اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ایران:

قزوین 200 میلیاردریال تسهیلات کشاورزی می‌گیرد

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ایران گفت: به منظور حمایت از کشاورزی و کمک به توسعه مکانیزاسیون در استان قزوین، از محل خط اعتباری ایجاد شده 170 تا 200 میلیاردریال تسهیلات به این استان اختصاص خواهیم داد.

قزوین 200 میلیاردریال تسهیلات کشاورزی می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، کامبیز عباسی ظهر امروز در حاشیه افتتاح چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع و ماشین‌آلات کشاورزی، نهاده‌ها، آبیاری، آبرسانی، کشاورزی ارگانیک و صنایع تبدیلی در قزوین با اشاره به توانمندی‌های کشاورزی استان قزوین اظهار داشت: خوشبختانه قزوین از مناطق مستعد کشاورزی کشور محسوب می‌شود و با مدیریت خوبی که در سال‌های اخیر در این حوزه شده شاهد توسعه و رونق خوب کشاورزی مدرن در استان قزوین هستیم که به منظور حمایت از فعالیت‌های انجام شده و کمک به توسعه مکانیزاسیون در این بخش از محل خط اعتباری ایجاد شده 170 تا 200 میلیارد ریال تسهیلات به این استان اختصاص خواهیم داد.

وی افزود: این اعتبارات در صورت توزیع مناسب و استقبال کشاورزان و عملکرد رؤسای جهاد کشاورزی می‌تواند جابجا شود بنابراین هر 15 روز یک‌بار روند جذب آن را رصد و کنترل می‌کنیم و اگر هر استانی در جذب آن خوب عمل کرد، می‌توانیم با جابجایی اعتبار استان‌های غیرفعال زمینه افزایش سهمیه اعتباری آن‌ها را فراهم کنیم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ایران پیرامون میزان خودکفایی در تولید وسایل مکانیزه گفت: در حوزه ادوات کشاورزی در وسایل خاک‌ورزی و سمپاشی، تراکتورهای متوسط، نیمه‌سبک و کمباین غلات حدود 95 درصد وسایل در داخل کشور تولید می‌شود اما در وسایل زراعت برنج، باغبانی، تراکتورهای سنگین و وسایل برداشت پنبه هنوز وابسته به خارج هستیم.

عباسی بیان کرد: در حوزه تولید وسایل خاک‌ورزی حفاظتی هیچ نیازی به خارج نداریم و همه این ادوات در داخل کشور تولید می‌شود و با یک سوم و یک چهارم قیمت خارجی می‌توانیم این وسایل را در داخل کشور تولید کنیم و در حال حاضر هم 95 درصد ادوات کشاورزی در داخل تولید می‌شود.

این مسئول استانداردسازی وسایل مکانیزه را از دیگر برنامه‌های این مرکز عنوان کرد و افزود: بعد از 25 سال که ماشین‌های آبیاری آزمون نمی‌شد، امروز تفاهم‌نامه با دانشگاه صنعتی شریف به عنوان آزمایشگاه همکار، زمینه تست این وسایل هم فراهم شده است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی ایران ادامه داد: در ماشین‌های کشاورزی که وارد کشور می‌شود نیز باید استانداردهای لازم رعایت شود که در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با سازمان استاندارد منعقد شده تا آزمون ماشین‌های کشاورزی دارای گواهی عملکردی باشد و هر وسیله مکانیزه که وارد کشور شد، استاندارد باشد که از شرکت‌های خصوصی و فنی مهندسی برای آزمون استفاده می‌کنیم.

عباسی نیازهای کشور به وسایل مکانیزه را 21 هزار میلیارد ریال در سال دانست و اضافه کرد: برای تأمین ماشین‌آلات کشاورزی در حوزه مکانیزاسیون سالانه به این میزان سرمایه‌گذاری نیازمندیم که ایجاد خط اعتباری هفت هزار و 500 میلیارد ریالی به عنوان حرکتی ارزشمند می‌تواند یک‌سوم این هزینه‌ها را تأمین کند و توسعه کشاورزی در بخش مکانیزه را شتاب بخشد.

وی با مقایسه ضریب استاندارد مکانیزاسیون در کشور با سایر کشورها گفت: سیستم شاخص‌های مکانیزه با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی تفاوت داشته و کشوری مانند ژاپن که تولید قطعات کوچک دارد محصولات انرژی بر 12 تا 14 اسب بخار بر هکتار تولید می‌کند، در اروپا که محدودیت زمانی است و حجم ماشین‌آلات بالاست سه تا پنج اسب بخار بر هکتار، در استرالیا دو تا سه اسب بخار بر هکتار و در ایران یک تا 1.1 اسب بخار بر هکتار است که در برنامه پنجم تصمیم بر این شده تا این میزان به 1.5 اسب بخار بر هکتار افزایش یابد که هنوز به آن جایگاه نرسیده‌ایم اما این خط اعتباری می‌تواند این روند را نیز تسریع دهد.

انتهای پیام/2667/ق40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول