اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی قزوین خبر داد

فعالیت 1100 واحد عرضه فرآورده‌های خام دامی در قزوین

مدیرکل شبکه دامپزشکی قزوین از فعالیت یک‌هزار و 100 واحد عرضه فرآورده‌های خام دامی در این استان خبر داد.

فعالیت 1100 واحد عرضه فرآورده‌های خام دامی در قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، بهمن نقیبی ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه استان که به مناسبت 14 مهر ماه روز دامپزشکی برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر یک‌هزار و 100 واحد عرضه فرآورده‌های خام دامی در سطح استان قزوین فعالیت می‌کند.

نقیبی با بیان اینکه سالانه نزدیک 14 هزار مورد بازرسی از این واحدها صورت می‌گیرد، افزود: این بازدیدها به طور میانگین ماهانه یک تا دو بار به صورت تصادفی یا بسته به سوابق مرکز عرضه انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به وجود شبکه دامپزشکی در پنج شهرستان استان قزوین ادامه داد: با اعلام استقلال شبکه دامپزشکی شهرستان آوج از بویین زهرا در روز دوشنبه هفته جاری، تعداد این شبکه‌ها به شش مورد می‌رسد.

این مسئول کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دامی را از وظایف نهاد متبوع خود ذکر و تصریح کرد: این بیماری‌ها به دو دسته تقسیم می‌شود که یکی از آن‌ها بیماری‌های ویژه دام مانند تب برفکی، قانقاریا و آبله است.

نقیبی با بیان اینکه کنترل و پیشگیری این دسته از بیماری‌ها از نظر اقتصادی برای اداره کل دامپزشکی اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: دسته دوم، بیماری‌های مشترک میان انسان و دام همچون سل گاوی، تب مالت و هاری است که کنترل آن به دلیل مخاطرات بهداشتی برای جامعه، ضرورت دارد.

وی با اشاره به وجود افزون بر 800 نوع بیماری مشترک میان انسان و دام تصریح کرد: این دسته از بیماری‌ها به دلیل رأفت اسلامی نسبت به حیوانات نیاز به کنترل دارند؛ ضمن آنکه در صورت شناسایی دقیق و قابل توجه از بیماری‌ها، کنترل آن نیز آسان‌تر است.

مدیرکل شبکه دامپزشکی قزوین با بیان اینکه کنترل فرآورده‌های خام دامی از زمان کشتار دام تا عرضه آن دیگر وظیفه این اداره کل است، گفت: باید توجه داشت که دام تنها شامل گاو و گوسفند نیست و کرم ابریشم، زنبور عسل، آبزیان و طیور را نیز شامل می‌شود.

نقیبی بیان کرد: به منظور اعمال این نظارت‌ها، اکیپ‌های اداره کل دامپزشکی بر عرضه این محصولات نظارت دارند و تمام مرغ مصرفی استان به شکل بسته‌بندی شده عرضه می‌شود.

وی تعامل با بخش خصوصی را از دیگر تکالیف حوزه متبوع خود دانست و ادامه داد: در حال حاضر تشخیص و درمان بیماری‌های دامی به بخش غیردولتی واگذار شده و تنها در مناطق محروم و معدودی از موارد این کار از سوی اداره کل دامپزشکی به انجام می‌رسد.

این مسئول یادآور شد: هم‌اکنون 117 کلینیسین، 20 داروخانه، سه آزمایشگاه تشخیص بیماری‌ها زیر نظر بخش خصوصی و هفت مرکز پخش داروهای دامی در استان قزوین فعال است.

نقیبی با اشاره به اینکه وظیفه مبارزه با انگل‌های دامی از سوی بخش خصوصی و در مناطق محروم به وسیله این اداره کل به اجرا درمی‌آید، افزود: جمعیت گاو اصیل در استان 45 هزار رأس، دام دو رگه 50 هزار رأس و بز و گوسفند یک میلیون و 100 هزار رأس است.

وی با اشاره به در پیش بودن 17 مهر ماه روز جهانی تخم مرغ اظهار کرد: این فرآورده در عین ارزان بودن، کامل‌ترین و باارزش‌ترین مواد غذایی را دارد.

نقیبی اذعان کرد: سرانه سالانه مصرف تخم‌مرغ در بسیاری از کشورها به 18 کیلوگرم می‌رسد؛ در حالی که این سرانه در ایران تنها 10 کیلوگرم یا 160 عدد است که لزوم فعالیت بیشتر در این عرصه را ایجاب می‌کند.

انتهای پیام/77011/ق40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول