اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی:

حفاظت منابع طبیعی و محیط زیست عامل توسعه کشاورزی است

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد‌ اسلامی گفت: حفظ و حراست از منابع طبیعی و محیط ‌زیست زمینه‌ساز توسعه کشاورزی بوده و بدون آنها کشاورزی از‌ بین می‌رود.

حفاظت منابع طبیعی و محیط زیست عامل توسعه کشاورزی است

به گزارش خبرگزاری فارس، بهمن یزدی‌صمدی ظهر امروز در همایش چالش‌های کشاورزی و تولید غذا در جمهوری ‌اسلامی ایران که در دانشگاه آزاد ‌اسلامی واحد سنندج برگزار شد، اظهار کرد: برای برون‌رفت از مشکلات زیست‌محیطی باید به اقتصاد سبز رو بیاوریم و از مصرف بی‌رویه منابع خودداری کنیم.

وی با اشاره به ناپایداری زیست‌محیطی گفت: افزایش گازهای گلخانه‌ای، استفاده بی‌رویه از سوخت‌های فسیلی، نابودی مراتع و جنگل‌ها سبب گرم‌شدن زمین و افزایش دی‌اکسید‌کربن شده است.

یزدی‌صمدی با اعلام اینکه ایران در رتبه یازدهم تولید دی‌اکسیدکربن جهان است، افزود: ساختار اتمسفر به صورت دقیق تنظیم شده و هر‌گونه دخالت انسان این ساختار را به هم می‌زند.

وی در مورد راهکارهای مقابله با سوء اقلیم جهانی اظهار داشت: کنترل جمعیت و الگوی مصرف متعادل، کاهش استفاده از کودها و سموم شیمیایی، داشتن الگوی مصرف حفظ جنگل، خاک‌ورزی و کشت بدون شخم، جایگزینی منابع انرژی سوخت فسیلی با منابع تجدید‌شونده، پیش‌آگاهی از تنوع اقلیمی نامناسب آینده، آموزش‌ علمی به کشاورزان و کاهش یارانه مخرب و افزایش یارانه مفید می‌تواند با سوء‌اقلیم باشد.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد‌اسلامی با اشاره به عوامل محیطی مؤثر در اقلیم و کشاورزی گفت: آب، زمین، خاک، انرژی، غذا، تنوع‌زیستی، بازیافت زباله، دی‌اکسیدکربن، تنش‌های زیستی و غیرزیستی از عوامل محیطی مؤثر هستند.

یک میلیارد نفر در جهان به آب آشامیدنی و غذا دسترسی ندارند

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد‌ اسلامی با اعلام اینکه یک‌ میلیارد نفر از مردم کره ‌زمین به آب آشامیدنی مناسب دسترسی ندارند و یک‌ میلیارد نفر هم از گرسنگی رنج می‌برند، افزود: 40 درصد از زمین‌های زراعی کره‌ زمین به کمبود آب دچار هستند.

یزدی‌صمدی با تصریح بر اینکه در استاندار ملی آب شرب کشور 92 درصد مواد شیمیایی وجود دارد، گفت: با استفاده از کودهای شیمیایی و سموم آلوده آب‌های ما آلوده هستند.

وی در مورد راهکارهای مقابله با کمبود آب گفت: استفاده بیشتر از بارندگی‌ها و استفاده کمتر از منابع زیرزمینی و دریاچه‌ها، تصفیه مجدد آب‌ها و فاضلاب‌ها برای صنعت و کشاورزی، جدا‌کردن آب شرب از آب‌ مصرفی و تغییر آن به همراه استفاده از الگوی کشت‌ بهینه می‌توان از پس کمبود آب برآمد.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد‌اسلامی در مورد فرسایش خاک گفت: فرسایش خاک در ایران 6 تن در هکتار بوده و در دیم نیز 10 تا 15 تن در هکتار است.

وی با اشاره به اینکه در شیب‌های زیاد فرسایش خاک بیشتر است، افزود: منابع خاکی ایران کمتر از 1 درصد است.

لازم به ذکر است انتهای این مراسم به پرسش و پاسخ استادان دانشگاه آزاد با یزدی‌صمدی اختصاص یافت.

انتهای پیام/79014/س40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول