش روی نیازسنجی پژوهشی در سازمان‌ها و ادارات به شمار می‌رود.

رئیس گروه مطالعات مدیریت وزارت ورزش و جوانان سطوح نیازسنجی پژوهشی را سه سطح ملی، سازمانی و سطح برنامه یا استانی برشمرد.

فضلی با اشاره به کارکردهای تحقیق در اجرا اذعان کرد: نتایج تحقیق می‌تواند برای تصمیم‌گیری آگاهانه و نیز برای ارتقای میزان اثرگذاری آن برنامه برای سطح ملی که اصلاح حوزه‌ای خاص را مدنظر دارد، به‌کار برده شود.

وی تصریح کرد: دانستن اینکه تحقیقی حکم بر مؤثر بودن برنامه‌ای می‌دهد، موجب می‌شود بهتر درباره چگونگی هزینه کرد منابع مالی تصمیم‌گیری شود.

رئیس گروه مطالعات مدیریت وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد: از سوی دیگر تحقیقات انجام شده درباره اینکه چه اقدامی در دستیابی به هدفی خاص مؤثر است، در گسترش و شمار سیاست‌های عمومی پیشنهاد شده بر آن مبنا نیز تأثیرگذار است.

فضلی یادآور شد: امیدواریم وزیر ورزش و جوانان که به این موضوع اشراف کامل دارند، برای تقویت ساختار و بنیه امور پژوهشی در سازمان و به تبع آن در ادارات کل استان‌ها برنامه‌‌های خوبی برای اجرا داشته باشند.

انتهای پیام/77010/خ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول