اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر کارگروه توسعه کشاورزی استان اردبیل:

کشاورزی رکن اصلی اقتصاد غیر‌نفتی است

دبیر کارگروه توسعه کشاورزی استان اردبیل گفت: تولید محصولات استراتژیک در بخش کشاورزی رکن اصلی اقتصاد غیر‌نفتی است و می‌توان با توجه به صنایع تبدیلی این امر را توسعه داد.

کشاورزی رکن اصلی اقتصاد غیر‌نفتی است

بهروز خلیلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: استان اردبیل به عنوان یکی از مهمترین قطب‌های کشاورزی کشور دارای قابلیت‌های زیادی در بخش کشاورزی برای سرمایه‌گذاری است.

وی با بیان اینکه این استان با دارا بودن 4.5 درصد اراضی زراعی کشور رتبه اول را در تولید عدس، راندمان تولید کلزا، رتبه دوم را در تولید سیب‌زمینی، رتبه سوم را در تولید دانه‌های روغنی و رتبه چهارم کشور را در تولید محصولات پنبه دارد، گفت: باید این ظرفیت را قدر دانست و از آن بهره‌برداری درست انجام داد.

وی تصریح کرد‌: در زمینه‌ تولیدات دامی نیز جایگاه ما همیشه در رتبه‌های ممتاز کشوری قرار دارد و در صورت تامین نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان، بهینه‌سازی ماشین‌آلات و تجهیزات موجود، یکپارچه‌‌سازی اراضی خرد، تسهیل در مکانیزه کردن زراعت، استفاده بهینه از منابع آبی استان اردبیل، تکمیل سدهای در حال احداث، تکمیل و بهینه‌سازی صنایع تبدیلی کشاورزی، انبارهای مدرن به همراه گسترش و توسعه واحدهای دامی، صنعتی و ساماندهی وضعیت کنونی در اولویت جدی است.

دبیر کارگروه توسعه کشاورزی استان اردبیل یادآور شد: کاهش ریسک‌پذیری بخش کشاورزی با استفاده از توان فنی بالای کارشناسی موجود می‌تواند افق روشن‌تری از وضعیت موجود برای استان ترسیم کند.

خلیلی گفت: در حال حاضر استان اردبیل در مسیر توسعه چاره‌ای جز توجه ویژه به سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ندارد و برای رسیدن به جایگاه واقعی در این عرصه قشر تولیدکننده با فراهم کردن زیرساخت‌ها با اهداف کلی بهره‌برداری بهینه از اراضی حمایت کرد.

این مسئول ادامه داد: در صورت فراهم بودن تمامی زیرساخت‌ها در تولیدات کشاورزی افزایش محقق می‌شود و افزایش تولید و رشد اقتصادی به معنای ایجاد فرصت‌های بیشتر و بهتر برای شکوفایی اقتصادی و ورود به عرصه‌های جدید است.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل تاکید کرد: رشد اقتصادی زمانی می‌تواند به حداکثر میزان خود برسد که تولیدات داخل قدرت حضور در بازارهای خارج و صادرات به دیگر کشورها را داشته باشد.

خلیلی بیان داشت: صادرات منبع تامین درآمدهای ملی است و افزایش آن رشد تولید ناخالص ملی و توسعه خود اتکایی اقتصادی را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: کشاورزی استان اردبیل را به دلیل تولید بسیاری از محصولات استراتژیک می‌توان رکن اصلی اقتصاد غیر‌نفتی دانست.

دبیر کارگروه توسعه کشاورزی استان اردبیل خاطرنشان کرد: برای توسعه صادرات غیرنفتی باید از برنامه جوایز صادرات، بیمه‌های باربری کالاهای صادراتی و همچنین ارائه تسهیلات به منظور توسعه صادرات و شناسایی بازارهای هدف محصولات کشاورزی دارای مزیت نسبی صادراتی حمایت ویژه انجام داد.

خلیلی در پایان سخنان خود به خبرنگار فارس در اردبیل گفت: صادرات غیر‌نفتی یکی از مباحث مهم اقتصادی در کشورهای متکی به درآمد نفتی است بنابراین رونق صادرات غیر‌نفتی می‌تواند نقش بسزایی در افزایش ظرفیت تولید ملی و دستیابی به شرایط  اقتصادی در این کشورها داشته باشد.

انتهای پیام/62007/ر40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول