اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان خبر داد

برداشت 150 میلیون متر مکعب آب زیر‌زمینی مازاد در زنجان

معاون آبخیزداری، اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: سالانه 150 میلیون متر مکعب آب زیر‌زمینی به صورت مازاد در استان زنجان برداشت می‌شود.

برداشت 150 میلیون متر مکعب آب زیر‌زمینی مازاد در زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، سید جمال موسوی بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران استان اظهار داشت: آمار موجود در این زمینه رقمی از 0.7 تا 2.7 درصد در نواحی مختلف استان را نشان می‌دهد.

وی به افت آب‌های زیر زمینی استان اشاره کرد و گفت: مصرف مازادی که از آب‌های زیر زمینی صورت می‌گیرد نیازمند فرهنگ‌سازی است.

معاون آبخیزداری، اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان 13 اکتبر مصادف با 20 مهر را یادآور شد و تاکید کرد: این روز به عنوان روز جهانی کاهش بلایای طبیعی نام‌گذاری شده است.

این مسئول به اهمیت این روز مهم در سطح دنیا و در کشورمان اشاره و خاطرنشان کرد: 90 درصد بلایای طبیعی عامل اقلیمی و آب و هوایی دارند.

موسوی با بیان اینکه توسعه جوامع بشری موجب بر هم خوردن تعادل زیستی در کشور‌های دنیا شده، افزود: رشد جوامع بشری و مداخله انسان در چرخه طبیعت موجب برهم خوردن تعادل زیست‌محیطی شده است.

معاون آبخیزداری، اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان توجه جوامع بشری به منابع طبیعی را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: توسعه جوامع بشری و تامین نیازهای غذایی و زیستی موجب دخالت بیش از حد در چرخه طبیعت شده است.

وی بهره‌برداری از طبیعت و وارد شدن آلاینده‌ها به محیط زیست را یادآور شد و بیان داشت: بهره‌برداری از طبیعت و ورود آلاینده‌ها به محیط زیست افزایش یافته است.

موسوی بر لزوم توجه به حفظ محیط زیست تاکید کرد و افزود: در حال حاضر کشورهای توسعه‌یافته بیشترین تاثیر را در آلایندگی محیط زیست دارند.

معاون آبخیزداری، اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان به جایگاه کشورهای مختلف در آلایندگی محیط زیست اشاره کرد و گفت: کشور چین و آمریکا بالاترین تاثیر مخرب را بر آلایندگی محیط زیست دارند.

وی همچنین با اشاره به جایگاه ایران در این رتبه‌بندی، اضافه کرد: کشور ایران متاسفانه در جایگاه دهم جهانی قرار دارد.

موسوی با بیان اینکه بیشترین سهم آلایندگی و گازهای گلخانه‌ای از آن کشورهای توسعه‌یافته است، افزود: علیرغم این موضوع بیش از 75 درصد بلایای طبیعی در کشورهای رو به توسعه اتفاق می‌افتد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان به اهمیت محیط زیست در کشورهای توسعه‌یافته اشاره کرد و افزود: کشورهای توسعه‌یافته بهره‌برداری از منابع طبیعی را در کشورهای در حال توسعه انجام می‌دهند و از منافع آن نیز بهره‌مند می‌شوند.

این مسئول همچنین به تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای در کره زمین اشاره و خاطرنشان کرد: انتشار گازهای گلخانه‌ای در کره زمین موجب گرم شدن زمین شده و در نهایت آن را به سمت خشکسالی پیش می‌برد.

موسوی استان زنجان را استانی خشک از لحاظ منابع آبی دانست و تاکید کرد: با توجه به گرم شدن زمین ایران و همچنین استان زنجان باید خود را برای مواجه با خشکسالی آماده کند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان خواستار فرهنگ‌سازی برای استفاده مناسب از آب‌های زیرزمینی شد و گفت: با توجه به مشکلات آبی و بحران آب در سال‌های آینده نیازمند فرهنگ‌سازی در این زمینه هستیم.

وی بی‌توجهی به برداشت بی‌رویه از منابع آبی را موجب خسارت‌های فراوان عنوان کرد و ادامه داد: این امر موجبات بروز خشک‌سالی را فراهم می‌کند.

موسوی با بیان اینکه خشکسالی باید مورد توجه جدی قرار گیرد، افزود: بی‌توجهی به برداشت بی‌رویه از منابع آبی موجب از بین رفتن گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری می‌شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان افت آب‌های زیرزمینی را یادآور شد و تاکید کرد: این امر موجب شور شدن آب‌های زیر زمینی و آب‌های مورد نیاز بخش کشاورزی می‌شود و در نهایت شاهد از بین رفتن زمین‌های کشاورزی خواهیم بود.

انتهای پیام/73007/ن40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول