اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل راه و شهرسازی فارس مطرح کرد

تولید بافت فرسوده در حواشی شهرها

مدیرکل راه و شهرسازی فارس در مورد بافت‌های فرسوده گفت: کشاندن مردم به حاشیه شهرها به علت قیمت پایینی که مناطق حاشیه‌ای دارند، در آینده‌ای نه چندان دور این مناطق را به بافت‌های فرسوده تبدیل می‌کند.

تولید بافت فرسوده در حواشی شهرها

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان فارس، هوشنگ عشایری اظهار داشت: اعتقادی به فرسودگی این بافت‌ها ندارم چرا که همین واژه خود بار منفی و انزوای بسیاری دارد، بافت‌های ما دارای هویت و ساختار معنی‌دار سکونت‌گاهی هستند و حوزه پرنفوذ اجتماعی است که به اعتقاد من نباید به آن بافت فرسوده گفت.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در استان فارس ابراز داشت: من به این بافت می‌گویم بافت قدیمی، چراکه بافت قدیمی تعریفش قدمت، ساختار اصلی و هویت است بنابراین با عنوان بافت فرسوده، خودمان اطلاق می‌کنیم که اینجا دیگر محل سکونت نیست زیرا هر چیز فرسوده را باید دور انداخت و یا کنار گذاشت.

وی افزود: دلیل این کنار گذاشتن نیز غیر قابل استفاده بودن آن چیز فرسوده است اما بافت‌های ما فرسوده و غیرقابل استفاده نیستند بلکه این بافت‌ها قدیمی و سرشار از پتانسیل هستند و باید آنها را حفظ کرد.

عشایری ادامه داد: در مورد تولید مسکن در این بافت‌ها، در کلان‌شهری مانند شیراز که قدمتی بسیار دارد و دارای هویت مدنی، دینی، تاریخی و با سطح بسیار گسترده‌ای که در شهر شیراز با آن مواجه هستیم به عنوان بافت قدیمی، معتقدم باید اینجا به اصل خود برگردد.

این مسئول تصریح کرد: توسعه مسکن در حواشی با نگاه قیمت پایین، خود به نوعی ساخت و تولید بافت فرسوده است.

عشایری خاطرنشان کرد: کشاندن مردم به حاشیه شهرها به علت قیمت پایینی که مناطق حاشیه‌ای دارند، در آینده‌ای نه چندان دور این مناطق را به بافت‌های فرسوده تبدیل می‌کند.

وی در ادامه گفت: اینجا دیگر باید اصطلاح بافت فرسوده را به کار برد چرا که کشاندن مردم به حاشیه شهرها آن نیز به علتی ساختاری که از مواد دارای حداقل استاندارد است، تنها تولید بافت فرسوده می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس بیان کرد: در شهر شیراز، اطراف حرم حضرت شاهچراغ (ع)، حدود 360 هکتار بافت قدیمی تعریف شده است که اولویت باید آنجا باشد.

عشایری ادامه داد: اعتقادمان این است که باید برای رفع این مشکل به اصطلاح فرسودگی، توسعه را از مرز بیرونی بافت قدیمی و بافت جدید شروع کنیم و به سمت مرکز این بافت قدیمی برویم.

وی افزود: در شیراز به علت وجود حرم در مرکز این بافت قدیمی یک طرح توسعه در 57 هکتار از آن را شروع کرده‌ایم.

این مسئول ادامه داد: این نقطه مرکز حرم است و ساختار مذهبی و فرهنگی و گردشگری دارد و ما حوزه نفوذ سکونت‌گاهی را از آنجا شروع می‌کنیم تا هویت این منطقه را برگردانیم.

عشایری هم‌چنین گفت: من پیشنهاد و نظرم این است که باید از ضلع بیرونی و نقطه مرزی شروع و عرصه را برای کسانی که هویت این مناطق را زیر سئوال برده‌اند تنگ کرد و به‌تدریج بیرون برد تا در نهایت این مناطق را ترک کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه، این موضوع می‌تواند راهکار مناسبی باشد، خاطرنشان کرد: نگاه وزیر راه و شهرسازی به این سمت و سو بیشتر است اما برای تحقق آن معتقدم دولت نباید خود به صورت مستقیم ورود پیدا کند.

انتهای پیام/2448/ق/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول