اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی گرمی:

250 هکتار باغات میوه گرمی توسعه یافته است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گرمی گفت: در سال زراعی جاری 250 هکتار به وسعت باغات میوه شهرستان گرمی افزوده شده است.

250 هکتار باغات میوه گرمی توسعه یافته است

نورالدین شارعی در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل، ‌اظهار داشت:‌ در شهرستان گرمی استعداد کافی برای رونق باغداری وجود دارد و این به دلیل قرار گرفتن اراضی کشاورزی در کنار رودخانه‌هاست.

وی مجموع مساحت باغ‌های مثمر و غیر مثمر این شهرستان را بالغ بر دو هزار و 428 هکتار اعلام کرد و افزود: امکان عرضه محصولات به سایر نقاط کشور و همچنین کشور آذربایجان به دلیل مرزی بودن منطقه و حمایت دولت و ارائه تسهیلات به باغداران وجود دارد که این خود به رونق باغداری در این شهرستان مرزی کمک می‌کند.

شارعی در پاسخ به این سئوال که چه حمایت‌ها و مشاوره‌هایی از سوی سازمان جهاد کشاورزی برای ایجاد طرح‌های مختلف در این زمینه صورت می‌گیرد، تصریح کرد: ‌از سال 90 تاکنون طرح توسعه کشاورزی آغاز شده و دولت در این طرح با پرداخت تسهیلات به متقاضیان از آنها حمایت می‌کند.

این مسئول فعالیت چهار مرکز جهاد کشاورزی در مناطق مختلف شهرستان گرمی را یادآور شد و خاطر نشان کرد: در این مراکز به امورات کشاورزان و باغداران رسیدگی می‌شود.

وی اضافه کرد: در پرداخت تسهیلات به باغداران هیچ محدودیتی وجود ندارد و این برنامه به خصوص در طرح‌های بزرگ و دارای مزیت نسبی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

مدیر جهاد کشاورزی گرمی بیان کرد:‌ به متقاضیانی که شرایط لازم از جمله زمین مستعد، آب کافی و عدم محدودیت بانکی را داشته باشند،‌ پرداخت تسهیلات انجام می‌شود.

شارعی در مورد وضعیت باغات این شهرستان یادآور شد: 50 درصد باغات مثمر این شهرستان در حال حاضر نهال و غیر بارور هستند و براساس نتایج مطالعات باغبانی صورت گرفته، باغات شهرستان گرمی قابلیت توسعه تا شش هزار و 200 هکتار را از منابع آبی موجود دارند.

وی ادامه داد: میزان افزایش باغات شهرستان در سال زراعی گذشته 250 هکتار بود و حدود 20 میلیارد ریال تسهیلات برای ایجاد این باغات اختصاص یافته و جذب شده است که در این زمینه 71 متقاضی برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شدند.

شارعی گفت: ‌در سال‌های اخیر توجه جدی به توسعه باغات انجام شده به طوری که محصول شلیل نسبت به سایر ارقام باغی از بیشترین مقدار برخوردار بوده است.

این مسئول افزود: بیشترین میزان سطح زیر کشت محصولات باغی در گرمی به ترتیب گردو با 754 هکتار، شلیل با 341 هکتار و سیب با 221 هکتار است.

وی مجموعه تولیدات منطقه گرمی را 10 هزار و 413 تن انواع محصولات سردرختی اعلام کرد و اظهار داشت:‌ محصولات سیب، شلیل،‌ هلو و انار چهار محصولی هستند که بیشترین تولید را در این شهرستان شامل می‌شوند.

شارعی در پایان تصریح کرد:‌ برای تغذیه باغات در سال زراعی گذشته 50 تن انواع کود شیمیایی و زیستی برای مبارزه با آفات و امراض باغی در بین باغداران توزیع شده است.

انتهای پیام/62001/ی30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول