اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از فردا آغاز و تا پایان دهه نخست محرم ادامه دارد

نظارت بهداشتی 4 اکیپ دامپزشکی سرایان بر ذبح دام‌

سرپرست شبکه دامپزشکی سرایان گفت: از فردا به مناسبت دهه نخست محرم چهار اکیپ از کارشناسان دامپزشکی سرایان کار نظارت و بازرسی بهداشتی بر امر ذبح بهداشتی دام را تا پایان این دهه بر عهده دارند.

نظارت بهداشتی 4 اکیپ دامپزشکی سرایان بر ذبح دام‌

محمد دهباشی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار کرد: نظارت بهداشتی دامپزشکی سرایان بر روی ذبح بهداشتی دام در کشتارگاه‌ها برای دهه محرم از فردا بعد‌از‌ظهر بیستم آبان‌ماه جاری آغاز می‌شود.

وی با بیان این‌که چهار اکیپ از کارشناسان دامپزشکی سرایان در امر نظارت و بازرسی بهداشتی دام‌های ذبح شده در دهه نخست محرم فعالیت می‌کنند، ادامه داد: از این تعداد سه اکیپ به صورت سیار و یک اکیپ به صورت ثابت است.

سرپرست شبکه دامپزشکی سرایان افزود: در این فعالیت نظارتی شش کارشناس بازرسی بهداشتی در سه شیفت کاری به بررسی لاشه‌های قربانی که از سوی خیران و هیئت‌های مذهبی در کشتارگاه‌ها ذبح می‌شود می‌پردازند.

دهباشی تصریح کرد: در هر شیفت دو کارشناس در کشتارگاه‌ها و یک کارشناس در شبکه دامپزشکی نظارت بهداشتی بر روی دام‌های ذبح شده را بر عهده دارند.

وی متذکر شد: با توجه به ذبح دام از سوی هیئت‌های مذهبی و برخی از شهروندان در روز‌های عاشورا و تاسوعای حسینی و اجرای سنت‌ قربانی دام در مسیر دسته‌‌های عزاداری، مساجد و تکایای حسینی توصیه می‌شود برای جلوگیری از مخاطرات ناشی از کشتار غیربهداشتی دام در خیابان‌ها و پیشگیری از شیوع انواع بیماری اقدام به کشتار دام در کشتارگاه‌های بهداشتی و با نظارت کارشناسان دامپزشکی صورت گیرد.

سرپرست شبکه دامپزشکی سرایان یادآور شد: با کشتار غیربهداشتی دام‌ها در خیابان‌ها و اماکن عمومی امکان شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام شامل تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، شاربن، تب مالت و سایر بیماری‌ها بیشتر شده و همچنین آلودگی‌های زیست محیطی را نیز به وجود می‌آورد.

دهباشی با بیان این‌که این نظارت‌ها به صورت رایگان صورت می‌گیرد، اضافه کرد: سال گذشته در دهه نخست محرم در سرایان 545 راس گوسفند و بز و یک نفر شتر کشتار و مورد بازدید بهداشتی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت از این تعداد کشتار 82 راس دام به دلیل داشتن بیماری‌های انگلی و لاغری مفرد حذف شدند.

سرپرست شبکه دامپزشکی سرایان با بیان این‌که در این مدت تعداد 160 مورد کبد و ریه به سبب مشکلات انگلی توسط کارشناسان شبکه دامپزشکی سرایان ضبط شده است، خاطرنشان کرد: همچنین 151 مورد کبد اصلاح شده است.

انتهای پیام/69021/ق30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول