اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اردبیل:

10 درصد مساحت اردبیل بافت فرسوده است

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اردبیل گفت: 10 درصد مساحت شهر اردبیل را بافت فرسوده شهری تشکیل می‌دهد.

10 درصد مساحت اردبیل بافت فرسوده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، شهرام جوادزاده عصر امروز در جلسه احیای بافت فرسوده در اردبیل اظهار داشت: بافت‌های فرسوده مصوب حدود 10 درصد از کل مساحت شهر اردبیل را تشکیل می‌دهند که جهت انجام اقدامات بهسازی ملاک عمل قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: مساحت مصوب محدوده بافت قدیمی و فرسوده شهر اردبیل حدود 963 هکتار می‌باشد و سازمان بهسازی و نوسازی بافت قدیم شهری شهرداری اردبیل که از سال 81 تأسیس شده از همان آغاز به کار مکلف شد در راستای کمک به پیشبرد اهداف، برنامه‌ها و سیاست‌های شهرداری اردبیل به منظور بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده قدیمی شهر اردبیل ورود پیدا کند.

جوادزاده بحث کارگشایی در مورد جمع‌بندی مدارک مالکینی که نسبت به بهسازی ملک خود در محدوده‌های مصوب بافت فرسوده اقدام می‌کنند و معرفی این مالکان به بانک عامل را از جمله وظایف مهم سازمان بهسازی و نوسازی بافت‌های قدیمی و فرسوده شهری شهرداری اردبیل عنوان کرد.

وی درصد بالای وقوع حوادث قهری همچون زلزله، سیل و آتش‌سوزی در مناطق مختلف کشورمان در طول سال را خاطر نشان کرد و افزود: در شرایطی که جامعه بشری به سمت و سوی پیشرفت و توسعه سوق پیدا می‌کند باید به امر نوسازی بافت‌های فرسوده در شهرها به چشم یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر نگاه کرد.

این مسئول تصریح کرد: کم عرض بودن معابر و فرسوده بودن ساختمان‌ها در محدوده بافت‌های قدیمی و فرسوده شهر اردبیل به خصوص به دلیل زلزله‌خیز بودن استان از جمله چالش‌های پیش روی تأمین امنیت ساکنان این مناطق است که دسترسی برای امدادرسانی در زمان وقوع حوادث در این محدوده‌ها معمولاً بسیار سخت بوده و همین موضوع زنگ خطر را به صدا در می‌آورد.

جوادزاده خاطر نشان کرد: طبق ماده 171 برنامه پنجم توسعه دولت، کمک به بهسازی سالانه حدود 10 درصد از بافت‌های فرسوده شهری به عهده دولت و شهرداری است، لذا با یک حساب سرانگشتی نتیجه می‌گیریم که احیای هر هکتار از بافت فرسوده شهر اردبیل تقریباً به 10 میلیارد تومان هزینه نیاز دارد.

وی در ادامه مساحت 963 هکتاری بافت فرسوده شهر اردبیل را یادآور شد و اضافه کرد: با احتساب هزینه مذکور برای بهسازی هر هکتار بافت فرسوده، واضح است که بدون حضور و مشارکت اهالی و نهادهای مردمی رسیدن به نقطه مطلوب و آرمانی در این خصوص ممکن نیست.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اردبیل تأکید کرد: میزان موفقیت در امر بهسازی بافت‌های فرسوده شهری اردبیل به میزان مشارکت‌های مردمی و حمایت‌های دولت در مورد پرداخت وام‌ها و تسهیلات و همچنین به مواردی همچون اعمال تخفیفات در پروانه از سوی شهرداری بستگی خواهد داشت.

جوادزاده بحث واقع شدن ملک در محدوده بافت فرسوده شهر اردبیل را اولین و مهم‌ترین شرط استفاده از تسهیلات نوسازی واحدهای مسکونی بیان کرد و ادامه داد: شهرداری‌های مناطق و سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اردبیل نیز در مورد محدوده بافت فرسوده شهر آماده ارائه هرگونه اطلاعات و راهنمایی به همشهریان است.

وی ارائه تخفیف 50 درصدی هزینه پروانه ساخت از سوی شهرداری، معرفی به بانک‌های عامل جهت اخذ تسهیلات بهسازی و نوسازی و همچنین دریافت تخفیف در قالب خط اعتباری مهر و خط اعتباری بافت فرسوده از بانک‌های عامل را از جمله شرایط مناسب در نظر گرفته شده برای شهروندانی خواند که قصد احیای واحدهای مسکونی واقع در محدوده بافت فرسوده شهر را دارند.

 

مشارکت سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اردبیل در ساخت پروژه‌های کلان

 

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری شهرداری اردبیل در تشریح وظایف و عملکرد این سازمان در سایر ابعاد گفت: در کنار همه اقدامات کارگشایی انجام یافته جهت فراهم کردن زمینه بهره‌مندی شهروندان از تسهیلات بهسازی بافت‌های فرسوده، این سازمان بنا به تاکیدات شهردار اردبیل و توجه خاصی که ایشان به امر احیای بافت‌های قدیمی و فرسوده دارند، به صورت مشارکتی در امر ساخت و طراحی یک سری پروژه‌های کلان نیز وارد شده و در همین فرصت اعلام می‌کنیم هر شهروندی که زمینی با مساحت بزرگ در محدوده بافت قدیمی و فرسوده شهر در اختیار دارد، به صورت سهام از پروژه آماده مشارکت در امر صدور پروانه و اجرای پروژه در این زمین هستیم.

جوادزاده بحث موروثی بودن و تعدد مالکان یک سری از زمین‌ها و املاک بزرگ موجود در محدوده بافت قدیمی شهر را از دیگر چالش‌های پیش روی برنامه‌ریزی‌ برای احیای این مناطق عنوان کرد و اظهار داشت: در مواردی از این قبیل برای تصمیم‌گیری جهت اجرای پروژه در زمین، ملک مذکور و رسیدن به توافق نهایی به دلیل مهاجرت برخی از ورثه‌ها به سایر شهرها و خارج از کشور، با مشکلاتی مواجه هستیم که البته در صورت معرفی نماینده و وکیل قانونی از طرف وراث می‌توانیم در چنین شرایطی هم به بحث اجرا وارد شویم.

وی اجرای پروژه «تجاری، اداری، خدماتی باران» واقع در خیابان مالک اشتر (اتوبوسرانی) شهرک سبلان را از جمله طرح‌های مشارکتی موفق سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اردبیل برشمرد و افزود: این پروژه در زمینی به مساحت عرصه 497.80 متر مربع و اعیانی 3203.80 متر مربع با یک طبقه زیرزمین به صورت پارکینگ و همکف به صورت تجاری در 9 باب و چهار طبقه روی همکف هر کدام چهار واحد، جمعاً 16 واحد به صورت تجاری، اداری و خدماتی با پیشرفت فیزیکی بیش از 90 درصد در حال اجرا بوده و امید است تا دو ماه آینده شاهد بهره‌برداری از پروژه مذکور باشیم.

 

جوادزاده اجرای پروژه‌هایی نظیر «پارکینگ طبقاتی درخشان» واقع در محل گاراژ فعلی درخشان محله تازه میدان در زمینی به مساحت یک‌هزار و 300 متر مربع در شش طبقه سازه‌ای با ظرفیت پارک 169 خودرو، «پارکینگ پیرزرگر» واقع در محله پیرزرگر در زمینی به مساحت دو هزار و 64 متر مربع در دو طبقه سازه‌ای به همراه پارکینگ پشت‌بام با ظرفیت پارک 102 خودرو با هزینه 55 میلیارد ریال و همچنین پروژه «بازار مدنی» متشکل از 105 مغازه واقع در خیابان سیمتری نبش مصلی امام خمینی (ره) روبه‌روی ساختمان بازار جدید طلافروشان، با حفظ قالب سنتی بازار در طراحی پروژه در حین مدرن‌سازی بازار و... را از دیگر پروژه‌های مهم مشارکتی سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اردبیل بیان کرد و ادامه داد: نقشه‌های معماری و سازه‌ای این پروژه‌ها نیز آماده بوده و عمدتاً به تصویب کمیسیون ماده پنج رسیده‌اند که با رفع برخی مسائل موجود همچون توافق بر سر تملک به زودی شاهد آغاز عملیات اجرایی این طرح‌های مشارکتی نیز می‌شویم.

انتهای پیام/62004/ک40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول