اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره کل بهزیستی استان زنجان خبر داد

آغاز طرح پیشگیری از تنبلی چشم در زنجان

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان زنجان گفت: طرح پیشگیری از تنبلی چشم از فردا در سطح استان زنجان آغاز می‌شود.

آغاز طرح پیشگیری از تنبلی چشم در زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، گل‌نسا آقامحمدی ظهر امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران استان اظهار داشت: از فردا پایگاه‌های اداره کل بهزیستی استان زنجان آماده اجرای طرح و ارائه خدمات به مردم در زمینه تنبلی چشم هستند.

وی با اشاره به اینکه 358 پایگاه در سطح استان زنجان وجود دارد، خاطرنشان کرد: این پایگاه‌ها به شکل غیر دائمی تا پایان آذر ماه سال‌جاری آماده ارائه خدمات هستند.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه 530 مربی آموزش دیده در زمینه طرح پیشگیری از تنبلی چشم آماده اجرای این طرح هستند، تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه از ماه‌های گذشته آغاز شده است و مربیان در این راستا آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

آقامحمدی با اشاره به اینکه در مجموع 530 نفر معاینه‌کننده در استان فعال می‌شوند و هماهنگی‌های لازم نیز با همه اپتومتریست‌ها صورت گرفته، یادآور شد: در مجموع چهار دستگاه غربال‌گری در استان وجود دارد که دو دستگاه در شهرستان زنجان و دو دستگاه دیگر در شهرستان‌های ابهر و خدابنده است.

این مسئول با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های دستگاه غربال‌گری توانایی تست غربال‌گری در سنین پایین است، ادامه داد: طی سال گذشته 42 هزار و 227 کودک سه تا شش ساله در سطح استان تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به اینکه 20 هزار و 117 نفر کودک در مناطق شهری و 22 هزار و 110 نفر نیز در مناطق روستایی تحت پوشش طرح پیشگیری از تنبلی چشم در سال گذشته قرار گرفته‌اند، اذعان داشت: بر اساس آمارهای ارائه شده، پوشش این طرح در مناطق روستایی به صورت 100 درصدی بوده است.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه در مناطق شهری با توجه به اینکه مراجعین بر اساس اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته خود به مراکز اجرای طرح تنبلی چشم مراجعه می‌کردند، افزود: در مجموع پوشش این طرح در مناطق شهری 70 درصد اعلام شده است.

آقامحمدی با تاکید بر اینکه در سال 91 حدود 88 درصد از جمعیت کودکان مورد هدف در طرح تنبلی چشم در استان زنجان زیر پوشش این طرح قرار گرفته‌اند، اضافه کرد: امیدواریم این جمعیت زیر پوشش با 5 درصد رشد در سال‌جاری به 93 درصد برسد.

این مسئول با بیان اینکه میزان کودکان زیر پوشش در طرح تنبلی چشم استان زنجان طی سال گذشته نسبت به سال 90 به میزان شش درصد رشد داشته، ابراز داشت: میانگین کودکانی که توسط دستگاه‌های غربال‌گری مورد سنجش قرار گرفته‌اند 5 هزار و چهار نفر اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه از بیش از 42 هزار کودکی که در استان زنجان مورد معاینه قرار گرفته‌اند 3 هزار کودک مشکوک شناخته شده‌اند، ادامه داد: بیش از 2 هزار نفر از این افراد تحت معاینه قرار گرفته‌اند.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه درصد پیگیری این اداره در استان 63 درصد بوده، یادآور شد: پس از اجرای طرح در همه مقاطع بیش از یک‌هزار و 100 کودک مشکل‌دار در سطح سه شناخته شده که خدمات متناسب با مشکل خود را دریافت کردند.

آقامحمدی با بیان اینکه گروه سنی مورد هدف در سال‌جاری سنین سه تا شش سال اعلام شده است، متذکر شد: پوشش ویژه در مناطق روستایی از مهم‌ترین اهداف است.

این مسئول با بیان اینکه از ظرفیت‌های چهار دستگاه غربالگری موجود در سایر شهرستان‌های استان زنجان نیز استفاده می‌شود، اذعان داشت: با توجه به آمدن فصل سرما، مناطق صعب‌العبور در اولویت قرار دارد.

انتهای پیام/73006/ن40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول