اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از 10 شب عزاداری حسینی در سوادکوه گزارش می‌دهد

امامزاده عبدالحق میعادگاه عاشورایی عزاداران حسینی سوادکوه

امامزاده عبدالحق زیراب میعادگاه عزاداران حسینی از 14 روستا و منطقه سوادکوه بوده است.

امامزاده عبدالحق میعادگاه عاشورایی عزاداران حسینی سوادکوه

به گزارش خبرگزاری فارس در سوادکوه، عزاداران حسینی در حسینیه‌ها، تکایا و دسته‌های عزاداری برای برگزاری مراسم روز عاشورا در امامزاده عبدالحق به عنوان میعادگاه عاشورایی عزاداران حسینی زیراب حاضر می‌شوند.

روستای کردآباد و برگزاری نوحه‌های سینه‌زنی

منطقه کردآباد که در گذشته نه چندان دور از نزدیک‌ترین روستاها به شهر زیراب بود، در حال حاضر به عنوان یکی از مناطق شهر زیراب محسوب می‌شود و با جمعیت قابل توجه و ساخت و سازهای گسترده که از شاخص‌های توسعه محسوب می‌شود، به برگزاری عزاداری می‌پردازند.

در میان سخنان حجت‌الاسلام جاسم آقایی به همراه معاون و مسئول اداری و مالی اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سوادکوه وارد مراسم شده بودیم که ایشان بر لزوم بصیرت و توجه عمیق بر عبرت‌های عاشورا تاکید داشتند.

یکی از مسئولان این حسینیه مسئول هماهنگی و ارائه نوحه‌ها بود که چهار نفر به نوحه‌خوانی، سینه‌زنی و ذکر مصیبت پرداختند و در پایان از عزاداران پذیرایی شد.

حضور گروه صدا و سیما در مراسم‌ حسینی سوادکوه

با هماهنگی اداره تبلیغات اسلامی، یک گروه از صدا و سیمای مرکز تبرستان برای پوشش عزاداری‌های ماه محرم به سوادکوه آمدند و حسینیه قاسم‌آباد بخش زیراب که شاهد حضور دسته‌های عزاداری از حسینیه‌ها و مساجد دیگر سرخ کلا بوده است، به عنوان مکان موردنظر برای پوشش شبکه مازندران انتخاب شد.

حضور سیدحسن موسوی رئیس سابق دفتر رئیس جمهور یازدهم در این مراسم از نکات قابل توجه بوده است.

دسته‌های منظم عزاداری و هماهنگی بین گوینده و سینه‌زنان در این مراسم خودنمایی می‌کرد.

لازم به یادآوری است که حسینیه مرکزی سرخ‌کلا در چهارمین روز ماه محرم با سخنرانی حجت‌الاسلام رحمت زمانی محل برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی با حضور مادران و فرزندان خردسال بوده است.

روستاهای بخش نارنجستان شیرگاه به دلیل موقعیت مطلوب جغرافیایی و نزدیکی به شهر شیرگاه و شهرستان قائمشهر دارای جمعیت قابل توجهی است که فعالیت‌های دینی و فرهنگی نیز در این مناطق با گستردگی و برنامه‌ریزی مناسب برگزار می‌شود.

حسینیه چهارده معصوم روستای ایوک از بخش نارنجستان شهرستان سوادکوه شمالی مقصد دوم گروه فیلمبرداری و کارکنان اداره تبلیغات اسلامی و بخشدار این بخش بود که با گذر از ترافیک سنگین روز سه‌شنبه خود را به این روستا رساندند. حسینیه تازه ساخت با دو طبقه و محوطه بزرگ که عزاداران در آن محوطه در چهار ردیف به عزاداری پرداختند.

حسینیه قدیمی سرخ‌کلا و حضور نسل‌های قدیمی و جدید

حسینیه قدیمی بالا تکیه سرخ‌کلا که پس از مهاجرت مردم به منطقه کنونی سرخ‌کلا خالی از سکنه شده بود، در چند سال اخیر توسط نسل جدید ساخت و ساز شده است.

وجود حمام قدیمی با سقف گنبدی شکل در محل قدیمی سرخ‌کلا از اماکنی است که از آن به عنوان جایگاه دام استفاده می‌شود و اقدام مناسب میراث فرهنگی شهرستان را می‌طلبد.

سقا نفار قدیمی با شعر منبت کاری شده در آن از جلوه‌های قابل توجه است که در طبقه دوم آن که به صورت چوبی ساخته شده است اقدام به پذیرایی از میهمانان کردند.

سرخ‌کلا بزرگ‌ترین روستای شهرستان سوادکوه قبل از الحاق به شهر بوده است و دارای شش مسجد یا حسینیه برای برگزاری برنامه‌های دینی و مذهبی است و سرخ‌ کلایی‌‌های ساکن در شهرستان و استان و کشور برای برگزاری تاسوعای حسینی به این حسینیه قدیمی می‌آیند و جمعیت انبوهی از آنان تشکیل می‌شود.

مداحان این مراسم حامد فاطمی‌نسب، احسان جعفری، رضا نصیری، غلامرضا ولی ‌ور و ناصر یوسفی بودند و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون اداره تبلیغات اسلامی، مدیر عامل مراکز قرآنی مازندران، رئیس اداره برق، رئیس امور مالیاتی و رئیس صندوق مهر شهرستان سوادکوه در این مراسم حضور داشتند.

فعالیت‌های دینی و مذهبی در منطقه کسلیان

حضور در دهستان کسلیان بخش زیراب شهرستان سوادکوه مقصد دیگر روز تاسوعای ما بود که حضور در روستاهای لاجیم و ززول و سوخته را شامل می‌شد.

برگزاری مراسم ویژه حضرت علی اصغر (ع) که همایش شیرخوارگان حسینی در پنج نقطه سوادکوه برگزار شده بود، در روز تاسوعا در حسینیه امام خمینی لاجیم برگزار شد.

فضای زیبای طبیعی با چشم‌انداز توریستی و برنامه‌ریزی اولیه برای استفاده توریستی و هدایت ترافیک سوادکوه به آن از جاده لاجیم به ساری که توسط نمایندگان سوادکوه در مجلس پیگیری می‌شود در کنار علاقه دینی مردم به اهل بیت (ع) در این روستا که برج تاریخی لاجیم مربوط به قرن پنجم هجری قمری را در خود جای داده است و اقدام خاصی هم برای استفاده از این برج در توسعه درآمدزایی مردم انجام نشده بود، به چشم می‌خورد.

روستای ززول دارای جاده دسترسی جنگلی با شیب تند بود که خانه‌های قدیمی و حضور مردم برای برگزاری مراسم عزاداری در این روستا با تعداد خانوار ساکن کمتر از انگشتان یک دست نظرها را به خود جلب می‌کند.

روستای سوخته‌سرا با فعالیت‌های قابل توجه دینی و فرهنگی و حضور افراد علاقمند و تحصیلکرده و فروتن دارای فعالیت‌های گسترده بوده است و روحانی اعزامی مسئول حضور در چهار روستای این منطقه است و این روحانی هنگام حضور ما در امامزاده صالح این روستا به همراه دسته عزاداری روستای سی پی از روستاهای این دهستان حضور داشت.

امامزاده عبدالحق میعادگاه عاشورایی عزاداران حسینی

امامزاده عبدالحق هر ساله در عاشورای حسینی میعادگاه عزاداران امام حسین (ع) است که حضور دسته‌های عزاداری 14 روستا و منطقه بخش زیراب در صبح تا ظهر عاشورا اوج این حضور در کنار مزار فرزند امام موسی کاظم (ع) است.

دسته‌های عزاداری قادیکلا که شامل پنج حسینیه و مسجد این منطقه را تشکیل می‌دهند، در اقدامی قابل تحسین در دو دسته تلفیق شدند که علاوه بر تمرکز کمی، به افزایش کیفی برنامه‌ها نیز اضافه شد.

دسته عزاداری منطقه کنیج‌کلا به عنوان میزبان عزاداران به عنوان نخستین دسته و دسته‌های عزاداری خلیل‌کلا، کاشی‌آباد، کرد آباد، حسینیه شهدا، سرخ‌کلا، قادیکلا، عالیه‌کلا و خواجکلا با نظم و ترتیب به صحن وارد می‌شدند و دسته‌های قبلی با نثار فاتحه به روح شهدای کربلا و شهدای خفته در امامزاده و درگذشتگان این روستا یا منطقه صحن را ترک می‌کردند.

به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی برای حضور همه عزاداران شهرهای سوادکوه در یک زمان و مکان خاص و برگزاری مراسم متمرکز باعث حضور انبوه عزاداران و استفاده معنوی بیشتر از مراسم را به همراه دارد.

مراسم صبح عاشورای امامزاده عبدالحق زیراب با برگزاری نماز ظهر عاشورا به امامت حجت الاسلام محمد زمان رضایی امام جمعه زیراب به اتمام رسید تا این حضور نشان‌دهنده تداوم اندیشه‌های حسینی باشد.

-----------------------------

گزارش از: عمران اکبرنژاد

-----------------------------

انتهای پیام/86015/ب40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول