اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل:

80 درصد فعالیت‌ها در حوزه دامپزشکی به بخش خصوصی واگذار شده است

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل بر اساس اصل 44 قانون اساسی واگذاری امور به بخش خصوصی بیش از 80 درصد فعالیت در حوزه دام به این بخش واگذار شده است.

80 درصد فعالیت‌ها در حوزه دامپزشکی به  بخش خصوصی واگذار شده است

صادق صالحی همزمان با هفته دامپزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: در حوزه بیماری‌های طیور نیز 100 درصد فعالیت‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی تصریح کرد: این امر خود به اشتغال مولد کمک کرده به طوری که 56 مرکز اشتغال به امور درمانی 24 مرکز مایه‌کوبی دامپزشکی پنج داروخانه و سه آزمایشگاه تشخیص توسط بخش خصوصی فعالیت می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل یادآور شد: سه مرکز توزیع استانی واکسن و مواد بیولوژیک، شش شرکت پخش استانی دارو و هفت مرکز خرده‌فروشی واکسن‌های دامپزشکی با اشتغالی نزدیک به 500 نفر تحت نظارت این اداره کل مشغول فعالیت هستند.

صالحی با اشاره به اهمیت دامپزشکی در قرن معاصر افزود: امنیت و سلامت غذا همواره یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم، دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی به ویژه در کشورهای در حال توسعه است که آهنگ رشد جمعیت از شتاب بیشتری برخوردار است، مورد توجه قرار گرفته است.

این مسئول تاکید کرد: در این میان سرمایه دامی کشور به عنوان یکی از مهمترین منابع تولید غذا که به گفته‌ای بعد از نفت دومین ثروت ملی محسوب می‌شود فرصت‌های شغلی بسیاری را فراهم کرده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: بیماری‌های دامی به عنوان یکی از عوامل محدود کننده تولید محصولات دامی علاوه بر تهدید بهداشت عمومی جامعه سبب از بین رفتن بخش عمده‌ای از مواد غذایی در مراحل مختلف تولید، نگهداری، فرآوری و توزیع، عرضه و مصرف می‌شوند.

صالحی افزود: تنوع گونه‌ها و تعداد عوامل میکروبی در دامپزشکی و گسترش روز افزون بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های بازپدید و نوپدید توجه ویژه و خاص به این رشته در بهداشت عمومی و در نهایت بهداشت انسانی را می‌طلبد.

وی بهداشت امروز به صورت مستقیم با اقتصاد و امنیت اجتماعی گره خورده است و بر اساس آمارهای جهانی امروز از یک هزار و 800 عامل بیماری که برای جمع انسان‌ها تعبیر شده حدود 50 درصد این عوامل از دام به انسان منتقل می‌شود.

صالحی کنترل، پیشگیری و ریشه‌کنی این بیماری‌ها را وظیفه خطیر دامپزشکی توصیف کرد و بیان داشت: بیماری‌های خطرناکی همچون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، شاربون، سل، بروسلوز، هاری، تب کریمه کنگو و... از ده‌ها و صدها عامل خطرناک و آسیب‌زاست.

این مسئول خاطرنشان کرد: به همین جهت بسیاری از بیماری‌های دامی علاوه بر ابتلای دام سبب عدم ثبات سلامت جوامع انسانی شده و حیات انسان‌ها را به مخاطره می‌اندازد.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل در پایان گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل اذعان داشت: دامپزشکی برای حفظ و تامین بهداشت عمومی برنامه‌های استراتژیک پیشگیری و مبارزه با این بیماری‌ها در جمعیت دامی را مورد اجرا گذاشته است.

انتهای پیام/62007/خ30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول