اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تحقیقات ضرورت توسعه کشاورزی و منابع طبیعی مازندران

تحقیقات ضرورت توسعه کشاورزی و منابع طبیعی استان است.

تحقیقات ضرورت توسعه کشاورزی و منابع طبیعی مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، سید احسان ساداتی عضو هیئت علمی و معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران فعالیت است و در کنار تدریس، هدایت پایان‌نامه‌های دانشجویان و داوری مقالات مجله‌های علمی و پژوهشی را هم عهده‌دار است.

این پژوهشگر همچنین در تالیف کتاب تاکزونومی به منظور استفاده دانشجویان و محققان با علی اصغر معصومی همکاری کرده است.

ساداتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری انجام تحقیقات را برای توسعه کشاورزی مازندران ضروری دانست.

وی بررسی سازگاری و عملکرد پروونانس‌های گونه‌های صنعتی اکالیپتوس در نواحی مختلف اکولوژیکی ایران، بررسی سازگاری برخی از پهن برگان و سوزنی برگان مهم جهان در منطقه لاجیم، میان‌بند، اثر تنک کردن بر رشد و تنوع گونه‌های درختی در جنگل‌کاری جوان بلند مازوو ارزیابی پایه‌های نخبه بارانک به منظور تشکیل باغ بذر و تولید انبوه نهال را عناوین برخی از طرح‌های تحقیقاتی بخش تحقیقات منابع طبیعی در جنگل توسط این مرکز بیان کرد.

ساداتی بررسی و تعیین مناسب‌ترین روش‌های غنی‌سازی جنگل‌های مخروبه بلند مازو در جنگل واز، مطالعه دینامیک جنگل در طرح جنگلداری نکا- ظالمرود، شناسایی مبدا و پایه‌های مناسب جمع‌آوری بذر افرا پلت برای تولید نهال‌های مقاوم به سرما در نهالستان کوهستانی، بررسی و مقایسه ارتباط بین پوشش گیاهی و خصوصیات خاک در اکوسیستم‌های تخریب یافته و سالم راشستان‌های شمال ایران و مطالعه پرورش گروه‌های نهال جوان در ناحیه احیا شده دانگ تجدید نسل شوراب نوشهر را از دیگر طرح‌های تحقیقات منابع طبیعی در بخش جنگل مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران بیان کرد.

وی تعیین میزان تاثیر شرایط آب و هوایی در تولید علوفه مراتع به منظور استفاده در برنامه بیمه مراتع مازندران، پایش و ارزیابی بذرکاری (کپه‌کاری) و کاشت گیاهان در مراتع ییلاقی بالادست سد البرز، جمع‌آوری، شناسایی، ارزیابی مقدماتی و حفاظت بذور گیاهان مرتعی به منظور تقویت بانک ژن در مازندران طرح‌های بخش مرتع دانست.

معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران بررسی روش‌های مختلف کشت و استقرار پهن‌برگان علفی دائمی مازندران، ارزیابی جمعیت‌های مهمترین پهن‌برگان علوفه‌ای چندساله در مناطق مختلف رویشی مازندران، پایش و ارزیابی عملیات غرق در عرصه مراتع ییلاقی حوزه سد البرز و شناخت مناطق اکولوژیک کشور(فاز دوم استان مازندران) را نیز جزو طرح‌های پژوهشی حوزه مرتع نام برد.

ساداتی آزمایش مرحله نهایی سازگاری ارقام مختلف صنوبر جهت معرفی مناسب‌ترین آنها برای اجرا در مازندران، کشت تلفیقی صنوبر با کلزا و گندم در اراضی شمال بهشهر، آزمایش دوره‌های کوتاه‌مدت در دوره‌های دو، سه و چهارساله برای تولید مواد اولیه صنایع سلولزی، تولیدمثل جنسی و تولید انبوه نهال بذری جهت گسترش اساس ژنتیکی گونه‌ای را پژوهش‌های حوزه زراعت چوب و صنوبر اعلام کرد.

این پژوهشگر تکمیل و توسعه کلکسیون بید و انجام بررسی‌های مورفولوژی و مشخصه‌های رویشی گونه‌های مختلف بید در مازندران، ایجاد کلکسیون پایه مادر صنوبر(کلکسیون حفاظتی) در ایستگاه چمستان نور و معرفی کلن‌های جدید را پژوهش‌های دیگری از حوزه زراعت چوب و صنوبر اعلام کرد.

وی ارتفاع تنوع کاشت گیاهان دارویی حوزه سد البرز در منطقه لفور، بررسی استقرار و ارزیابی رشد و عملکرد گیاهان دارویی در شرایط دیم مازندران، تاثیر تنش خشکی بر عملکرد و ترکیبات اسانس گیاه دارویی نعناع فلفلی، بررسی سازگاری و عملکرد کمی و کیفی اکسشن‌های برتر گل‌محمدی در مناطق شرقی مازندران را تحقیقات بخش گیاهان دارویی برشمرد.

معاون برنامه‌ریزی و پشتیبانی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران افزود: بررسی استقرار و ارزیابی رشد و عملکرد گیاهان دارویی در شرایط دیم مازندران، بررسی سازگاری و عملکرد کمی و کیفی اکسشن‌های برتر گل‌محمدی در مناطق شرقی استان مازندران و بررسی و مقایسه تاثیر روش‌های تک‌کشتی و کشت مخلوط با نعناع فلفلی بر عملکرد گیاه دارویی بادرنجبویه در مازندران از محورهای تحقیقاتی این مرکز در خصوص گیاهان دارویی است.

ساداتی گفت: جمع‌آوری و شناسایی آفات بذر خوار گیاهان علوفه‌ای به جز لگوم‌ها، جمع‌آوری و شناسایی حشرات بذرخوار لگوم‌های مرتعی و دشمنان طبیعی آنها در ایران، بررسی کنترل شیمیایی زنبور گالزا روی نهال اکالیپتوس، طرح‌های تحقیقاتی آفات و بیماری‌های جنگلی و مرتعی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران است.

وی ادامه داد: بررسی اثرات آنتاگونیستی 25 گونه از قارچ‌های جنگلی بر روی چهار گونه از قارچ‌های بیماری‌زای گیاهی، شناسایی حشرات بذرخوار گونه‌های گون در مراتع مازندران و بررسی بیولوژی پروانه برگ‌خواردرختان پهن برگ جنگل‌های مازندران از دیگر طرح‌های تحقیقاتی آفات و بیماری‌های جنگلی و مرتعی این مرکزعلمی است.

این پژوهشگر توسعه و تکمیل باغ گیاه‌شناسی نوشهر، جمع‌آوری گونه‌های چوبی، درختی، درختچه‌ای و بوته‌ای، بومی و انحصاری رویشگاه‌های هیرکانی و زاگرس به منظور غنی‌سازی بیولوژیک باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، مطالعه جامعه‌شناسی گیاهی مناطق حفاظت شده و دست نخورده ناحیه رویشی ایران– تورانی در فاز اول استان مازندران و شناسایی نمونه‌های هرباریومی موجود در هرباریوم‌های این استان را پژوهش‌های بخش گیاه شناسی ذکر کرد.

انتهای پیام/2296/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول