اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی قزوین خبر داد

آمادگی 25 تیم دامپزشکی قزوین برای عید قربان

مدیرکل شبکه دامپزشکی قزوین از آمادگی 25 تیم ثابت و سیار دامپزشکی این استان برای نظارت بر ذبح دام در عید سعید قربان خبر داد.

آمادگی 25 تیم دامپزشکی قزوین برای عید قربان

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، بهمن نقیبی بعد از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت 14 مهر ماه روز دامپزشکی برگزار شد، اظهار کرد: هر سال 25 تیم ثابت و سیار در روز عید قربان برای بازرسی و نظارت بر کشتار بهداشتی دام در سطح استان حضور می‌یابند که امسال نیز این اقدام صورت می‌گیرد.

نقیبی با اشاره به ذبح دام در برخی منازل یا مراکز عام‌المنفعه، از شهروندان خواست به منظور فراهم بودن امکانات بهداشتی و سهولت در نظارت بر کشتار، دام‌های خود را برای ذبح به کشتارگاه‌ها انتقال دهند.

وی معضل بزرگ دامپزشکی را در حوزه نظارت بر فرآورده‌های خام دامی کشتارهای خارج از کشتارگاه دانست و ادامه داد: شهروندان می‌توانند برای نظارت بر روند بهداشتی کشتار دام در خارج از کشتارگاه‌ها، از طریق سامانه تلفنی 1512 از توان کارشناسان این اداره کل استفاده کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در صورت درخواست مردم، تمام فعالیت‌های نظارتی دامپزشکی در زمینه کشتار بهداشتی دام و حضور آنان در منازل رایگان است.

نقیبی تصریح کرد: از آنجا که برخی بیماری‌های دامی روی لاشه قابل تشخیص نیست و باید پیش از کشتار تشخیص داده شود، کارشناسان این اداره کل در صورت حضور در منازل می‌توانند دام بیمار را از چرخه خارج کنند.

وی افزود: چهار تا پنج درصد دام‌ها به دلایل مختلف از جمله بیماری‌های انگلی از چرخه خارج می‌شوند و در برخی موارد هم نیازی به حذف کامل لاشه وجود ندارد.

*ساخت آزمایشگاه مرجع دامپزشکی در قزوین

مدیرکل شبکه دامپزشکی قزوین در بخش دیگری از سخنانش آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی با منشاء دامی در قزوین را مورد توجه قرار داد و گفت: ساخت این آزمایشگاه از سال 90 آغاز شد و در حال حاضر از نظر ساختمان و تجهیزات تکمیل شده است.

نقیبی افزود: آزمایشگاه یاد شده یکی از سه آزمایشگاه مرجع در میان استان‌های کشور است که سال گذشته توانست چهار هزار نمونه با عنوان باقی‌مانده‌های دارویی را برای آزمایش از نقاط مختلف کشور دریافت و بررسی کند.

وی عنوان کرد: پایش باقی‌مانده آنتی‌بیوتیک در هفت ماده غذایی از جمله گوشت قرمز، ماهیان سردابی و گرمابی، تخم مرغ، شیر و عسل در این آزمایشگاه صورت می‌گیرد.

این مسئول اعتبار صرف شده برای ساخت و سکوبندی آزمایشگاه را یک میلیارد و 300 میلیون تومان اعلام کرد و یادآور شد: این مبلغ با کمک‌های سازمان دامپزشکی به 2.5 میلیارد تومان می‌رسد.

نقیبی با اشاره به اینکه آزمایشگاه یاد شده به دلیل اهمیت زیاد آن هنوز به طور رسمی افتتاح نشده است، عنوان کرد: با وجود هزینه‌هایی که صرف ساخت این آزمایشگاه شده، ایفا کردن این نقش مرجع نیازمند تداوم اعتبارات استانی است.

وی با بیان اینکه آزمایشگاه کنترل کیفی اهداف حاکمیتی را دنبال می‌کند، توضیح داد: فعالیت دامپزشکی در نظام حاکمیتی، در راستای حفظ سلامت مردم است و به همین منظور آزمایشگاه یاد شده با وجود هزینه‌بر بودن و مصرف مبالغی برای نگهداری دستگاه‌ها، خرید کیت‌ها و دیگر خدمات خود، وجهی دریافت نمی‌کند.

این مسئول در خصوص نیروی انسانی فعال در آزمایشگاه گفت: از سه ماه پیش تاکنون چارت تشکیلاتی این اداره کل گسترش یافت و هم‌اکنون تعداد پست‌های آن به 199 مورد رسیده است.

نقیبی با بیان اینکه 34 پست سازمانی مختص این آزمایشگاه تعریف شده است، عنوان کرد: هفته گذشته مصاحبه تخصصی برای جذب 15 نفر در اداره کل دامپزشکی انجام شد که این موضوع در صورت تحقق، نهاد یاد شده را در رسیدن به اهداف آن یاری می‌کند.

انتهای پیام/77011/ت40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول