اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می دهد؛

خودکفایی و امنیت‌ غذایی ملی در گرو توسعه زیربنایی کشاورزی

ایران به عنوان یکی از 20 کشور برتر دنیا در تولید کمی مواد غذایی شناخته شده که امروز نیاز ارتقای کیفی این تولید حائز اهمیت است.

خودکفایی و امنیت‌ غذایی ملی در گرو توسعه زیربنایی کشاورزی

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، کشور ایران باوجود قرار‌گرفتن در منطقه آب‌ و هوایی خشک و نیمه‌خشک، به‌ عنوان یکی از 20 کشور برتر در دنیا، در تولید مواد غذایی به‌شمار می‌رود، این درحالی است که در اقتصاد کشور، کشاورزی بعد از بخش خدمات قرار دارد.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد ‌اسلامی با اعلام این مطلب اظهار کرد: 20 درصد از ارزش افزوده تولید ناخالص کشور در تولید محصولات کشاورزی بوده و 80 درصد از مواد غذایی مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود.

بهمن یزدی‌صمدی با تصریح بر اینکه تولید مواد‌ غذایی در ایران از کمیت خوبی برخوردار بوده اما از نظر کیفی وضعیت مطلوبی ندارد، افزود: 60 درصد از مواد غذایی کشور از انرژی گیاهی تأمین‌شده و 10 درصد آن از منابع‌حیوانی تأمین می‌شود.

وی با اعلام اینکه کشور ایران دارای هشت اقلیم آب‌و هوایی است، گفت: آمار برداشت آب زیر‌‌زمینی اضافی در سال به پنج تا هشت‌میلیارد متر‌مکعب رسیده که این میزان برای آب‌های زیر‌زمینی کشور هشدار‌دهنده است.

به گفته وی مساحت خشکی ایران 1.1 درصد بوده که یک‌سوم از این میزان آب است، علاوه بر آن آب موجود در کشور یک‌سوم میانگین جهانی است.

یزدی‌صمدی با اشاره به اینکه 51 میلیون هکتار زمین قابل‌کشت در کشور وجود دارد، افزود: از این میزان تنها 18.5 میلیون هکتار زمین زیرکشت در مجموع زمین آیش داریم که رتبه ایران در منطقه اول و در جهان 40 است.

مکانیزاسیون نیاز اساسی کشاورزی

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد‌اسلامی مکانیزاسیون کشاورزی را نیاز اصلی بخش کشاورزی برشمرد و گفت: درحال حاضر در کشور 380 هزار تراکتور و 15 هزار کمباین وجود دارد که این میزان در سطح پایینی قرار دارد.

یزدی‌صمدی افزایش واردات در سال‌های گذشته را برای بخش کشاورزی بسیار مضر دانست و افزود: با تغییر در الگوی‌کشت، استفاده از روش‌های نوین علمی تولید و آموزش کشاورزان می‌توان تولید را بالا برده و واردات را کاهش داد.

وی به راهکارهای افزایش محصول و تولید اشاره کرد و گفت: این مقوله از دو طریق افزایش سطح زیرکشت و افزایش عملکرد امکان پذیر است که روش افزایش سطح زیرکشت با توجه به نبود زمین، محدودیت آب، شخم زمین، کمبود علوفه، تغییر اقلیم، گازهای گلخانه‌ای و نیز حفاظت از منابع‌طبیعی و محیط‌زیست مقدور نیست.

استاد دانشگاه تهران افزود: در شیوه افزایش عملکرد از دو روش اعمال روش اصلاح‌کشت و روش‌های به‌زراعی و مدیریت تولید می‌توان استفاده کرد.

وی تصریح کرد: مایه اصلی شیوه‌های افزایش عملکرد اصلاح نباتات و تهیه ارقام با تنوع‌زیستی است.

به گفته وی نابودی گونه‌های گیاهی و حیوانی در جهان در حال افزایش بوده که اولین قدم در مقابله با نابودی آنها خاک‌ورزی و حفاظت از خاک‌هاست.

یزدی‌صمدی در مورد روش‌های مدیریت تولید و به‌زراعی گفت: مدلسازی برای تصمیم‌گیری با توجه به عوامل اقتصادی و زیست‌محیطی بکار بستن آن، پیش‌آگاهی از شرایط محصول، الگوی هواشناسی، تسهیل‌سازی برای توسعه محصول و روش‌های مدیریتی آن در مدیریت تولید و به‌زراعی به‌کار گرفته می‌شود.

وی اضافه‌کرد: بهینه سازی برای مصرف آب و محصول بیشتر از آب کمتر، بکار بستن خاک‌ورزی مصرف سموم و کود‌شیمیایی به اندازه لازم، استفاده از اطلاعات و روش‌های فناوری جدید از دیگر روش‌های به‌زراعی است.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد‌اسلامی همچنین استفاده بهینه از آب، حفظ محیط‌زیست، مصرف متعادل، عدم اسراف و سرمایه‌گذاری در کارهای زیربنایی برای طرح افزایش جمعیت در کشور را حائز اهمیت برشمرد.

سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، راه‌کار اشتغالزایی در کردستان

رئیس منطقه 21 دانشگاه آزاد‌اسلامی سرمایه‌گذاری زیربنایی در بخش کشاورزی کردستان را مهمترین عامل ایجاد اشتغال در استان برشمرد و افزود: سرمایه‌گذاری در ظرفیت‌های بخش کشاورزی، اشتغال‌زایی و افزایش بهره‌وری را در‌پی‌دارد.

محمدقربان کیانی با اشاره به اینکه تبدیل مزارع دیم به مزارع آبی نیازمند سرمایه‌گذاری درست و منطقی است گفت: به نسبت سطح زیرکشت و ظرفیت‌های استان تولید و بهره‌وری در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

وی وجود فرهیختگان و تحصیلکردگان بخش کشاورزی را یکی از بهترین ظرفیت‌های استان کردستان دانست و افزود: در رشته‌های کشاورزی، دامپروری، جنگل، محیط‌زیست و منابع‌طبیعی در استان فارغ‌التحصیلان و نخبگان زیادی داریم که نه تنها از آن‌ها استفاده نمی‌شود بلکه این نیروها به هرز می‌رود.

کیانی تولید گوشت‌ قرمز استان را 3 درصد تولید کشور و تولید‌مرغ را 2 درصد از تولید کشور ذکر کرد و گفت: نسبت به ظرفیت استان این آمار درسطح پایینی قرار دارد و می‌توان با استفاده از روش‌های نوین علمی و نخبگان علمی کشاورزی این آمار را بالا برد.

انتهای پیام/79014/س40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول